اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

واکنش ائمه جماعات و مسئولان استان قزوین به شوی انتخاباتی دولت

برخی ائمه جماعات استان قزوین با اشاره به برگزاری همایش میلیاردی تجلیل از خادمان ستاد تسهیلات کشور در روز پنج‌شنبه 29 فروردین از سوی دولت، برگزاری چنین همایشی را جفا در حق مردم دانستند.

واکنش ائمه جماعات و مسئولان استان قزوین به شوی انتخاباتی دولت

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، نوروز امسال نیز مقام معظم رهبری همانند هر سال، با نگاه عمیق و بصیرت خود، راهبرد سال را حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی اعلام کردند.

هنوز یک ماه نیز از این پیام نگذشته است که قرار است همایشی با عنوان تجلیل از خادمان سفرهای نوروزی در ورزشگاه صد هزار نفری آزادی برگزار شود.

تا اینجای کار که ما در قزوینیم و آنها در تهران و شاید رسانه‌های تهرانی بتوانند این موضوع را به نحو مطلوبی مورد ارزیابی قرار دهند اما روی صحبت ما با محل تأمین هزینه‌های این جشن دولتی است که یکی از مسئولان استانی صحبت‌های جالبی در این خصوص داشته است.

استان قزوین جزو استان‌هایی است که همیشه در خصوص بودجه جزو آخرین‌ها بوده است به طوری که داوود محمدی در بیست و چهارم اسفند ماه سال گذشته از رتبه 28 برای استان قزوین در این خصوص خبر می‌دهد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان می‌کند: بودجه استان قزوین در تمام زمینه‌ها ضعیف است به طوری که با تمام تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که در پنج ماه گذشته انجام داده‌ام، موفق شدم بودجه استان قزوین را تنها یک پله افزایش دهم و در رتبه‌بندی بودجه استان‌های کشور از رتبه 29 کشوری به رتبه 28 کشور ارتقا یافتیم.

وی تصریح می‌کند: استان قزوین در سال 87 موفق شد 120 میلیارد تومان از درآمدهای استانی را به خزانه دولت واریز کند که از این مبلغ تنها 75 میلیارد تومان در قالب بودجه اختصاصی دولت به استان قزوین برگشت.

همه اینها را گفتیم تا وضعیت استان قزوین نیز برایمان کمی روشن‌تر شود، استانی که هر سال برای اعزام مشتاقان راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب کشور با مشکل کمبود اتوبوس و بودجه روبه‌رو است.

هر سال دانشجویان بسیجی دانشگاه‌ها باید برای تأمین اتوبوس راهیان نور از شش ماه قبل به تهران یا دیگر شهرهای کشور برای دریافت اتوبوس مراجعه کنند چراکه مسئولان مرتبط همیشه از کمبود بودجه و نبود وسیله نقلیه صحبت می‌کنند.

یکی از مسئولان استانی که نمی‌خواست نامش فاش شود، گفت: استان قزوین در تأمین اتوبوس‌های این همایش سنگ تمام گذاشته و شهرداری برخی شهرها نیز دغدغه دولت را برای تأمین هزینه و وسایل حمل و نقل این جشن چند 10 میلیاردی برطرف کرده‌اند.

این مسئول ادامه می‌دهد: با توجه به برگزاری مراسم‌های مشابه، رقمی بیشتر از 50 میلیارد تومان برای این جشن هزینه خواهد شد.

در شهرهای آبیک، بویین زهرا، الوند و قزوین نیز در بین بسیاری از مردم شایع شده است که به شرکت‌کنندگان در این جشن 300 هزار تومان بن غیر نقدی و سیم‌کارت رایتل هدیه داده می‌شود.

در خصوص حمل و نقل این مراسم خواستیم با مدیرکل امور پایانه‌های استان قزوین تماس بگیریم که متأسفانه موفق به این امر نشدیم ولی اعلام می‌کنیم که حاضریم تا صحبت‌های ایشان را نیز در خصوص این اظهار نظرها منعکس کنیم.

مدیرکل هلال احمر نیز از حضور اعضای داوطلب این سازمان در همایش مذکور خبر داده است.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال را رهبر معظم انقلاب سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نامگذاری کرده‌اند، برگزاری چنین مراسمی با بودجه دولتی که تبلیغات انتخاباتی را به دنبال داشته باشد به هیچ عنوان قابل توجیه نبوده و با فرمایشات رهبری مغایرت دارد.

امام جمعه موقت قزوین نیز در این خصوص گفت: مصرف بودجه دولتی در فعالیت‌های سیاسی و تبلیغاتی کار صحیحی نیست و کاملا مشخص است که با فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص حماسه اقتصادی مغایر است.

حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی افزود: اگر نحوه هزینه ‌کردهای این جشن مشخص شود و یقین بدانیم که از محل بودجه دولتی بوده است قطع یقین از تریبون نماز جمعه نیز به منظور برملا کردن این حقیقت برای مردم استفاده خواهم کرد.

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان قزوین نیز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: همه ما مسلمان هستیم و می‌دانیم که اسلام نه افراط را می‌پذیرد و نه تفریط را.

حجت‌الاسلام علی قابل افزود: پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) سفارش کردند که هر وقت دیدی مردم به دنبال مستحبات هستند شما به واجبات بپردازید.

وی اضافه کرد: بنابراین در وضعیت فعلی که کشور در آن قرار گرفته است، این اجتماع و هزینه‌های آن به هیچ عنوان توجیه ندارد، حتی اگر این هزینه‌ها از بودجه دولتی نباشد و از اموال شخصی صرف شود نیز در شرایط تحریم که در آن قرار گرفته‌ایم قابل دفاع نیست.

این مسئول عنوان کرد: نه تنها امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال «حماسه اقتصادی» نام گرفته بلکه در سال گذشته نیز رهبری همه ما را به تولید ثروت سفارش کردند بنابراین بر همه ماست که برای کشور ایران تولید ثروت کنیم نه اینکه با برخی امور بر هزینه‌های کشور بیفزاییم.

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان قزوین بیان کرد: ما پیرو حضرت علی (ع) هستیم که اجازه نداد در نور چراغی که از بیت‌المال روشن شده حتی صحبت‌های خصوصی مطرح شود چه برسد به هزینه‌های گزافی که مطرح شده است.

حجت‌الاسلام قابل افزود: گفته می‌شود این جشن برای تجلیل از فعالان و دست اندرکاران گردشگری برگزار می‌شود در حالی که فرمانده نیروی انتظامی که اصلی‌ترین و سخت ترین کارها در ایام نوروز و در خصوص جابجایی مسافران بر عهده آنها قرار گرفته بود این جشن را رد کرد و گفته است برگزاری این جشن خلاف بوده و نیازی به این کار نیست.

وی اضافه کرد: ظاهر این کار شبهه برانگیز است و بعید است که واقعا به قصد تجلیل باشد.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به اینکه کشور ما در تحریم به سر می‌برد همه ما با سختی‌های فراوان به دنبال فراهم کردن امکانات هستیم تا چرخ زندگی مردم راحت‌تر به گردش درآید، در حالی که برخی از افراد به دنبال مصرف هزینه‌های گزاف در این شرایط هستند که از نظر علمای قم، عقلا و مراجع برگزاری این جشن صحیح نیست.

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان قزوین بیان کرد: امیدواریم مسئولان ارشد کشور به فکر جلوگیری از این اقدام برآیند.

مدیرکل هلال احمر استان قزوین در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: متولی اصلی برگزاری این جشن سازمان گردشگری است که از نیروهای 20 ارگانی که در ایام نوروز در بحث گردشگری و مسافران نوروزی فعالیت کرده‌اند تجلیل می‌کند.

حسین درویشی افزود: سازمان جمعیت هلال احمر، پلیس، اورژانس و شهرداری‌ها از جمله دستگاه‌هایی بودند که در ایام نوروز به مسافران نوروز خدمات ارائه کردند.

وی اضافه کرد: جمعیت هلال احمر استان قزوین نیز نیروهای فعال در ایام نوروز را به پاس قدردانی از خدماتی که در این ایام ارائه کردند برای تجلیل به تهران اعزام می‌کند.

شهردار الوند در خصوص همکاری برای اعزام نیروهای فعال در امر گردشگری به تهران گفت: برای جشن تجلیل از فعالان گردشگری که در روز پنج شنبه در تهران برگزار می‌شود از شهرداری الوند برای شرکت و یا همکاری برای اعزام نیرو دعوت نشده و شهرداری الوند هیچ گونه مشارکتی در برگزاری این جشن نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام سید ابوتراب موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: همایش تجلیل از خادمان و فعالان نوروزی اگر در قد و قواره خودش برگزار شود، اشکالی ندارد ولی آنچه از برخی از همایش‌های بزرگ به دست آورده‌ایم این است که چنین همایش‌هایی جز تحمیل هزینه بر دولت و ملت، هیچ دستاوردی نداشته است.

وی افزود: با آگاهی و اطلاع‌یابی کم و بیش از خبر برگزاری همایش تجلیل از فعالان گردشگری و خادمان نوروزی، تأمل کردم و به این نتیجه رسیدم که واقعا چرا باید درست در آستانه یازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، افرادی تلاش کنند که هم در انتخابات شرکت کنند و هم در انتخابات برنده شوند.

امام جمعه شهر آبیک ادامه داد: متأسفانه افرادی می‌خواهند به نوعی خود را در قالب همایش ولی در واقع تبلیغات انتخاباتی از هزینه سنگین بیت‌المال با شرایط فعلی که در آن به سر می‌بریم، مطرح کنند.

تبلیغات انتخاباتی دولت جایز نیست

موسوی خاطرنشان کرد: با توجه به گرانی‌های موجود و در وضعیت اقتصادی کنونی، چه لزومی دارد که هزینه‌ای گزاف صرف همایش شود در صورتی که این امر به هیچ وجه جایز و مناسب نیست.

وی تأکید کرد: در حد خودم باید بگویم که برگزاری همایشی با این هزینه گزاف روا نیست و تحقق این امر نوعی تحمیل به بیت‌المال و ملت ایران است.

امام جمعه شهر آبیک اذعان داشت: آقایان اگر واقعا ادعا دارند که پیرو امام زمان (عج) هستند و مرتب ایشان را صدا می‌زنند باید بدانند که حضرت مهدی (عج) یقینا از فرمایشات جد بزرگوارشان امام علی (ع) به هیچ وجه تخلف نمی‌کنند چراکه امام علی (ع) در هزینه کردن بیت‌المال بسیار حساس بودند و دقت می‌کردند؛ حتی می‌فرمود که نوک قلم‌هایتان را نازک و دقیق کنید و نوشته‌ها را در سطرهای به هم نزدیک، بنویسید که ایشان هیچ گاه بیت المال را تحمیل نمی‌کردند.

موسوی اضافه کرد: گرچه ممکن است تجلیل با عنوان همایش مطرح شود ولی مقاصد دیگری زیر پوشش این همایش دنبال می‌شود که به هیچ وجه این امر به صلاح نظام نیست.

وی ادامه داد: در اینکه از عده‌ای زحمتکش تجلیل می‌شود حرفی نیست و حقشان هم است ولی اگر در این شرایط سخت اقتصادی تجلیل صورت نگیرد، کجای دنیا کم می‌شود.

موسوی بیان کرد: فعالان و خادمان ستاد تسهیلات نوروزی کشور به ویژه جمعیت هلال احمر بدون هیچ گونه چشمداشت و ادعایی تلاش می‌کنند و خدا باید از آنان تجلیل کند چراکه در خدمت مردم هستند و هیچ گاه در ازای کار و فعالیتشان پول، صله و هدیه‌ای از مردم و مسئولان نمی‌گیرند و حتی به مردم هم کمک می‌کنند.

وی افزود: فعالان و خادمان ستاد تسهیلات نوروزی فداکار بوده و هستند و هیچ گونه توقعی ندارند و کارشان را به نحو احسن انجام داده و می‌دهند ولی نباید افرادی منت بر سر آنان بگذارند چراکه آنان همیشه در میدان بوده و هستند.

امام جمعه شهر آبیک با ذکر اینکه برگزاری همایش میلیاردی با حماسه اقتصادی منافات دارد، تصریح کرد: حماسه اقتصادی مصرف و هزینه کردن نیست، هنر آن است که تولید ملی افزایش، پایه‌های اقتصادی کشور تقویت، قدرت خرید مردم و پول ملی افزایش و صندوق پول کشور پر باشد تا اگر زمانی مشکلی در کشور رخ دهد در روز مبادا از آن استفاده شود.

موسوی خاطرنشان کرد: تحمیل هزینه کردن بیت‌المال برای تبلیغات انتخاباتی بر ملت ایران روا نیست چراکه شاید کاندیدایی که در نظر دارد در همایش خود را معرفی کند پول در دستش است و مشکلی نداشته باشد ولی کاندیدای دیگر پول هنگفت برای تبلیغات این چنینی را نداشته باشد.

وی افزود: احتمال اینکه با تبلیغات کاندیدای مورد نظر دولت در همایش روز پنج شنبه 29 فروردین ماه جاری فضای انتخاباتی کشور تحت تأثیر قرار بگیرد، وجود دارد ولی اگر این امر تحقق یابد، کینه‌ها و کدورت‌ها بیشتر شده و برادری، مهر، عطوفت، اعتماد به نفس، اعتماد به یکدیگر در جامعه از بین می‌رود و پیامدهای منفی خود را به همراه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام سید ضیاء‌الدین هاشمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آوج برگزاری جشن تقدیر از خادمان سفر‌های نوروزی را از چند منظر قابل توجه دانست و اظهار داشت: ‌در چنین موقعیتی که کشور درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی بوده و در خیلی از موارد مسئولان از بودجه‌ها کم کرده و معوقات کارمندان نیز پرداخت نشده است در چنین شرایطی برپایی جشن‌هایی با بریز و بپاش‌های گسترده قابل قبول نیست.

امام جمعه آوج بیان داشت: از طرفی دیگر اطلاعات و اخبار به دست آمده نشان می‌دهد برگزاری این جشن اهداف انتخاباتی داشته و به همین منظور میلیارد‌ها تومان قرار است در این همایش از بیت‌المال برای رونمایی از یک کاندید استفاده شده و وی معرفی شود.

وی ادامه داد: برپایی این جشن خلاف قانون و سوء استفاده از موقعیت و امکانات دولتی بوده و در شأن یک دولت اسلامی نیست زیرا نهادی که متولی اجرای قانون است نباید خود بر خلاف قانون عمل کند.

وی با تصریح اینکه خادمان نوروزی تنها افراد آماده حضور در جشن روز پنج شنبه نبوده و در سراسر کشور کارکنان بیمارستان‌ها، نیروی انتظامی، هلال‌ احمر، شهرداری و آموزش و پرورش و بسیاری از نهاد‌های دیگر جزو خادمان سفر‌های نوروزی هستند، ابراز داشت: اگر خواستار جمع کردن تمامی افراد و خادمان سفر‌های نوروزی باشیم قطعا نمی‌توان با برگزاری یک جشنواره از آنان تقدیر کرد و به جای ریخت و پاش باید جلوی آنها را گرفت.

وی با طرح این پرسش که چرا در سال‌های گذشته جشنی با چنین وسعت برگزار نشده بود، تصریح کرد: این حرکت‌ها قطعا مخالف نظر و دیدگاه ملت بوده و ملت هرگونه سوء استفاده و خلاف قانونی را تشخیص می‌دهند.

سید عبدالله موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آوج پیرامون عدم شرکت و یا شرکت خود در جشن بزرگ تقدیر از خادمان سفر‌های نوروزی اظهار داشت: تاکنون اطلاعی در این خصوص ندارم.

وی بیان داشت: بنده نیز خبر مذکور را در سایت‌های خبری خوانده‌ام و هیچ اطلاعی نیز در این باره ندارم.

بیشتر مدیران و دعوت شدگان به این جشن، با توجه به شرایط اقتصادی کشور که روزگار خوبی را سپری نمی‌کند و همچنین منویات مقام معظم رهبری در خصوص حماسه اقتصادی، برگزاری این همایش را جز تحمیل هزینه و صرف مبالغ زیاد از بیت‌المال نمی‌دانند.

بنا به اعلام دولت، قرار است این مراسم با حضور تمامی اعضا و خادمان سفرهای نوروزی، رئیس جمهور و ده‌ها هزار نفر از مدعوین روز پنج شنبه در استادیوم 100 هزار نفری آزادی برگزار شود.

انتهای پیام/2667/و40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول