اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره هواشناسی آمل خبر داد

کاهش بارندگی‌ و روزهای بارانی سال گذشته در آمل

رئیس اداره هواشناسی و تحقیقات کشاورزی آمل گفت: میزان مجموع بارش سال 1391 در آمل نسبت به بلندمدت روند افزایشی داشته اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش بارندگی رخ داده است.

کاهش بارندگی‌ و روزهای بارانی سال گذشته در آمل

ایمان نبی‌پور در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در آمل اظهار داشت: بر اساس داده‌های بارشی، مجموع بارندگی سال 1391، 751.2 میلی‌متر بوده که بیشترین بارش به آبان ماه با 4/167 میلی‌متر و کمترین بارش به ماه اردیبهشت در حدود2/7 میلی‌متر تعلق دارد.

وی افزود: میزان مجموع بارش سال 1391 نسبت به بلندمدت روند افزایشی داشته اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش بارندگی رخ داده است. 

نبی‌پور همچنین با اشاره به مجموع بارش زراعی سال 91 ـ 1390، بیان داشت: میزان بارش‌های زراعی سال 91، 723 میلی‌متر بوده که مجموع بارش زراعی سال 91 ـ 1390 نسبت به بلندمدت روند افزایشی داشته است. 

وی با اعلام اینکه بر اساس داده‌های متوسط، دمای ماه‌های سال1391 به صورت میانگین، 18 درجه سانتیگراد با با بیش از یک و نیم درجه افزایش دما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رخ داده است، یادآور شد: حداکثر متوسط دما در مردادماه به 5/28 درجه سانتیگراد و حداقل متوسط دما در دیماه در حدود 6/7 درجه سانتیگراد تعلق داشته است.

این مسئول با اشاره به میانگین رطوبت نسبی سال گذشته بیان کرد: میانگین رطوبت نسبی هوای شهرستان آمل در سال گذشته 76 درصد بوده که بیشترین رطوبت نسبی به تیر ماه با 82 درصد و کمترین رطوبت نسبی در فروردین در حدود 59 درصد تعلق داشته است.

به گفته وی، نوسان میانگین رطوبت نسبی سال1391 نسبت به بلند مدت روند کاهشی داشته است.

وی با بیان اینکه براساس داده‌ها مجموع ساعت آفتابی سال گذشته، 2  هزار و 178 ساعت بوده است، گفت: بیشترین ساعت آفتابی به مرداد با 277 ساعت و کمترین ساعت آفتابی در بهمن در حدود 111 ساعت تعلق داشته است.

نبی‌پور اظهار کرد: مجموع ساعات آفتابی سال 91 نسبت به سال 90 با افزایش 438 درصدی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه مجموع روزهای بارانی سال 1391، حدود 91 روز گزارش شده است، یادآور شد: بیشترین روز بارانی به آذرماه با 12 روز و کمترین روز بارانی در مرداد در حدود دو روز تعلق داشته است و به این ترتیب نوسان تعداد روزهای بارانی سال1391 نسبت به بلند مدت روند کاهشی داشته است.

این مسئول بیان کرد: مجموع روزهای بارانی آمل نسبت به سال 90 با کاهش 32 درصد مواجه بوده است.

رئیس اداره هواشناسی و تحقیقات کشاورزی آمل تصریح کرد: مجموع روزهای یخبندان سال 1391، 13 روز بود که بیشترین روز یخبندان به دی با 10 روز و کمترین روز یخبندان در آذر در حدود صفر روز تعلق داشته است.

وی بیان داشت: مجموع روزهای یخبندان در سال 91 نسبت به مدت مشابه 10 درصد کاهش داشته است.

این مسئول بیشترین سرعت باد سال1391 در آمل را 20 متر بر ثانیه عنوان کرد و گفت: بیشترین سرعت باد در بهمن رخ داده و نوسان حداکثر سرعت باد سال1391 نسبت به مدت مشابه روند کاهش هفت درصدی داشته است.

وی یادآور شد: بر اساس داده‌های جدول شاخص خشکسالی SPI، خشکسالی نسبتاً خشک در برخی از ماه‌ها در آمل اتفاق افتاده و شاخص SPI سالانه تقریباً نرمال برای سال 1391 محاسبه شده است.

انتهای‌پیام/86011/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول