اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فاطمه (س)؛ تندیس مظلومیت و خورشیدی که زود غروب کرد

فاطمه (س) تندیس مظلومیت بود و سرانجام خورشید در تابوت زهرا (س) غروب کرد و ملائک به عشق دیدار او، به سجده افتادند و با اشک‏هاشان، راهش را تا به خدا علامت گذاردند.

فاطمه (س)؛ تندیس مظلومیت و خورشیدی که زود غروب کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دل من در پی یک واژه بی‏خاتمه بود/ اولین واژه که آمد به نظر، فاطمه بود و زهرا (س)، کوثر خداست، لیلة‌القدر خداست، جلوه جمال خدا و تفسیر جلال خداست.

زهرا (س) دختر رسول خدا (ص) است و همتای علی علیه‏السلام، او معرّف نهایت کمال زن و اوج عروج یک انسان است.

طنین فریاد زهرا(س) هم‏پای ضربت خندق است، تلاوت بیداری، سایبان شوق و بهار سرشار دل‏های آشناست.

خورشید در تابوت زهرا غروب کرد و ملائک به عشق دیدار او، به سجده درافتادند و با اشک‏هاشان، راهش را تا به خدا علامت گذاردند.

ریحانه گرامی پیامبر، نام‏های جاودانه و پرمعنایی دارد که فرشتگان از بارگاه حضرت حق برای پیامبر آوردند.

در روایات آمده است که برای ریحانه پیامبر، حضرت فاطمه (س) دربارگاه خدا، 9 نام مقدس و با عظمت است.

این نام‏های بلند شامل، فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیّه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا است

هر یک از این نام‏ها و القاب آن حضرت، مفهوم و محتوایی ویژه دارد و بیانگر بُعدی از ابعاد شخصیتِ پرشکوه و الهام‌بخش اوست. کُنیه‏‌های آن حضرتْ ام‌الحسن، ام‌الحسین، ام‌الائمه و ام أبیها است.

واژه مقدس و پرارج «فاطمه» نخستین نام بلندآوازه ریحانه پیامبر است.

حضرت امام صادق علیه‏السلام در این باره می‏فرمایند، «فاطمه در پیش‏گاه خدا نام‏های بلند و برگزیده‏ای دارد و از جمله آن‏ها فاطمه است»، پرسیدند فاطمه یعنی چه که فرمود «منظور این است که او از هر بدی، شرارت و تاریکی جدا و دور بوده و ذرّه‏ای سیاهی و ظلمت در قاموس زندگی او راه ندارد».

واژه مقدس زهرا از دیگر نام‌های حضرت فاطمه (س) است که امام صادق علیه‏السلام در جواب از این سؤال که چرا زهرا، زهرا نامیده شد، فرمودند «زیرا هنگامی که در محراب عبادتش می‏ایستاد، نور وجودش آسمان‏ها را نورانی و روشن می‏ساخت، چنان‏که ستارگانْ زمین را روشن می‏سازند».

سیمای ام‏ابیها (س) در آیه تطهیر

قرآن، هرچند نام زهرا را به میان نیاورده، امّا گاه به آن بانوی یگانه دوران اشاره کرده که از آن شمار آیه تطهیر است، «خدا چنین می‏خواهد که ناپاکی و گناه را از شما خاندان نبوت ببرد، و شما را از گناه پاک و پیراسته گرداند.

آیه تطهیر، از آیه‌‏های معروفی است که درباره اهل بیت پیامبر صلی‏‌الله‏‌علیه‏‌و‏آله نازل شده و آن‏ها را، انسان‏های پاک از گناه معرفی می‏کند و با توجه به احادیث متواتر، دخت پیامبر صلی‌‏الله‏‌علیه‏‌و‏آله نیز از شمار اهل‏بیت است.

پس از نزول این آیه، از پیامبر اکرم صلی‌الله‌‏علیه‏‌و‏آله سئوال شد که این آیه شریف در شأن کیست، حضرت فرمودند، «در شأن من، علی علیه‌‏السلام، فاطمه (س) و حسنین علیهم‌السلام است.

پیامبر اکرم صلی‏‌الله‏‌علیه‏‌و‏آله برای اثبات و روشن کردن این حقیقت که مراد از اهل بیت علیهم‌‏السلام، پنج نور عظیم هستند و نه دیگری، بعد از نزول این آیه، هر روز تا زمان رحلتش، هنگام خروج از منزل برای اقامه نماز صبح، به در خانه حضرت صدیقه می‌‏آمد و می‌‏فرمود، «سلام بر شما ای اهل بیت، به درستی که خدا اراده فرموده است که هر ناپاکی را از شما خاندان نبوت دور گردانده، شما را پاک و منزه گرداند».

سیمای فاطمه زهرا (س) در آیه مباهله

در شأن نزول آیه مباهله آمده است که زمانی مسئله دعوت پیامبر صلی‏‌الله‏‌علیه‏‌و‏آله و مقابله سران ادیان دیگر با آن حضرت بالا گرفت، قرار شد هر دو طرف با خانواده و فرزندان و خویشاوندان خود در برابر یکدیگر صف‏‌آرایی کرده و هر کدام، لعنت خدا و نفرین و عذاب الهی را برای آن کس که در ادعای خود دروغگوست، خواهان شود.

پیامبر اسلام صلی‌‏الله‌‏علیه‏‌و‏آله در سال دهم هجری، با یک جمع کوچک و نورانی برای مباهله با کشیشان مسیحی، حرکت کرد.

حضرت فاطمه (س) به تصدیق تمام مسلمانان، مشمول این آیه است.

آیت‌‏اللّه‏ شهید دستغیب در این زمینه به نکته ظریفی اشاره می‏کند و می‏نویسد، «حکمت این‏که پیامبر صلی‏‌الله‏‌علیه‏‌و‏آله حضرت صدیقه (س) را برای مباهله همراه خود برد، این بود که با کلمه (زنان) که در آیه آمده است، به مسلمین بفهماند که زهرا یک‌تنه بر تمام زنان برتری دارد.

فاطمه (س) در سایه‌‏سار کلام دیگران

امام خمینی (ره):

«زنی که افتخار خاندان وحی است و مانند خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‏درخشد، زنی که فضایل او هم‌طراز فضایل بی‏نهایت پیغمبر اکرم صلی‏‌الله‌‏علیه‌‏و‏آله و خاندان عصمت و طهارت بود، زنی که هر کس با هر بینشی درباره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او برنیامده، که احادیثی که از خاندان وحی رسیده، به اندازه فهم مستمعان بوده و دریا را در کوزه‌‏ای نتوان گنجانید و دیگران هر چه گفته‏‌اند، به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او.»

مقام معظم رهبری:

«زنی، آن‌هم در سنین جوانی، از لحاظ مقام معنوی به جایی می‏رسد که بنابر آن‏چه در بعضی از روایات است، فرشتگان با او سخن می‏گویند و حقایق را به او ارائه می‏دهند.

محدّثه است، یعنی کسی که فرشتگان با او حدیث می‏کنند و حرف می‏زنند.

این مقام معنوی و میدان وسیع و قله رفیع، در مقابل تمام زن‏های آفرینش و عالم است.

فاطمه زهرا(س) در قلّه این بلندای عظیم ایستاده و به زنان عالم خطاب می‏کند و آن‏ها را به پیمودن این راه دعوت می‏نماید».

ابن ابی‌الحدید:

ابن ابی‌الحدید، شرح‌‏نویس نهج‌‏البلاغه، درباره مقام حضرت زهرا (س) می‏نویسد، «رسول خدا صلی‏‌الله‏‌علیه‏‌و‏آله، فاطمه را بیش از آن‏چه مردم گمان داشتند و به دخترانشان احترام می‏گذاشتند، گرامی می‏داشت، تا آن جا که از مرز محبت پدران نسبت به فرزندان گذشت و نه یک بار بلکه بارها و در جاهای گوناگون نه فقط یک‏جا، در حضور عام و خاص چنین فرمود که او بانوی زنان جهان و همتای مریم، دختر عمران است و به هنگام عبور از موقف قیامت، منادی از سوی عرش فریاد می‏زند، ای اهل محشر دیدگانتان را ببندید تا فاطمه (س)، دختر محمد صلی‏‌الله‌‏علیه‏‌و‏آله عبور کند.

انتهای پیام/2448/ع30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول