اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با فارس:

صنعت نفت نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه 50 میلیارد دلاری است

نماینده مردم فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی گفت: به روز شدن صنعت نفت نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه 50 میلیارد دلاری است .

صنعت نفت نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه 50 میلیارد دلاری است

نادر فریدونی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فیروزآباد سهمیه‌بندی و کارتی شدن بنزین، اجرای طرح هدف‌مندی یارانه‌ها و اضافه شدن جایگاه‌های گاز سی.ان.جی به چرخه سوخت کشور را موجب کاهش و صرفه‌جویی در مصرف بنزین دانست و اظهار داشت: در پنج سال اخیر به طور میانگین روزانه 25 ملیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین داشته‌ایم که از خروج نزدیک به 32 میلیارد دلار ارز جلوگیری کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه نزدیک به 32 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود، افزود: ارز حاصل از این صرفه‌جویی صرف هزینه زیربناهای صنعت نفت نشد و به منظور پرداخت یارانه‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه آمریکا، کانادا، مکزیک، استرالیا، چین، هندوستان، تایلند، ژاپن، سنگاپور، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ایتالیا را عمده‌ترین تولید کنندگان بنزین جهان هستند، ادامه داد: با وجود پیشرفت‌های متعدد سال‌های اخیر، ایران هنوز قادر به صادرات بنزین نیست، در عین حال با اعمال سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند سی.ان.جی و ال.پی.جی و همچنین اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیاز به واردات بنزین در کشور به صفر نرسیده است.

فریدونی اضافه کرد: روند تولید داخلی پاسخگوی نیاز مصرفی پس از اعمال سهمیه‌بندی و اجرای هدفمندی یارانه‌ها نبوده و با عملیاتی شدن پالایشگاه‌های شازند اراک و فاز دوم پالایشگاه آبادان پیشرفت قابل توجهی در تولید بنزین و تأمین نیاز داخلی رخ داده است.

وی بیان داشت: به روز شدن صنعت نفت و تأمین زیرساخت‌های لازم برای استفاده بهینه از منابع نفتی و به ویژه میادین مشترک نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه 50 میلیارد دلاری است.

این مسئول اضافه کرد: این در حالی است که سهم شرکت ملی نفت در سال 84 از صادرات و فروش نفت خام و میعانات گازی 8.4 میلیارد دلار، در سال 89، این سهم 20.8 میلیارد دلار و هم‌اکنون تفاوت مبلغ مورد نیاز و مبلغ وصولی شرکت نفت حدود 25 میلیارد دلار است که با این تفاوت‌های فاحش قادر به بهره‌برداری بهینه از منابع نفتی خود نیستیم.

عضو فراکسیون آموزش عالی مجلس مصرف فعلی پالایشگاه‌های کشور را 1.7 میلیون بشکه در روز اعلام و خاطرنشان کرد: صادرات روزانه نفت در وضع موجود حدود یک‌میلیون بشکه است و عمده صادرات را نفت کوره تشکیل می‌دهد.

فریدونی با اشاره به اینکه وضعیت کشور از نظر تعداد جایگاه‌های سوخت سی.ان.جی بدون مشکل است بیان داشت: در مورد مکان‌های نصب جایگاه‌های سوخت سی.ان.جی کار کارشناسی کاملی انجام نشده و مشکلاتی وجود دارد که باید به محل‌های پرمصرف در این زمینه توجه بیشتری شود.

وی در پایان همچنین از رشد پرشتاب روند مصرف گاز طبیعی فشرده در سال‌های اخیر خبر داد و اذعان داشت: مصرف گاز سی.ان.جی در سال 89 نسبت به سال 88، 61.58 درصد رشد داشته به طوری که مصرف در آبان ماه 88، 10میلیون لیتر در روز و در تاریخ مشابه سال بعد، 18 میلیون لیتر در روز بوده است.

انتهای پیام/‌2448/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول