اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت سالگرد زلزله مرگبار قیروکارزین صورت گرفت

بازدید از خرابه‌های به جای مانده زلزله سال 1351

جمعی از مردم قیروکارزین با بازدید از خرابه‌های به جای مانده از زلزله مرگبار 21 فروردین ماه سال 1351 که بیش از 5000 نفر را در این شهرستان به کام مرگ کشید، یاد درگذشتگان این حادثه را گرامی داشتند.

بازدید از خرابه‌های به جای مانده زلزله سال 1351

به گزارش خبرگزاری فارس از قیروکارزین، جمعی از مردم قیروکارزین در سالروز زلزله مهیب 6.9 ریشتری که 42 سال پیش به وقوع پیوست با بازدید از خرابه‌های به جای مانده از این زلزله مرگبار که بیش از 5 هزار کشته داشت، یاد درگذشتگان این حادثه را گرامی داشتند.

شهرستان قیروکارزین در جنوب غربی شیراز و در فاصله 175 کیلومتری آن قرار دارد و به علت قرار گرفتن بر روی کمربندی از زلزله که از اروپای جنوبی تا آسیای جنوبی کشیده شده تاکنون چند بار مورد خشم طبیعت قرار گرفته و علت اصلی آن حرکت صفحه عربستان به طرف شمال شرقی به دلیل حرکات تکتونیکی صفحات زمین است.

در 25 ماه صفر سال 1392 هجری قمری مطابق با 21 فروردین ماه 1351 شمسی این ناحیه مورد خشم طبیعت واقع شده و از بلای آسمانی و زلزله عظیم زمینی بیشتر بلوک قیروکارزین صدمه دید و بیش از هر جا، قیر را زیرورو کرد به طوری که یک ساختمان سالم نماند و یک‌سوم اهالی آن زیر انبوه سنگ و خاک و آجر با سخت‏ترین وضعی جان سپردند که حتی پیرمردان مانند چنین حادثه وحشتناکی را به خاطر ندارند. 

در این سحرگاه با این که ده‌ها پیش‌لرزه مردم منطقه را از خطر آگاه ساخته بود زلزله شدیدی در ساعت 5 و 37 دقیقه بامداد 21 فروردین 1351 هجری شمسی مطابق با دو ساعت و شش دقیقه و 54 ثانیه به وقت گرینویچ و مصادف با تاریخ 10 آوریل 1972 میلادی روی داد و جان حدود 20 درصد از کل جمعیت منطقه یعنی 5 هزار و 10 تن را گرفت و یک‌هزار و 710 نفر را مجروح کرد.

تلفات شهر قیر سه‌چهارم جمعیت 5 هزار نفری آن بود. این زلزله تمام آبادی‌های منطقه را با خاک یکسان کرد و خسارت‌های بسیاری به بخش کشاورزی و دامداری وارد کرد، به طوری که حدود پنج کیلومتر قنات با 180 چاه ویران و جاده قیر به فیروزآباد در این زمین‌لرزه بر اثر ریزش سنگ بسته شد.

بر اساس گزارشات، کمترین شدت زلزله به وسیله مرکز بین‌المللی استراسبورک فرانسه 6.6 ریشتر و بیشترین در تاشکند 7.1 ریشتر به ثبت رسیده است.

به گفته یکی از شاهدان این حادثه در آن سال 15 دقیقه پیش از طلوع آفتاب روز بیست و پنجم ماه صفر 1392 زلزله شدیدی آمد که سابقه نداشت و آنهایی که بیرون از آبادی بودند گفتند که نخست برقی از سمت قبله و بعد برقی از طرف قطب و سپس زلزله شد.

این زلزله در ابتدا قدری خفیف بود و بعد به اندازه‏ای شدت گرفت که زمین دور خود می‏پیچید و صدای مهیبی بلند شد مانند صدای رعد و 25 ثانیه ادامه داشت.

اکثر تلفات جانی بچه‌‏های کوچک و مادرهایی بودند که به واسطه علاقه به اولادشان می‏خواستند آنها را بیرون آورند اما مهلت نیافته و همگی زیر انبوه آوار هلاک شدند.

به گزارش فارس، زمانی که صداوسیما زمین‌لرزه‌های بزرگ 100 سال اخیر ایران را در اخبار روز بیست و پنجم مرداد ماه در خبر 20:30 شبکه دو در سال 91 در حال لیست کردن بود و به سمع و نظر بینندگان می‌رساند زلزله بزرگ قیروکارزین را از قلم انداخت و موجب ناراحتی بازماندگان بیش از 5 هزار کشته این حادثه در این شهرستان شد.

انتهای پیام/‌2448/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول