اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

براساس توافقات «آذربایجان‌شرقی» و «سیونیک» ارمنستان صورت می‌گیرد

تعلیف 50 هزار دام عشایر آذربایجان‌شرقی در مراتع ارمنستان

مدیرکل عشایر آذربایجان‌شرقی از انتقال 50 هزار راس دام عشایر آذربایجان‌شرقی به ارمنستان برای تعلیف در مراتع این کشور خبر داد.

تعلیف 50 هزار دام عشایر آذربایجان‌شرقی در مراتع ارمنستان

سیدمحمدحسن آل‌هاشم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: در سفر سال گذشته استاندار آذربایجان شرقی به استان سیونیک ارمنستان و براساس توافقات به عمل آمده دام‌های عشایر آذربایجان‌شرقی برای تعلیف به مراتع استان سیونیک کشور ارمنستان انتقال می‌یابند.

وی اضافه کرد: براساس توافقات صورت گرفته در یک دوره پنج ساله 50 هزار راس دام‌های عشایر آذربایجان شرقی به استان سیونیک ارمنستان انتقال یافته و دام‌هایشان را از مراتع این استان تعلیف خواهند کرد.

از دام‌های عشایر منطقه ارسباران استان برای تعلیف به مدت 6 ماه از خرداد سال جاری به مراتع بکر و دست نخورده سیونیک کشور ارمنستان انتقال یابند.

آل‌هاشم خاطرنشان کرد: خرداد امسال و در مرحله اول 10 هزار راس دام به مدت شش ماه به استان سیونیک ارمنستان انتقال داده می‌شود.

آل هاشم در تشریح جزئیات این خبر ابراز داشت: هر گله را پنج چوپان همراهی می‌کند و در مدت اقامت این افراد و این تعداد دام در خاک جمهوری ارمنستان خرید محصولات و همچنین تامین نیازهای اولیه آنان بر عهده یک شرکت ارمنی فعال در امور کشاورزی خواهد بود.

آل‌‌هاشم افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته در هنگام بازگشت گله‌های عشایر به کشور بره‌های آنها نیز به عنوان سرمایه عشایر عودت می‌شوند.

وی ادامه داد: در مدتی که این مقدار دام از منطقه ارسباران خارج می‌شود اداره کل منابع طبیعی استان اقدام به قرق مراتع این دامداران و احیای مراتع در حال تخریب خواهد کرد.

 

 
عشایر آذربایجان 1.5 میلیون واحد دامی در اختیار دارند

وی افزود: براساس نتایج سرشماری سال 1387 عشایر کوچنده کشور، عشایر استان آذربایجان‌شرقی در دوره ییلاقی 13 هزار و 295 خانوار معادل 70 هزار و 577 نفر و در دوره قشلاقی هشت هزار و 97 خانوار معادل 43 هزار و 875 نفر در قالب دو ایل بزرک ایل سون و ارسباران در 287 قشلاق عشایری استان مستقر هستند.

آل‌‌هاشم ادامه داد: استان آذربایجان شرقی در فصل قشلاقی چهار درصد و با عنایت به کوچ عشایر مهمان از استان‌های همجوار ازجمله اردبیل، زنجان و آذربایجان‌غربی در فصل ییلاق شش درصد از عشایر کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی تصریح کرد:  حدود یک میلیون هکتار از مراتع بکر و مرغوب و 1.5 میلیون واحد دامی استان در اختیار عشایر است.

تولید 11 هزار تن گوشت قرمز

وی خاطرنشان کرد: عشایر آذربایجان‌شرقی  سالانه 11 هزار تن گوشت قرمز، 24 هزار تن شیر و یک هزار و 600 تن پشم تولید می‌کنند.

آ‌ل‌هاشم  خداآفرین،کلیبر، اهر، میانه، چاراویماق، سراب و هریس را از عمده‌ترین شهرستان‌های عشایرنشین استان اعلام کرد.

آل‌هاشم گفت: اگر چه جمعیت عشایر نسبت به کل جمعیت استان دو درصد است ولی این جمعیت اندک اما پرکار نزدیک به 20 درصد دام کوچ استان را دراختیار داشته و نقش چشمگیری در تولید محصولات دامی برعهده دارند.

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول