اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برنده جایزه نوبل محیط زیست جهانی در گفت‌وگو با فارس:

مازندران مستعد تاسیس بنیاد زیست‌محیطی است

برنده جایزه نوبل محیط زیست جهانی گفت: مازندران مستعد تاسیس بنیاد زیست‌محیطی است.

مازندران مستعد تاسیس بنیاد زیست‌محیطی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، برنده جایزه نوبل محیط زیست جهانی به همراه شش تن از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی معتبر کشور آلمان از بخش کجور و دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس بازدید کردند.

پروفسور میشل سوخو بیولوژیست تراز اول جهانی در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در کجور گفت: من برای چهارمین بار به ایران می‌آیم و ایران برای من با تاریخ کهن و قدیمی‌اش خیلی جذابیت دارد و مردمانی خیلی خوش قلب، خوش‌رو و مهمان‌نواز دارد.

وی افزود: طبیعت بسیار زیبا و شگفت‌انگیز ایران این انگیزه و اشتیاق را در من به وجود آورد تا به ایران سفر کنم.

پروفسور سوخو درباره محیط زیست ایران اظهار کرد: ایده ساختن مجموعه‌های حفاظت از محیط زیست مانند آنچه که در شمال ایران وجود دارد و ما قصد بازدید از آن را داریم، این کمک را می‌کند که ما بتوانیم بازمانده‌های چیزهایی که غنای محیط زیست از نظر پوشش گیاهی و جانوری هستند را در یک منطقه مورد حفاظت قرار دهیم و به ویژه در این حوزه که در مناطق آسیا، اروپا و آفریقا کار کردیم و الان هم در ایران کار شد.

وی بیان کرد: این یک حرکت موثر و سازنده است و من بسیار خوشحال هستم که این برنامه در ایران در حال اجرا است و نیز خوشحال هستم که ما می‌توانیم کمک کنیم.

برنده جایزه نوبل محیط زیست جهانی همچنین درباره طبیعت و محیط زیست کجور تصریح کرد: آن چیزی که من در کجور دیدم، آن ایده و نظریه‌ای است که برای ایجاد و تاسیس یک بنیاد حفاظت از محیط زیست در منطقه خیلی تطابق دارد.

وی در ادامه درباره بازدید خود از موزه فرهنگی و تاریخی کندلوس گفت: یک انسان خلاق، باهوش، با پشتکار و سعی و تلاش بسیار، اشیایی که به لحاظ محیطی و فرهنگی حائز اهمیت و ارزش هستند را جمع‌آوری کرد و این در واقع می‌تواند مبنای حرکت برای شناساندن فرهنگ و آداب و رسوم منطقه کجور و کندلوس باشد.

پروفسور سوخو به زیبایی‌های طول مسیر به سمت کجور اشاره کرد و اظهار کرد: زیباترین پدیده‌ای که در طول مسیر به سمت کجور و کندلوس دیدم، از تونل کندوان که می‌آمدیم برف شدیدی در حال بارش بود اما وقتی مسافتی از این مسیر را پشت‌سر گذاشتیم بارش برف جای خود را به نور آفتاب داد و بوت‌های سرسبز و گل‌های زردی که در محیط زیست خودنمایی می‌کردند برای من بسیار شگفت‌انگیز و زیبا بود.

وی در پاسخ به این سئوال که چه چیزی شما را در طول این مسیر آزار داد، گفت: در مسیر خود وقتی در مناطقی که مسکونی بود و ما لحظاتی توقف کردیم به شدت آلوده به زباله‌هایی که مردم به بیرون ریخته بودند و صحنه بسیار ناراحت کننده‌ای بود. به نظر من آسیب به محیط زیست غیرقابل بخشش است.

سوخو درباره بزرگ‌ترین خطری که محیط زیست را تهدید می‌کند، اظهار کرد: از دست رفتن جنگل بزرگترین خطری است که محیط زیست را تهدید می‌کند و این آسیب رسیدن و از دست رفتن جنگل می‌تواند ضرر و زیان‌های بسیاری برای محیط زیست با خود به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: هر جا که جنگل باشد وجود دارد اولا باعث به وجود آمدن خاک می‌شود، خاکی که مایه حیات نباتی است پس اگر جنگل نباشد آن خاکی که حاصلخیز است هم از بین می‌رود و این مضر است.

برنده جایزه نوبل محیط زیست جهانی به ساخت و سازهای جدید با مدل شهری در مناطق روستایی اشاره کرد و گفت: ساخت و سازهای جدید، طبیعت و زیبایی کجور را از بین می‌برد.

انتهای پیام/86019/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول