اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

دلیل استقرار نمایندگی میراث فرهنگی در غرب مازندران

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری غرب مازندران دلیل استقرار نمایندگی در غرب مازندران را تشریح کرد.

دلیل استقرار نمایندگی میراث فرهنگی در غرب مازندران

حسین متاجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مازندران با اشاره به قابلیت‌های گردشگری در شهرستان نوشهر گفت: این شهرستان از نظر جغرافیایی، بازرگانی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارای امکانات منحصر به فرد و ویژه‌ای است.

نماینده میراث فرهنگی و گردشگری در غرب مازندران گفت: این شهرستان در نزدیکی تهران قرار دارد و قرار گرفتن در کنار کوه‌های پوشیده از درختان انبوه و دریای خزر بر زیبایی و طراوت آب و هوای این منطقه افزوده است.

وی یادآور شد: این عوامل نقش مهمی در جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران در این شهرستان داشته و از طرفی وجود آثار تاریخی و مذهبی مهم در بخش کجور و لزوم حفاظت مستمر یگان حفاظت میراث فرهنگی و همچنین استقبال علاقمندان از واحد آموزشی این شهرستان از موجبات ضرورت ایجاد نمایندگی اداره کل نوشهر بوده که خوشبختانه تاکنون نقش بسیار موثری در  تسهیل امور مراجعان ایفا کرده است.

متاجی به اهداف این اداره در نوشهر اشاره کرد و افزود: دستیابی به شناخت جامع، متوازن و عمیق از گستره جغرافیایی و تاریخی، حضور و نفوذ فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی در حوزه میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس، هنرهای سنتی، معرفی فرهنگ و تمدن غنی و ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور و بهره‌گیری از مزیت‌ها و ظرفیت‌های آن برای تثبیت و ارتقای جایگاه تمدن ایران در جهان جزو اهداف این اداره کل در غرب استان است.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در غرب استان اهتمام ملی، تقویت حس مسئولیت عمومی، جلب مشارکت همگانی در حمایت و صیانت، حفاظت، احیا و بهره‌برداری خردمندانه از میراث فرهنگی، طبیعی، تنوع فرهنگی، تنوع منظر زیستی را امری ضروری دانست و عنوان کرد: دستیابی به جایگاه واقعی شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ملی و جهانی از طریق توسعه کمی و کیفی گردشگری ملی، تنوع محصول و تطابق بازار با آن، ارتقای کیفیت و استانداردسازی خدمات گردشگری و تسهیل سفر  نیز در برنامه ما قرار دارد.

وی در خصوص فعالیت‌های این اداره کل در غرب مازندران گفت: ایجاد آموزشگاه صنایع دستی توسط میراث فرهنگی که همه رشته‌های آموزشی آن به صورت رایگان ثبت‌نام می‌شود که آموزش رشته‌های حصیربافی، گلیم بافی، سوزن‌دوزی، نگارگری، طراحی سنتی، منبت چوب را در برنامه آموزشی خویش قرار داده و مدت دوره‌های آموزشی آن نیز دو ماه و نیم است.

متاجی به اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی این اداره اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این دوره‌ها پرورش نیروهای متخصص و کاردان در رشته‌های صنایع دستی، ترویج این رشته‌ها، جلوگیری از منسوخ شدن آنها، اشتغالزائی برای جوانان و زنان خانه‌دار به منظور بهبود و ارتقای اقتصاد خانوارها است.

وی درباره تنها شرط شرکت در کلاس‌های آموزشی میراث فرهنگی در نوشهر گفت: داشتن حداقل 15 سال سن برای شرکت‌کنندگان در کلاس در نظر گرفته شد که اکثر شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی بین 20 تا 50 ساله هستند.

نماینده میراث فرهنگی و گردشگری در غرب مازندران درباره مراحل صدور انواع گواهینامه از سوی این اداره و گفت: افراد پس از پایان دوره آموزشی مقدماتی و پیشرفته و با دریافت کارت شناسایی معتبر از میراث به مرکز فنی حرفه‌ای برای شرکت در آزمون و اخذ گواهی مهارت معرفی می‌شوند.

وی در ادامه یادآور شد: برای شرکت‌کنندگان در آزمون پس از پذیرش در امتحان و دریافت گواهی‌نامه معتبر میراث فرهنگی امکان استفاده از خدمات بیمه هنرمندان و صنعتگران فراهم است.

متاجی فعالیت واحد صنایع دستی نوشهر پس از افتتاح نمایندگی اداره کل در غرب استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: تعداد هنرجویان تمام رشته‌های آموزشی در ترم پاییز به 83 نفر و در ترم زمستان به 111 نفر رسید.

وی تعداد کارت شناسایی در دست اقدام را 64 فقره عنوان کرد و گفت: تاکنون 110 نفر به فنی حرفه‌ای معرفی شدند و برای 150 نفر نیز کارت شناسایی برای دریافت صادر و این افراد برای پیگیری بیمه به سازمان تامین اجتماعی معرفی شدند.

این مسئول تعداد معرفی‌شدگان به بانک برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی را در حال حاضر 45 نفر عنوان کرد.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در غرب استان درباره سطح کلاس‌های آموزشی یادآور شد: کلاس‌های آموزشی معمولا دارای سه دوره مقدماتی، پیشرفته و به‌ آموزی است که پس از گذراندن آزمون عملی و کتبی گواهی مهارت آموزشی مربوط به هر دوره برای هنر آموخته صادر می‌شود.

انتهای پیام/2296/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول