اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به ارزش 600 میلیون یورو صورت می‌گیرد

معرفی طرح ساخت 5 هزار واگن باری به صندوق توسعه ملی

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از معرفی طرح ساخت 5 هزار واگن باری و 550 واگن مسافری به ارزش 600 میلیون یورو به صندوق توسعه ملی خبر داد.

معرفی طرح ساخت 5 هزار واگن باری به صندوق توسعه ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک عبدالعلی صاحب‌محمدی در مراسم تحویل فاز اول واگن‌های لبه بلند شش محوره شرکت واگن پارس اراک اظهار داشت: با توجه به ناچیز بودن رقم تسهیلات بانکی نسبت به برنامه‌های ریلی کشور پیگیری‌هایی برای استفاده از صندوق توسعه ملی آغاز شده که تاکنون طرح ساخت 5 هزار واگن باری و 550 واگن مسافری به ارزش 600 میلیون یورو به این صندوق معرفی شده است.

وی تصریح کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده که یکی از راه‌های تحقق حماسه اقتصادی در بخش راه‌آهن زمینه‌سازی برای توسعه بخش ریلی است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال جاری تلاش دارد با یک نقشه راه بتواند در دهه پیشرفت و عدالت تحولات عمیقی در حوزه صنعت ریلی به وجود آورد.

صاحب‌محمدی از برنامه‌ریزی به منظور احداث یک هزار کیلومتر خط در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: احداث خط در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی داشته است.

*ساخت خطوط ریلی در کشور دو برابر متوسط 30 سال گذشته است

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ‌ساخت خطوط ریلی در کشور دو برابر متوسط 30 سال گذشته است، افزود: در حال حاضر 65 درصد ظرفیت جابه جایی بار کشور مربوط به محصولات معدنی است این در حالی است که جا به جایی مواد در جاده‌ها از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به صرفه نبوده و ممکن است تلفات جاده‌ای را نیز افزایش دهد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از تلاش مجموعه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سهم جا به جایی بار با استفاده از خطوط ریلی ادامه داد: جا به جایی با استفاده از خطوط ریلی علاوه بر اینکه صرفه اقتصادی دارد، موجب افزایش ایمنی در جاده‌ها خواهد شد که خوشبختانه امروز این اراده در راه‌آهن شکل گرفته که خطوط ریلی را در کشور افزایش دهد.

*برنامه‌ریزی برای ایجاد خطوط ریلی در نزدیکی کارخانه‌ها، معادن، پتروشیمی‌ها و...

وی ابراز داشت: موضوع بسیار مهمی که در بحث جا به جایی بار وجود دارد نزدیکی کارخانه‌‌ها به خطوط ریلی و کاهش فاصله این دو است که دسترسی شبکه ریلی و کارخانجات به یکدیگر در راه‌آهن به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

صاحب محمدی با اشاره به اینکه حمل و نقل بارهای کشور از جمله مواد معدنی، سیمان، فرآورده‌های نفتی، فولاد و... از نظر حجم جا به جایی در کشور بسیار زیاد است، ادامه داد: باید برای ایجاد خطوط ریلی در نزدیکی کارخانه‌ها، معادن، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و... به منظور جا به جایی این نوع بار‌ها، صرفه اقتصادی و افزایش ایمنی در جاده‌ها و کاهش استهلاک خطوط جاده‌ای به دلیل استفاده از صنعت ریلی به جای جاده، برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: با افزایش تعاملات بین بخشی می‌توان در این کشور دست به کارهای بزرگ زد و ضروری است این مهم مورد عنایت قرار گیرد.

*بیشترین رشد خصوصی سازی در حمل و نقل ریلی در دولت نهم و دهم

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واگذاری امور به بخش خصوصی که از سیاست‌های مهم راه‌آهن به شمار می‌رود، ابراز داشت: بیشترین رشد خصوصی سازی در بخش حمل و نقل ریلی در دولت نهم و دهم صورت گرفته است و هم اکنون تمام واگن‌های مسافری، باری و بین 10 تا 15 درصد لوکوموتیو و کشنده‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و به زودی 50 لوکوموتیو دیگر به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

صاحب‌محمدی ادامه داد: 14 اردیبهشت ماه نیز مزایده بخشی از لوکوموتیوها را به بخش خصوصی داریم و بلافاصله 15 اردیبهشت ماه آگهی بعدی برای واگذاری به بخش خصوصی را منتشر خواهیم کرد.

وی گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد باید تمام بخش‌ها را خصوصی‌سازی کند و خود به امور نظارت، برنامه‌ریزی و سیاست گذاری بپردازد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان ساخت: البته از آنجا که مالکیت خطوط قابلیت واگذاری ندارد ترافیک را با شرایط واگذار خواهیم کرد.

صاحب‌محمدی گفت: امروز ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها نهایت بهره را برد.

*کارخانه‌های تخصصی باید راه‌اندازی و تولید را سامان دهیم

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: باید کارخانه‌های تخصصی را راه‌اندازی کرد و تولید را سامان بخشید.

وی اعتماد سازی، افزایش سرعت تحویل، داشتن ضمانت برای اجرای تعهدات، افزایش کیفیت، بالا بردن سرعت، افزایش امنیت و کاهش زمان سفر را از موضوعات مهمی دانست که کارخانجات تولید کننده واگن باید به آنها توجه داشته باشند.

صاحب‌محمدی در ادامه تاکید کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی آماده است تا نگهداری از لوکوموتیو را واگذار کند تا کارخانجات بتوانند بازسازی، بهسازی و نگهداری از واگن‌ها را در کارخانه‌هایشان داشته باشند.

*کلنگ‌زنی پروژه دو خطه شدن راه‌آهن اراک به قم در آینده‌ای نزدیک

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 22 هزار واگن باری و دو هزار واگن مسافری در خطوط ریلی کشور فعال است، تصریح کرد: با توجه به ناچیز بودن رقم تسهیلات بانکی نسبت به برنامه‌های ریلی کشور پیگیری‌هایی برای استفاده از صندوق توسعه ملی آغاز شده که تاکنون طرح ساخت پنج هزار واگن باری و 550 واگن مسافری به ارزش 600 میلیون یورو به این صندوق معرفی شده است.

وی در پایان از کلنگ‌زنی پروژه دو خطه شدن راه‌آهن اراک به قم در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

انتهای پیام/87002/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول