اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حکایت غم‌انگیز مثنوی مولوی در بودجه قزوین

داستان غم‌انگیز بودجه استان قزوین ریشه چند ساله دارد و این کلاهی است که هر سال بر سر این استان می‌رود.

حکایت غم‌انگیز مثنوی مولوی در بودجه قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، رتبه نامناسب استان قزوین در بودجه‌بندی کشور مسئله تازه‌ و عجیبی نیست چراکه این استان هر سال با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کند و البته تا به امروز نیز راه به جایی نبرده است.

هنوز صدای اعتراض نمایندگان مردم استان قزوین برای بودجه این استان در سالیان گذشته در صحن خانه ملت از ذهن‌ها محو نشده است که دوباره شاهد رتبه باور نکردنی بودجه قزوین در بین استان‌ها هستیم.

بر اساس اطلاعات موجود، با پیگیری‌های به عمل آمده استان قزوین در بودجه‌بندی سال جاری کشور رتبه 28 را دارا است، رتبه‌ای که با توجه به ظرفیت‌های این استان، کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

این در حالی است که به گفته داوود محمدی نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 و نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی بودجه استان قزوین در تمام زمینه‌ها ضعیف است و این استان از نظر درآمد واریزی به خزانه دولت از سال 87 تاکنون 300 درصد رشد داشته و این رقم از 120 میلیارد تومان در سال 87 به 440 میلیارد تومان در سال 91 رسیده است.

این مسئول می‌افزاید: این در حالی است که بودجه دریافتی استان قزوین از خزانه دولت تنها از رشد 60 درصدی برخوردار بوده است که اگر بخواهیم نسبت بگیریم، استان قزوین در شرایط نامطلوبی از نظر دریافت بودجه قرار دارد.

حال داستان استان قزوین در بودجه‌بندی کشور حکایت طلا در برابر آب باران مثنوی مولوی شده است، این طور که در روزگاران دور خلیفه‌ای در بغداد دارای خصلت بخشش و کرامت بود اما در قلمرو او مردان و زنان تنگ‌دستی در بیابان‌ها زندگی می‌کردند.

روزی یکی از این زنان تنگ‌دست شروع به آه و ناله کردن برای شوهر خود کرد که چرا ما فقیر و بدبخت هستیم؛ مرد که دید هیچ راهی برای ساکت کردن همسر خود پیدا نمی‌کند با عصبانیت رو به زن خود کرد و گفت که طلاقت می‌دهم.

وقتی که زن فهمید شوهرش با جدیت این حرف را بر زبان جاری ساخته شروع به گریه و زاری کرد، مرد با دیدن وضعیت اشک‌آلود زن چندی بعد از حرفش پشیمان شد و به همسر خود گفت که هر حرفی بزنی انجام می‌دهم، زن نیز گفت: به نزد خلیفه بغداد که به بخشش مشهور است برو که اگر نزد او بروی به بزرگی خواهی رسید.

مرد گفت که ای زن! من با چه چیزی به نزد او بروم تا تنگ‌دستی خود را اثبات کنم، زن پاسخ داد که صداقت تنها چیزی است که ما داریم، پس مرد بی آنکه بداند رود دجله در بغداد است، با کوزه‌ای پر از آب باران رهسپار دربار خلیفه بغداد شد.

وقتی که به دربار رسید نگهبانان از او پرسیدند که اینجا چه می‌خواهی؟ مرد پاسخ داد که کوزه‌ای از آب باران برای خلیفه آورده‌ام تا با آن دیناری به دست آورم. نگهبانان با شنیدن سخن مرد به خنده افتادند ولی کوزه را به پیش خلیفه بردند و ماجرا را برای وی تعریف کردند؛ خلیفه نیز دستور داد کوزه را پر از طلا کنند و به همراه هدایایی دیگر به آن مرد دهند.

حال عکس این حکایت مصداق زیادی به بودجه استان قزوین دارد زیرا این استان کوزه‌ای پر از طلا را به خزانه دولت ارسال کرده درحالی که تنها 60 درصد از 300 درصد آن به صورت بودجه دولتی به استان قزوین برگشت داده شده و این کفاف بسیاری از کاستی‌هایی که در استان قزوین است، را نمی‌دهد.

استان قزوین در سال‌های گذشته نیز در زمینه بودجه وضعیت مطلوبی نداشته به طوری که در سال 91، 440 میلیارد تومان از درآمدهای استان قزوین به خزانه دولت واریز شد و تنها 129 میلیارد تومان آن در قالب بودجه دولتی به استان قزوین اختصاص یافت.

در سال 90 نیز، تنها 87/59 درصد از درآمدی که توسط استان قزوین به خزانه دولت واریز شده بود به این استان برگشت داده شد و در سال 91 نیز 29 درصد از مبلغ واریزی به خزانه دولت به این استان واریز شده است.

به گفته مسئولان استانی استدلال رئیس‌جمهور و هیئت دولت از کمبود بودجه استان قزوین این است که استان قزوین می‌تواند درآمد خود را از طریق شهرک‌های صنعتی به دست آورد، گرچه استان قزوین استانی صنعتی است اما استان‌های صنعتی دیگری نیز داریم که از بودجه بیشتری نسبت به بودجه استان قزوین برخوردار هستند ولی این وضعیت را ندارند.

با وجود اینکه استان قزوین دارای شهرک‌های صنعتی متعددی است ولی به دلیل استدلال‌های نادرست، آنگونه که باید و شاید نتوانسته پیشرفت کند و تازه چند سالی است که در عرصه‌های گوناگون شاهد حرکت‌هایی هستیم.

در زمینه‌های فرهنگی و کشاورزی نیز با وجود سابقه زیاد و غنی که استان قزوین در اختیار دارد ولی شاهد هستیم که در این سالیان کم‌ترین توجه به این حوزه‌ها بوده است، حوزه‌هایی که دو قشر فعال و تأثیرگذار جامعه در آن حضور دارند.

با توجه به بودجه‌ای که برای استان قزوین برنامه‌ریزی شده، پیش‌بینی نمی‌شود که بتوان جهش خاصی در حوزه‌های مختلف در این استان داشت که این مایه بسی تأسف است.

ولی با این وجود امید می‌رود نگاه دولتی‌ها به استان قزوین تغییر یافته و پیگیری مسئولان استانی در این زمینه افزایش یابد و شاهد این باشیم که این استان الگویی برای سایر استان‌های کشور در زمینه مدیریت بودجه باشد.

===============

گزارش از مسعود میرزایی

===============

انتهای پیام/77003/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول