اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم همدان و فامنین مطرح کرد

همسویی فناوری و صنعت سرعت‌‌بخش توسعه کشور

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس همسو نبودن فناوری و نوآوری با صنعت را یکی از چالش‌های توسعه کشور دانست و گفت: این امر باید به عنوان زیرساخت اصلی توسعه مد نظر مدیران باشد.

همسویی فناوری و صنعت سرعت‌‌بخش توسعه کشور

ابراهیم کارخانه‌ای امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان خلق حماسه سیاسی و اقتصادی را در گرو برنامه‌ریزی و همت بلند قوای سه‌گانه و استمرار هوشمندی ملت ایران دانست و اظهار داشت: توانمندی‌ها و بنیان‌های اقتصادی کشور بسیار مستحکم‌تر از آن است که تحت تأثیر تحریم‌های دشمن تا این حد موجبات تورم و گرانی را فراهم کند بر این اساس باید در راستای کاهش بار تورم از دوش مردم تلاش بی‌وقفه‌ای از سوی مدیران صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید با اصلاح روش‌های صحیح مدیریتی و اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی در این مسیر گام بردارند، تأکید کرد: باید با ساماندهی اوضاع از یک سو و مبارزه بی‌وقفه با سوداگران اقتصادی از سوی دیگر نسبت به حل مشکلات اقتصادی اقدام در خور شایانی شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در ادامه با تأکید بر لزوم رفع مشکلات در بخش صنعت ادامه داد: همسو نبودن پژوهش، فناوری و نوآوری با صنعت یکی از چالش‌های اساسی توسعه پرشتاب علمی و صنعتی کشور است که باید به عنوان زیرساخت اصلی توسعه مد نظر مدیران ارشد کشور قرار گیرد.

*لزوم همسویی پژوهش و صنعت

به گفته وی رمز توسعه و پیشرفت کشورهای پیشتاز جهان در همسویی دو مؤلفه بنیادی علم و صنعت است.

کارخانه‌ای ادامه داد: در کشور ما نقطه اوج این درخشش همسویی در فناوری هسته‌ای و امور دفاعی و فضایی است که طی برنامه‌ای هدفمند قابل تعمیم به دیگر عرصه‌های توسعه‌ای کشور است.

وی تأکید کرد: بر این اساس کسب رتبه نخست علمی در منطقه بدون هماهنگی لازم در راستای ورود علم و فناوری در چرخه تولید کشور، دستیابی به اهداف بلندمدت برنامه چشم‌انداز توسعه را با مشکل مواجه می‌سازد پس باید این مهم مد نظر برنامه‌ریزان ارشد اجرایی کشور قرار گیرد.

*ضرورت رفع نقائص در نظام بودجه‌ریزی کشور

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه وجود نقائص در نظام بودجه‌ریزی کشور، کارامدی بودجه و نظارت شفاف بر اهداف برنامه توسعه را با مشکل اساسی مواجه می‌سازد، ابراز کرد: فقدان چارچوب و اصول مشخص بودجه‌نویسی، نبود ساز و کار لازم برای اعمال اسناد بالادستی، فقدان برش‌های سالانه در برنامه‌های پنج ساله توسعه، عدم تدوین و اجرای شاخص‌های استانداردسازی در نظام بودجه‌ریزی کشور و نبود ساختار منسجم و هدفمند نظارتی در این سیستم برنامه و بودجه‌ریزی کشور از مواردی است که باید رفع شود.

به گفته وی مجلس باید دولت را مکلف به تهیه و تدوین ساختار لازم برای ارائه و تصویب در مجلس کند و کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه سال جاری بستر لازم برای نیل به اهداف حماسه اقتصادی را فراهم و دولت نیز با تدوین راهکارها و دستورالعمل‌های اجرایی به وظیفه خطیر خود در خلق حماسه بزرگ اقدام کند.

کارخانه‌ای در ادامه با بیان اینکه مشکلات اصلی کشور هرگز با آزمون و خطای ادغام دستگاه‌ها رفع نمی‌شود، افزود: باید ساختار کهنه برخی وزارتخانه‌های کلیدی تغییر کند.

*ثابت ماندن ساختار برنامه‌ریزی؛ عامل رکود

وی ثابت ماندن ساختار برنامه‌ریزی برخی وزارتخانه‌ها را از عوامل اصلی رکود و افزایش نرخ بیکاری و ناتوانی در رقابت‌پذیری صنایع پیشرفته در عرصه‌های بین‌المللی دانست و گفت: این مهم با تغییر ساختار برخی دستگاه‌ها بر اساس توانمندی‌ها و تدوین راهبردهای نوین حاکمیتی قابل حل است کما اینکه در برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان انرژی اتمی و امور دفاعی این امر محقق شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به درخواستش از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر تغییر نام دانشگاه صنعتی همدان به نام دانشگاه صنعتی شهید احمدی‌روشن گفت: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد این اقدام مبارک و حماسی در عرصه جهاد علمی کشور باشیم.

*اتمام سریعتر آزادراه همدان ـ ساوه و راه‌آهن تهران ـ همدان

وی در ادامه خواستار اتمام هر چه سریعتر آزادراه ساوه ـ همدان و راه آهن تهران ـ همدان در نیمه اول سال شد و ادامه داد: متأسفانه پیشرفت کند این دو پروژه در سال جاری موجبات نگرانی مردم را فراهم آورده است.

کارخانه‌ای با بیان اینکه باید فاز اول سیستم خنک‌کننده نیروگاه شهید مفتح از تر به خشک و تأمین آب آشامیدنی را مد نظر وزیر نیرو باشد، گفت: باید موجبات انجام هر چه سریعتر این مهم فراهم شود.

وی افزود: عدم تحویل خانه‌های مسکن مهر با وجود افتتاح آنها از سوی رئیس جمهور و دستور داده شده در خصوص رفع مشکلات آنها موجبات نگرانی متقاضیان را فراهم کرده که ضروری است وزیر راه و شهرسازی در اسرع وقت نسبت به این مهم رسیدگی کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در پایان گفت: اتمام پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای تأمین آب شرب مردم استان است ک باید وزیر نیرو با دقت هر چه تمام‌تر پیگیر انجام این پروژه مهم در سه ماه نخست سال باشد.

انتهای پیام/89002/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول