اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان:

تغییر اقلیم و گرمای زمین عامل ایجاد سیلاب‌ها و وقوع خشکسالی‌ها در دنیاست

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تغییر اقلیم و گرمایش جهانی سبب ایجاد سیلاب‌های متعدد و وقوع خشکسالی‌ها در کشور‌های موجود در سراسر جهان شده است و تمام این موارد سبب تشدید بلایای طبیعی و غیر‌طبیعی در سطح جهان شده است.

تغییر اقلیم و گرمای زمین عامل ایجاد سیلاب‌ها و وقوع خشکسالی‌ها در دنیاست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، منصور شیشه‌فروش صبح امروز در همایش دو روزه مدیران بحران شهرداری‌های کلان‌شهر‌های کشور با بیان اینکه سازمان شهرداری‌‌‌ها با برگزاری این همایش‌ها به موضوع مدیریت بحران توجه می‌کند، اظهار کرد: سازمان ملل در فرا روی برنامه‌های خود کم‌آبی، کمبود انرژی و بلایای طبیعی را به عنوان چالش‌های مهم موجود در سطح جهان مطرح می‌کند و به این چالش‌ها به میزان بسیاری توجه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم و گرمایش جهانی سبب ایجاد سیلاب‌های متعدد و وقوع خشکسالی‌ها در کشور‌های موجود در سراسر جهان شده است، اضافه کرد: تمام این موارد سبب تشدید بلایای طبیعی و غیر‌طبیعی در سطح جهان شده است و سیلاب‌ها، زلزله‌ها و آتش‌فشان‌ها از جمله این بلایا به شمار می‌روند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه نقش انسان‌ها در تشدید این بلایا انکار‌نا‌پذیر است، تصریح کرد: انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به جو توسط کشور‌های صنعتی سبب افزایش رخداد بلایای طبیعی در جهان شده و ساخت و ساز‌های غیر‌مقاوم سبب افزایش خسارات ناشی از سیل و زلزله در سطح زمین شده است.

وی با بیان اینکه تمام این بحران‌ها به دلیل توسعه غیر‌اصولی و بی‌ضابطه کشور‌های جهان است، ادامه داد: کشور‌های سرمایه‌دار به این موضوع توجه نمی‌کنند که توسعه صنعت بدون رعایت اصول پایدار تهدیدی برای جوامع به شمار می‌رود.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه کاهش رخداد‌ها و حوادث نیازمند عزم و اراده جهانی است، تأکید کرد: با توجه به این موضوع 20 مهر ماه هر سال به عنوان روز کاهش اثرات بلایای طبیعی نام دارد و باید یک تفکر همه‌جانبه و اصولی در راستای کاهش بلایای طبیعی در جهان حاکم شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان کشور باید با مدیریت بحران از وقوع حوادث و بلایای طبیعی پیشگیری کنند، افزود: اعمال مدیریت استراتژیک نیازمند شناسایی وضعیت موجود و دست‌یابی به وضعیت مطلوب با استفاده از انجام یک برنامه‌ریزی استراتژیک است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان در زلزله‌های رخ داده در سطح کشور نقش ویژه‌ای داشته و آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از وقوع حوادثی مانند سیل و زلزله طی سال‌های گذشته به میزان بسیاری کاهش یافته است، گفت: تجارب زلزله‌های رخ داده در سطح کشور به اتخاذ تدابیر مورد نیاز در راستای کاهش اثرات ناشی از این بحران طبیعی کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه جهت کشورهای در حال پیشرفت به سوی مسائلی حول محور‌های مدیریت بحران است، اظهار کرد: در حال حاضر در تمام دستگاه‌های اجرایی یک مدیریت بحران ایجاد شده است و شهرداری‌های کشور نیز از این مدیریت بحران برخوردار هستند.

شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه نحوه پیشگیری از آسیب‌های ناشی از وقوع حوادث احتمالی در سطح شهر‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری‌ها به شمار می‌رود، ادامه داد: این همایش‌ها راهکاری برای مدیریت صحیح بحران‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه پهنه کشورمان مستعد وقوع زلزله است و وقوع دو زلزله اخیر نشان‌دهنده این است که 60 درصد کشور بر روی گسل‌ها قرار دارد، تصریح کرد: انجام مطالعات مورد نیاز، تهیه طرح‌های تفصیلی و توجه مشاوران در تهیه طرح‌های شهری به موضوع مدیریت بحران سبب آماده بودن شهر‌ها در مقابل حوادث احتمالی می‌شود.

مدیرکل ستاد مدیریت با اشاره به اینکه وجود طرح جامع خطر‌پذیری در شهر‌ها راهکاری پیشگیرانه در مقابل حوادث احتمالی است، اضافه کرد: مدیریت بحران شهر‌ها نیازمند تهیه طرح جامع خطر‌پذیری است و تهیه طرح جامع خطر‌پذیری در شهر‌ها ضروری است و بودجه‌های مورد نیاز باید برای این موضوع اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه امروزه قوانین محکمی در مدیریت بحران وجود دارد، تأکید کرد: ساختار‌ها و مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی نیز در راستای مدیریت بحران در کشور تدوین و ابلاغ شده است.

شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه خطراتی مانند خشکسالی، آلودگی هوا و سایر بحران‌ها شهر اصفهان را تهدید می‌کند، افزود: دستگاه‌های اجرایی باید با اتخاذ تدابیر ویژه بحران‌ها و تهدید‌های موجود در سطح شهر‌ها را مدیریت کنند و در حال حاضر بیش از 35 هزار واحد مسکونی در روستا‌های استان اصفهان مقاوم‌سازی شده است.

وی گفت: امسال نیز مقاوم‌سازی 10 هزار واحد مسکونی در روستا‌های موجود در سطح استان در دستور کار مدیریت استان قرار دارد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی سبب کاهش خسارات ناشی از وقوع حوادث احتمالی مانند زلزله می‌شود.

انتهای پیام/63004/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول