اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی خبر داد

نگهداری دیوان خطی بی‎نظیر «هفت اورنگ جامی» در موزه آستان قدس رضوی

رئیس اداره مخطوطات سازمان موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: دیوان خطی بی نظیر «هفت اورنگ جامی» با تذهیب و مجالس تصویر و مینیاتور ظریف و زیبا در گنجینه نفایس خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است.

نگهداری دیوان خطی بی‎نظیر «هفت اورنگ جامی» در موزه آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدمحمدرضا فاضل‌هاشمی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نسخه دیوان خطی بی‌نظیر هفت اورنگ جامی، اثر دانشمند و شاعر و عارف سده نهم هجری قمری است که در بین سال‌های 886 تا 890 هجری قمری سروده شده است.

وی خاطرنشان کرد: از امتیازات این نسخه قدمت، تذهیب و مجالس تصویر و مینیاتور رنگی ظریف و زیبایی است که در آن به‌کار برده شده است.

وی با بیان اینکه این نسخه به خط نستعلیق 19 سطری در تاریخ977 هجری قمری توسط "صفی الدین فخرالدین حاجی شمس جهرمی" کتابت شده است، افزود: دو صفحه اول تمام تذهیب دارای چهار کتیبه متقارن و متناظر، در اطراف ابیات چهار قلمدانی مذهب با نقوش اسلیمی و ترنج‌های متداخل، حاشیه به طرح دالبری دارای تذهیب و شرفه و بین‌السطور طلا اندازی شده است.

فاضل‌هاشمی یکی از ویژه‏‎گی‌های منحصر به فرد این نسخه را آغاز هر یک از مثنوی‌های هفت اورنگ مزین به سرلوح مرصع و مذهب مکتب صفوی از آثار ممتاز دوره صفویه عنوان کرد و اظهار داشت: این نسخه که دارای هشت مجلس تصویر مینیاتور است، با رنگ‌آمیزی بدیع و زیبا آمده است.

رئیس اداره مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تصریح کرد: جداول اوراق به زر تحریردار و لاجورد و شنگرف و زنگار، کاغذ حنایی، دارای307 ورق در اندازه 28*5/18 سانتی‌متر، جلد مقوا با روکش پارچه ترمه و عطف تیماج است.

وی افزود: گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با بیش از 85 هزار نسخه نفیس خطی شامل مصاحف شریف منسوب به ائمه اطهار (ع)، قرآن‌های روی پوست آهو، کتب و رسائل علمی، فرهنگی و هنری، جلدهای نفیس روغنی، سوخت و معرق، مرقعات هنری و... به عنوان غنی‏‌ترین گنجینه نسخ خطی در منطقه و جهان اسلام به‎شمار می‏آید.

انتهای پیام/70005/صا20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول