اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مراقب نفوذ فرهنگ غرب باشیم

خودنمایی نام فرنگی بر پیشانی مغازه‌های همدان

امروزه در شهری که علمدار عنوان دارالمؤمنین است مشاهده می‌شود که سردرب برخی مغازه‌ها به زبان لاتین بوده و اسامی فرنگی بر پیشانی مغازه‌ها نقش بسته و خودنمایی می‌کند.

خودنمایی نام فرنگی بر پیشانی مغازه‌های همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، داشتن نام و نشانی از ملزومات زندگی نوع بشر است و با نامگذاری بر روی اشیاء، کالاها و اماکن شناسایی آنها راحت‌تر میسر می‌شود.

انسان‌ها اسامی را بر اساس سلایق، فرهنگ، آداب و رسوم، مذهب و داشته‌های تاریخی خود برمی‌گزینند زیرا اسامی نمود شخصیت انسان‌ها است. 

انتخاب نام برای مغازه یکی از کارهایی است که با اهداف مختلف صورت می‌گیرد به طوری که انتخاب اسم برای مغازه، فروشگاه، کارگاه، کارخانه و یا هر واحد صنفی بستگی به نوع فعالیت واحد صنفی، جایگاه طبقاتی صاحب کار، میزان تحصیلات، فرهنگ، آداب و رسوم و شخصیت فردی خود شخص دارد.

در شهر همدان معمولاً با توجه به کارکردی که واحد صنفی دارد اسامی مرتبط در سال‌های گذشته انتخاب می‌شد که هم نشانگر کالا یا خدمات ارائه شده در آن واحد صنفی بود و هم میزان تبحر و تأثیرگذاری فرد مسئول واحد صنفی و نوع کالا و فعالیت آن واحد را مشخص می‌کرد، برای مثال در چاپارخانه همدان از اسامی که گویای فعالیت‌های فنی و مهندسی در رشته‌های مختلف مربوط به تعمیر، مکانیکی، فروش قطعات ماشین‌آلات و ارائه خدمات در این حوزه بود و فرد تابلویی را به زبان فارسی ساده که برای همه مردم قابل فهم است و در جامعه رایج بوده و معرف نوع خدمات ارائه شده است را انتخاب می‌کرد.  

در فروشگاه‌های شیک که کالاهای لوکس، تشریفاتی، تزئینی و پوشاک و در کل به قول امروزی‌ها باکلاس ارائه می‌شود از اسامی پرطمطراق برای نشان دادن کلاس خود استفاده می‌شد که باز از بین اسامی فارسی بود.

در چند سال اخیر با توجه به تهاجم فرهنگی غرب و بی‌توجهی جامعه به آن نفوذ تدریجی فرهنگ غرب در پوست جامعه جاخوش کرده به طوری که آن را در تابلوی سردرب مغازه‌ها به وضوح می‌توان دید.

امروزه در شهری که علمدار دارالمؤمنین و دارالمجاهدین است مشاهده می‌شود که تابلوی مغازه‌ها به زبان لاتین و با بهره‌گیری از اسامی فرنگی بر پیشانی مغازه‌ها نقش بسته و خودنمایی می‌کند.

 بارها مقام عظمای ولایت در خصوص تهاجم فرهنگی هشدار دادند و توجه چندانی نشد، برای اینکه مسئولان به خود آیند و نتیجه تهاجم فرهنگی را در جامعه مشاهده کنند با گشتی در شهر متوجه اسم شبکه‌های ماهواره‌ای، برخی خواننده‌های خارجی و اسامی خاص بر سردرب مغاز‌ه‌ها خواهند شد.

با کمی تأمل در اسامی تابلوی مغازه‌ها متوجه خواهیم شد که اکثر فروشندگان و یا مغازه‌دارانی که از اسامی بیگانه بر سردرب مغازه خود با حروف درشت لاتین استفاده کردند جوانان هستند و این نشان‌دهنده نفوذ فرهنگ غرب حداقل در ظاهر جامعه دارالمؤمنین همدان است.

 اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کنترل این وضعیت فقط نمی‌تواند با ارائه لیستی به بازرسان اصناف و هشدار به واحدهای صنفی در خصوص استفاده از اسامی بیگانه بسنده کند، تغییر تابلوی مغازه‌ها به اجبار مشکلی را حل نخواهد کرد و باید این مسئله ریشه‌ای رفع شود زیرا وقتی تحول فرهنگی رخ دهد نخستین اثر آن را در ظاهر می‌توان مشاهده کرد.

تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای مثل «من و تو» را در مغازه‌های خیابان بوعلی به وضوح می‌توان دید و باید در این باره راهکار و تدبیری مناسب و ماندگار اندیشیده شود؛

 به هر حال امیدواریم مسئولان و متولیان امر با نظارت بیشتر و تفکر در این باره و پرهیز از کارهای کلیشه‌ای و صرف پر کردن آمار در جلسات کاری، عملی در خور با استفاده از کارشناسان انجام دهند.

-----------------

سردار فارسی

---------------

انتهای پیام/89019/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول