اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناسان غربی تأکید کردند

بیعت با القاعده برای «جبهه النصره» گران تمام خواهد شد

کارشناسان غربی تأکید کردند که اقدام جبهه النصره در بیعت با القاعده برای این گروه گران تمام خواهد شد و این گروه را از حمایت‌های خارجی محروم خواهد کرد.

بیعت با القاعده برای «جبهه النصره» گران تمام خواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «انباء مسکو»، جبهه النصره با اعلام بیعت با «ایمن الظواهری» رهبر القاعده معادلات همه طرف‌های حامی خود را بر هم زد.

در اولین واکنش به این اقدام «احمد معاذ الخطیب» رئیس مستعفی ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه گفت: دیدگاه القاعده با مخالفان سازگار نیست.

خطیب در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی از معارضان مسلح خواسته بود که تصمیم قاطعی بگیرند و تکلیف خود را روشن کنند.

این در حالی است که خطیب پیشتر به تصمیم ایالات متحده برای قرار دادن جبهه النصره در فهرست گروه‌های تروریستی انتقاد کرده بود و تأکید کرده بود که النصره بخشی از معارضان است و سوریه جای اقدامات افراد تندرو نیست.

«پیتر هارلینگ» کارشناس امور سوریه در «اینترنشنال کرایسز گروپ»در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأکید کرد که جبهه النصره حمایت بخش‌های زیادی را در این مدت به خود جلب کرده که نمی‌توان آن را دست کم گرفت.

وی افزود: اعلام بیعت با القاعده به ضرر النصره تمام خواهد شد زیرا خود را به گروهی وابسته می‌کند که با فرهنگ مردم سوریه بیگانه است و در کشورهای دیگر نیز تجربه‌های موفقیت آمیزی نداشته است.

وی یادآور شد: یکی از مهم ترین نقاط اشتراک النصره و القاعده عراق نیز مرز مشترک با سوریه است و بسیاری از اعضای القاعده که در عراق آموزش دیده‌اند نقشی اساسی در شکل گیری النصره سوریه دارند.

«کولی بونزل» از دانشگاه پرینستون آمریکا نیز خاطر نشان کرد که این بیعت نشان می‌دهد که النصره شاخه‌ای از القاعده است.

بونزل گفت: النصره تاکنون موفق نبوده که این ارتباط را پنهان کند و با بیعت با القاعده به حکومت بشار اسد اجازه می‌دهد که تأکید کند با تروریست‌هایی می‌جنگد که خواهان برپایی خلافت اسلامی در سوریه هستند.

بیعت «ابو محمد الجولانی» یکی از مسئولان النصره برای ایالات متحده غیر منتظره نبود زیرا واشنگتن در چند ماه گذشته به این مسأله پی برده بود.

جبهه النصره با آغاز بحران سوریه با انجام عملیات تروریستی که غالبا مراکز نظامی و امنیتی سوریه را هدف قرار می‌داد شناخته شد و به وسیله واشنگتن در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفت.

«ماتیو گیدر» استاد تمدن اسلامی و کارشناس گروه‌های جهادی در دانشگاه تولوز نیز تأکید کرد که تصمیم آمریکا راهی برای النصره جز اعلام وابستگی به القاعده باقی نگذاشت و افزود: این اشتباهی استراتژیک است که برای النصره گران تمام خواهد شد.

روز گذشته جبهه النصره» که در سوریه دست به اقدامات تروریستی علیه حکومت و مردم این کشور می‌زند با انتشار فایلی صوتی با «ایمن الظواهری» رهبر القاعده بیعت کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول