اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات کولورکتال فارس‌:

‌میزان ابتلا به ‌سرطان روده در استان فارس 2 برابر شد

رئیس مرکز تحقیقات کولورکتال فارس گفت: با مطالعات انجام شده و مقایسه دو دهه مشخص شده که بیمای سرطان روده بزرگ در این استان رشد دو برابری داشته است.

‌میزان ابتلا به ‌سرطان روده در استان فارس 2 برابر شد

سید وحید حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در استان فارس سرطان روده بزرگ و راست روده سیر صعودی داشته و در مطالعه انجام شده که در مجلات بین‌المللی به چاپ رسیده، دو دهه 1350 و 1360 با 1350 و 1370 مقایسه شد که در این دو دهه با فاصله 20 سال میزان سرطان روده بزرگ در استان فارس بر اساس اطلاعات بیمارستانی دو برابر شده است.

دبیر علمی هفتمین همایش سالانه کورکتال ادامه داد: هفتمین کنگره کورکتال یا بیماری‌های روده بزرگ و راست روده که به صورت سالانه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام می‌شود امروز و فردا در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: روز گذشته نیز ورک‌شاپ یا کارگاه عملی اعمال جراحی نو و تازه با استفاده از تکنیک‌های جدید برای جراحان نمایش داده شد.

این فوق تخصص جراحی کولورکتال گروه هدف این همایش را جراحان، متخصصان داخلی، متخصصان آنکولوژی، شیمی‌درمانی، اشعه‌درمانی، گوارش و متخصصان گوارش اطفال ذکر و اضافه کرد: سرطان‌های روده بزرگ و راست روده سیر صعودی قابل توجهی در سال‌های اخیر در کشور داشته و مرگ و میر آن نیز افزایش پیدا کرده است.

حسینی بیان کرد: دعوت از متخصصان رشته گوارش، گوارش اطفال و جراحی به این کنگره در این راستا است که علل افزایش، راه‌های پیشگیری و روش‌های شناخت سریع‌تر و درمان بهتر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گفته وی، شناخت بهتر، درمان سریع‌تر و کامل‌تر از نظر جراحی، شیمی‌درمانی و اشعه‌درمانی جزو برنامه کنگره است.

حسینی ابراز داشت: حدود 200 نفر متخصص برای این کنگره دعوت شدند که 25 سخنران و مابقی مدعوان و استفاده کنندگان هستند.

رئیس مرکز تحقیقات کولورکتال فارس در ادامه گفت: در نخستین روز راه‌های شناخت بیماری و اپیدمولوژی، روش اسکرین کردن یا غربالگری و جراحی پیشرفته مانند لاپاروسکوپی و جراحی داخل روده‌ای بررسی می‌شود.

وی افزود: در روز دوم درمان‌های کمکی مانند شیمی‌درمانی، اشعه‌درمانی و هورمون‌درمانی مورد بحث قرار گرفته و موارد عود سرطان بعد از عمل و شیمی‌درمانی نیز به بحث گذاشته می‌شود.

وی از برگزاری چهار پنل تخصصی در کنار این کنگره خبر داد که به منظور توسعه درمان‌های همه‌جانبه‌نگر برگزار می‌شود.

10 بیمار به ازای هر 100 هزار نفر

حسینی ادامه داد: در حال حاضر گمان می‌کنیم از هر 100 هزار نفر جمعیت این استان حدود 10 نفر گرفتار سرطان روده بزرگ هستند و مرگ و میر آنان نیز اگر چه نسبت به کشورهای غربی پایین است اما در نوع خود قابل توجه و ارزیابی می‌شود.

دبیر علمی هفتمین همایش سالانه کورکتال خاطرنشان کرد: این بیماری را زمانی متوجه می‌شویم که بیمار با علائم می‌آید و برای درمان قطعی دیر شده است.

وی تصریح کرد: باید با غربالگری و شناخت سریع در جامعه این سرطان‌ها را در مراحل اولیه که قابل درمان هستند، به طور صد در صد درمان کنیم.

وی تصریح کرد: غربالگری روش‌های متعددی دارد و از تست خون در مدفوع تا کلونوسکوپی که برای جمعیت در خطر انجام می‌شود.

وی همچنین گفت: توصیه عمومی این است که از زندگی غربی، خوردن غذای چرب، فست‌فود و کم‌تحرکی پرهیز کنیم.

به گفته این مسئول، انجام فعالیت روزانه و ورزش و خوردن غذاهای فیبردار، میوه‌جات، سبزیجات و غلات و کم‌تر خوردن چربی راه پیشگیری از این بیماری است.

وی بیان کرد: مرکز جراحی کولورکتال در بیمارستان شهید فقیهی پذیرای بیماران است و در این مرکز آموزشی دوره فلوشیپ نیز برگزار شده و تاکنون هفت نفر آموزش دیده تا در خود شیراز و سایر مناطق جراحی راست روده را انجام دهند.

بیرون‌برها و فست فود عامل افزایش سرطان در فارس

رئیس بخش جراحی کولو رکتال بیمارستان شهید فقیهی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این زمینه اظهار داشت: علت افزایش دو برابری سرطان روده بزرگ در فارس بیشتر به دلیل تغییر ذائقه غذایی مردم است.

احمد ایزد پناه افزود: تغییر ذائقه مردم فارس از غذاهای گیاهی به گوشتی و به ویژه مصرف فست‌فود عامل افزایش سرطان روده است.

رئیس کنگره ملی کولورکتال اضافه کرد: تشخیص بیماران سرطان روده با استفاده از تجهیزات فعلی بهتر شده و بخش جراحی کولورکتال در هشت سالی که تاسیس شده به مجموعه‌ای برای تحقیق بر روی این موضوع تبدیل شد.

این فوق تخصص جراحی گوارش و روده بزرگ ابراز داشت: با راه‌اندازی مرکز تحقیقات کولورکتال نیز به این سمت رفته‌ایم که علل افزایش این بیماری را با روش علمی تبیین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عامل ژنتیک در بیماری سرطان اصلی‌ترین عامل است و افرادی که یکی از بستگان درجه یک آنان به این بیماری مبتلا شده، شانس دو برابری برای ابتلا به سرطان روده دارند.

ایزد پناه تصریح کرد: طرح غربالگری بیماران سرطان روده فارس برنامه‌ریزی شده و وزارتخانه آن را تایید کرده و به زودی اجرا می‌شود.

به گفته وی، سرطان روده در آقایان سومین سرطان شایع و در خانم‌ها دومین سرطان شناخته شده است.

انتهای پیام/ 2448/ش40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول