اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

4 اردیبهشت

ایستگاه نقاشی «روز زمین پاک» کودکان سنگر برپا می‌شود

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان از برپایی ایستگاه و نمایشگاه نقاشی کودکان شهر سنگر با نام «روز زمین پاک» در چهارم اردیبهشت خبر داد.

ایستگاه نقاشی «روز زمین پاک» کودکان سنگر برپا می‌شود

تهمینه شمشادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اجرای طرح تفکیک زباله اظهار کرد: این طرح به منظور جداسازی و تفکیک کاغذ در اداره‌ها و مدارس سال گذشته در سنگر اجرا شد.

وی افزود: این طرح با همکاری و حمایت شهرداری سنگر اجرا شد و در فاز بعدی آن در مراکز آموزشی، اداره‌ها و منازل انجام و شهروندان سنگری تفکیک زباله‌های خشک از تر را یاد گرفتند.

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان ادامه داد: برای اجرای طرح‌های مذکور سطل‌های آبی رنگ ویژه کاغذ در اختیار مدارس و اداره‌ها قرار گرفت تا به صورت مجزا از دیگر زباله‌ها جدا شود.

وی، آموزش اصلی را در مدارس برای دانش‌آموزان دانست و گفت: دانش‌آموزان باید به اهمیت تفکیک از مبدأ زباله پی ‌برده و این مهم را در منزل با همکاری اولیای خود انجام دهند.

شمشادی، اهمیت آموزش به دانش‌آموزان را مهم خواند و تصریح کرد: به مناسبت روز زمین پاک با همکاری شهرداری بخش سنگر رشت در چهارم اردیبهشت امسال ایستگاه و نمایشگاه نقاشی با موضوع «روز زمین پاک» برگزار می‌شود.

به گفته وی، در این روز از پاکبانانی که در اجرای طرح تفکیک زباله همکاری لازم را داشته‌اند و برای حفظ و پاکیزگی شهر تلاش می‌کنند تجلیل می‌شود.

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان با اشاره به اهمیت بازیافت زباله‌های شهری، یادآور شد: هر انسانی که در شهر زندگی می‌کند، روزانه بیش از نیم کیلوگرم زباله تولید می‌کند که بیش از یک‌سوم آن قابل تبدیل به کمپوست است.

وی کمپوست را یک کود آلی دانست که حاصل مجموع تغییر و تبدیل‌هایی است که روی انواع بازمانده‌های گیاهی و حیوانی و فعالیت گروه‌های مختلف میکرو ارگانیسم‌ها به وجود می‌آید.

شمشادی اضافه کرد: تولید کمپوست از زمان‌های بسیار دور در کشاورزی سنتی اغلب کشورها با استفاده از بازمانده‌های محصولات زراعی و با افزودن فضولات دام و طیور به آنها متداول بوده است.

به گفته وی، امروزه علاوه بر بازمانده‌های محصولات کشاورزی و دامی، انبوهی از دیگر مواد آلی به صورت مواد زائد و ضایعات برخی کارخانه‌های صنعتی به ویژه کارخانه‌های وابسته به صنایع کشاورزی از طریق زباله‌های شهری، لجن فاضلاب‌ها و... در حجم زیاد تولید می‌شوند.

این مسئول، خاطرنشان کرد: تجدید سیکل آنها از طریق تبدیل کمپوست و استفاده از زباله به عنوان یک کود آلی از نظر اصلاح خاک و افزایش سطح حاصلخیزی آن و به لحاظ جلوگیری از انتشار مواد آلوده کننده محیط زیست امری کاملا ضروری است.

وی، با بیان اینکه تولید زباله محصول فعالیت انسانی است، خاطرنشان کرد: کمیت و کیفیت زباله با الگوی مصرف کالا و مواد توسط قشرهای مختلف اجتماع رابطه مستقیم دارد.

انتهای پیام/84001/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول