اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پنجمین برگ اردیبهشت تئاتر

نسیم اردیبهشت در تئاتر نواخته می‌شود

با فرا رسیدن اردیبهشت ماه، اردیبهشت تئاتر نیز جان دیگری یافته و هنرمندان و دوستداران تئاتر لحظه‌های نابی را در عرصه نمایش رقم می‌زنند.

نسیم اردیبهشت در تئاتر نواخته می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، هر سال جشن اردیبهشت تئاتر از نخستین روزهای اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان این ماه ادامه می‌یابد که هنرمندان دوره پرکاری و انرژی مضاعف خود را در این ماه صرف می‌کنند.

بار دیگر پس از یک سال تلاش و کوشش هنرمندان و در مجموع خانواده تئاتر ایران در بهاری دوباره، رستن تئاتر را در اردیبهشت به نظاره می‌نشینند.

تئاتر بار دیگر در اردیبهشت می‌شکفد تا در قالب پرده‌هایی به مردم بنگرند، کاروانی که از ذوق هنرمندان برجسته کوله‌باری برگرفته و ره‌توشه سال کنند.

طراوت اردیبهشت امسال برای هنرمندان گویی بی‌انگیزه جلوه می‌کند اما آیا چنین هنر برازنده‌ای باید مورد بی‌انگیزگی قرار گیرد؟

مگر نه اینکه تئاتر، هنری است که از پرتو خلقت نور می‌گیرد و هنرمند با سحر کلام و جان‌بخشی‌اش انسان را در حلقه زمان درگیر می‌کند.

مگر نه اینکه تئاتر استعدادهای بالقوه نوشکفته نوجوانان را به بالفعل تبدیل می‌کند، پس چرا باید با عدم حمایت مالی و معنوی آنان را در شکفتن و بالیدن در این هنر متعالی یاری نکرد تا بتوانند تا هماره تاریخ بر سکوی صحنه ایستاد و همه را نقالی کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه اردیبهشت تئاتر همدان 25 و 26 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، افزود: اردیبهشت ماه هنرمندان با قوت در اردیبهشت تئاتر حضور می‌یابند که بر این اساس تجلیلی از اهالی تئاتر صورت می‌گیرد.

خسرو بیات تصریح کرد: مراسم اردیبهشت تئاتر همدان همزمان با برگزاری اختتامیه سومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی استان همدان است که از مسئولان تئاتر نیز در این مراسم دعوت شده است.

وی به برگزاری نخستین نشست بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در اردیبهشت تئاتر همدان خبر داد و افزود: تجلیل از فعالان و پیشکسوتان عرصه تئاتر استان و اجرای نمایشی طنز از دیگر برنامه‌های اردیبهشت تئاتر همدان به شمار می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان اظهار کرد: جشن اردیبهشت تئاتر هر ساله برای گرامیداشت فعالان عرصه تئاتر برگزار می‌شود که همین امر موجب گردهمایی هنرمندان این عرصه هنری می‌شود.

وی بیان داشت: توجه به هنرمندان همواره باید سرلوحه متولیان فرهنگ و هنر قرار گیرد و تجلیل از پیشکسوتان از امور مورد تأکید است که اردیبهشت تئاتر بهانه‌ای برای ارج نهادن به هنرمندان این عرصه است.

مسئول هنرهای نمایشی استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به برگزاری اردیبهشت تئاتر همدان اظهار کرد: بر این اساس اردیبهشت تئاتر همدان 26 اردیبهشت ماه برگزار و از فعالان و پیشکسوتان تئاتر در این مراسم تجلیل می‌شود.

کیانوش بهروزپور افزود: سومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی نیز یک روز قبل از اردیبهشت تئاتر برگزار می‌‌شود که اختتامیه آن در جشن اردیبهشت تئاتر انجام می‌شود.

وی بیان داشت: اردیبهشت تئاتر مراسمی است که سالی یک بار برگزار شده و از فعالان و پیشکسوتان تجلیل می‌شود و هر سال به فراخور خود برنامه‌هایی را دارد.

مسئول هنرهای نمایشی استان همدان اضافه کرد: نمایشنامه‌خوانی در همدان دو سال در اردیبهشت تئاتر برگزار شده و امسال سال سوم نمایشنامه‌خوانی در اردیبهشت تئاتر است. ‌

*وضعیت نامشخص تئاتر که جشن ندارد

یک کارگردان تئاتر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به برگزاری اردیبهشت تئاتر همدان اظهار کرد: وقتی تئاتری به آن شکل وجود ندارد، چه جشنی می توان برای آن گرفت.

محمدجواد کبودراهنگی تصریح کرد: وقتی هیچ حمایتی از گروه‌های نمایشی نمی‌شود، چه دلیلی برای جشن است زیرا وقتی جشن می‌گیریم که فعالیتی باشد.

وی بیان داشت: در حال حاضر گروه‌ها با مشکلات بسیاری کار می‌کنند و وضعیت آنها نیز نامشخص است به همین علت نباید تنها به جشن‌های فصلی و تقدیرها توجه شود.

اردیبهشت تئاتر همدان در راه است، که با هم‌زمانی این جشن با فصل رویش طبیعت باید رویش تئاتر را نیز به دنبال خود داشته باشد.

در اردیبهشت تئاتر کهنه‌کاران نمایش از گوشه گوشه سرزمین در این رویداد فرهنگی حضور می‌یابند که باید به پاس این خاک خورده‌های صحنه‌های نمایش، پنجره حمایت را به روی آنها باز کنیم.

برپا دارندگان این جشن برای پایندگی این هنر فاخر و ارزشی باید از هیچ حمایتی دریغ نکنند تا بار و برگ تجربه‌ها و خاطره‌های تجربه‌آموز هنرمندان نمایش در یاد آیندگان تئاتر ایران بماند...

انتهای پیام/89003/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول