به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دل من در پی یک واژه بیخاتمه بود/ اولین واژه که آمد به نظر، فاطمه بود و زهرا (س)، کوثر خداست، لیلةالقدر خداست، جلوه جمال خدا و تفسیر جلال خداست.
زهرا (س) دختر رسول خدا (ص) است و همتای علی علیهالسلام، او معرّف نهایت کمال زن و اوج عروج یک انسان است.
طنین فریاد زهرا(س) همپای ضربت خندق است، تلاوت بیداری، سایبان شوق و بهار سرشار دلهای آشناست.
خورشید در تابوت زهرا غروب کرد و ملائک به عشق دیدار او، به سجده درافتادند و با اشکهاشان، راهش را تا به خدا علامت گذاردند.
ریحانه گرامی پیامبر، نامهای جاودانه و پرمعنایی دارد که فرشتگان از بارگاه حضرت حق برای پیامبر آوردند.
در روایات آمده است که برای ریحانه پیامبر، حضرت فاطمه (س) دربارگاه خدا، 9 نام مقدس و با عظمت است.
این نامهای بلند شامل، فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیّه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا است
هر یک از این نامها و القاب آن حضرت، مفهوم و محتوایی ویژه دارد و بیانگر بُعدی از ابعاد شخصیتِ پرشکوه و الهامبخش اوست. کُنیههای آن حضرتْ امالحسن، امالحسین، امالائمه و ام أبیها است.
واژه مقدس و پرارج «فاطمه» نخستین نام بلندآوازه ریحانه پیامبر است.
حضرت امام صادق علیهالسلام در این باره میفرمایند، «فاطمه در پیشگاه خدا نامهای بلند و برگزیدهای دارد و از جمله آنها فاطمه است»، پرسیدند فاطمه یعنی چه که فرمود «منظور این است که او از هر بدی، شرارت و تاریکی جدا و دور بوده و ذرّهای سیاهی و ظلمت در قاموس زندگی او راه ندارد».
واژه مقدس زهرا از دیگر نامهای حضرت فاطمه (س) است که امام صادق علیهالسلام در جواب از این سؤال که چرا زهرا، زهرا نامیده شد، فرمودند «زیرا هنگامی که در محراب عبادتش میایستاد، نور وجودش آسمانها را نورانی و روشن میساخت، چنانکه ستارگانْ زمین را روشن میسازند».
سیمای امابیها (س) در آیه تطهیر
قرآن، هرچند نام زهرا را به میان نیاورده، امّا گاه به آن بانوی یگانه دوران اشاره کرده که از آن شمار آیه تطهیر است، «خدا چنین میخواهد که ناپاکی و گناه را از شما خاندان نبوت ببرد، و شما را از گناه پاک و پیراسته گرداند.
آیه تطهیر، از آیههای معروفی است که درباره اهل بیت پیامبر صلیاللهعلیهوآله نازل شده و آنها را، انسانهای پاک از گناه معرفی میکند و با توجه به احادیث متواتر، دخت پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز از شمار اهلبیت است.
پس از نزول این آیه، از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله سئوال شد که این آیه شریف در شأن کیست، حضرت فرمودند، «در شأن من، علی علیهالسلام، فاطمه (س) و حسنین علیهمالسلام است.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله برای اثبات و روشن کردن این حقیقت که مراد از اهل بیت علیهمالسلام، پنج نور عظیم هستند و نه دیگری، بعد از نزول این آیه، هر روز تا زمان رحلتش، هنگام خروج از منزل برای اقامه نماز صبح، به در خانه حضرت صدیقه میآمد و میفرمود، «سلام بر شما ای اهل بیت، به درستی که خدا اراده فرموده است که هر ناپاکی را از شما خاندان نبوت دور گردانده، شما را پاک و منزه گرداند».
سیمای فاطمه زهرا (س) در آیه مباهله
در شأن نزول آیه مباهله آمده است که زمانی مسئله دعوت پیامبر صلیاللهعلیهوآله و مقابله سران ادیان دیگر با آن حضرت بالا گرفت، قرار شد هر دو طرف با خانواده و فرزندان و خویشاوندان خود در برابر یکدیگر صفآرایی کرده و هر کدام، لعنت خدا و نفرین و عذاب الهی را برای آن کس که در ادعای خود دروغگوست، خواهان شود.
پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله در سال دهم هجری، با یک جمع کوچک و نورانی برای مباهله با کشیشان مسیحی، حرکت کرد.
حضرت فاطمه (س) به تصدیق تمام مسلمانان، مشمول این آیه است.
آیتاللّه شهید دستغیب در این زمینه به نکته ظریفی اشاره میکند و مینویسد، «حکمت اینکه پیامبر صلیاللهعلیهوآله حضرت صدیقه (س) را برای مباهله همراه خود برد، این بود که با کلمه (زنان) که در آیه آمده است، به مسلمین بفهماند که زهرا یکتنه بر تمام زنان برتری دارد.
فاطمه (س) در سایهسار کلام دیگران
امام خمینی (ره):
«زنی که افتخار خاندان وحی است و مانند خورشیدی بر تارک اسلام عزیز میدرخشد، زنی که فضایل او همطراز فضایل بینهایت پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و خاندان عصمت و طهارت بود، زنی که هر کس با هر بینشی درباره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او برنیامده، که احادیثی که از خاندان وحی رسیده، به اندازه فهم مستمعان بوده و دریا را در کوزهای نتوان گنجانید و دیگران هر چه گفتهاند، به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او.»
مقام معظم رهبری:
«زنی، آنهم در سنین جوانی، از لحاظ مقام معنوی به جایی میرسد که بنابر آنچه در بعضی از روایات است، فرشتگان با او سخن میگویند و حقایق را به او ارائه میدهند.
محدّثه است، یعنی کسی که فرشتگان با او حدیث میکنند و حرف میزنند.
این مقام معنوی و میدان وسیع و قله رفیع، در مقابل تمام زنهای آفرینش و عالم است.
فاطمه زهرا(س) در قلّه این بلندای عظیم ایستاده و به زنان عالم خطاب میکند و آنها را به پیمودن این راه دعوت مینماید».
ابن ابیالحدید:
ابن ابیالحدید، شرحنویس نهجالبلاغه، درباره مقام حضرت زهرا (س) مینویسد، «رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، فاطمه را بیش از آنچه مردم گمان داشتند و به دخترانشان احترام میگذاشتند، گرامی میداشت، تا آن جا که از مرز محبت پدران نسبت به فرزندان گذشت و نه یک بار بلکه بارها و در جاهای گوناگون نه فقط یکجا، در حضور عام و خاص چنین فرمود که او بانوی زنان جهان و همتای مریم، دختر عمران است و به هنگام عبور از موقف قیامت، منادی از سوی عرش فریاد میزند، ای اهل محشر دیدگانتان را ببندید تا فاطمه (س)، دختر محمد صلیاللهعلیهوآله عبور کند.
انتهای پیام/2448/ع30/گ1003