اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور معادن وزارت صنعت و معدن خبر داد

برداشت 340 میلیون تن محصول از معادن کشور در سال 91

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هم‌اکنون 5 هزار و 400 معدن از مجموع 7 هزار معدن موجود در کشور فعال است و در سال گذشته حدود 340 میلیون تن محصول از این معادن برداشت شده است.

برداشت 340 میلیون تن محصول از معادن کشور در سال 91

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، وجیه‌الله جعفری صبح امروز در نخستین جلسه کارگروه توسعه بخش معدن خراسان‌رضوی اظهار کرد: هم‌اکنون 5 هزار و 400 معدن از مجموع 7 هزار معدن موجود در کشور فعال است و در سال گذشته حدود 340 میلیون تن محصول از این معادن برداشت شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: شناخت مواد معدنی، فعال کردن معادن غیر فعال در استان‌ها و استیفای حقوق دولت به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های کارگروه توسعه بخش معدن است.

در ادامه محمدحسین فروزان‌مهر، استاندار خراسان‌رضوی گفت: دولت در بودجه امسال رویکردی مبنی بر اتکا نداشتن به منابع نفتی را لحاظ کرده و یکی از بهترین راه‌های دستیابی به این هدف، توسعه بهره‌برداری از معادن و صنایع معدنی کشور است.

فروزان‌مهر افزود: با توجه به اصلاح قانون معادن، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تحرک بیشتر این بخش و نقش‌آفرینی آن در اقتصاد فراهم شده که باید از آن به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به تنوع بالای معادن استان و حجم فراوان ذخایر موجود در آن، گفت: علی‌رغم همه اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در این بخش، سهم معدن در تولید ناخالص داخلی، ناچیز است که باید برای ارتقای آن برنامه‌ریزی و تلاش گسترده‌ای انجام شود.

وی تصریح کرد: سهم تولید ناخالص داخلی خراسان‌رضوی در بخش صنعت و معدن 22 درصد، خدمات 65 درصد و کشاورزی 13 درصد است که باوجود ظرفیت‌های موجود در صنایع معدنی، سهم معادن از مجموع بخش صنعت و معدن 0.5 درصد است.

رئیس کارگروه توسعه بخش معدن خراسان‌رضوی با تاکید بر لزوم تدوین طرح جامع معادن و صنایع معدنی استان مبتنی بر سند آمایش، گفت: به منظور رونق بیشتر اقتصاد استان و توسعه اشتغال، باید زنجیره ارزش در بخش معدن و صنایع فرآوری آن شکل گیرد.

فروزان‌مهر خاطرنشان کرد: علاوه بر جلوگیری از خام فروشی، باید با توسعه و ایجاد ظرفیت‌های جدید در صنایع فرآوری، پایین دستی و بالادستی مرتبط با صنعت معدن، نسبت به ایجاد ارزش افزوده مثبت در اقتصاد اقدام و زمینه را برای بهره‌برداری هر چه مطلوب‌تر از این صنعت در استان فراهم کنیم.

وی با تاکید بر شکل‌گیری صنعت معدن در قالب خوشه‌های صنعتی اظهار کرد: از این طریق، می‌توان زمینه اشتغال پایدار در استان را فراهم کرد.

استاندار خراسان‌رضوی با تاکید بر شناسایی تمامی پهنه‌های معدنی استان و زمینه‌سازی برای اکتشاف آن گفت: اولویت در واگذاری معادن باید با افرادی باشد که از تخصص لازم و توانمندی کافی برخوردار بوده و همچنین با صنایع فرآوری معدن مرتبط هستند.

فروزان‌مهر با اشاره به غیر فعال بودن برخی معادن در سطح استان، بر حرکت مطابق با جدول زمانبندی تعیین شده در پروانه بهره‌برداری معادن تاکید و تصریح کرد: در غیر این صورت و به منظور بهره‌وری بیشتر و استفاده از تجارب نیروهای متخصص، باید حق بهره‌برداری از معادن به افراد صاحب صلاحیت منتقل شود.

رئیس کارگروه توسعه بخش معدن خراسان‌رضوی گفت: بر اساس قانون جدید معادن 15 درصد از حقوق دریافتی دولتی بخش معادن در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها قرار می‌گیرد تا در راستای عمران و آبادانی و توسعه زیرساخت‌های مناطق معدنی در شهرستان‌های مختلف استفاده شود.

فروزان‌مهر افزود: 65 درصد منابع نیز در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد تا در راستای تقویت منابع صندوق خطرپذیری و ریسک در بخش معدن هزینه شود و همچنین از این محل تسهیلات و سرمایه در گردش به سرمایه‌گذاران در این حوزه پرداخت گردد.

وی با اشاره به جایگاه ترانزیتی و موقعیت جغرافیایی استان گفت: با توجه به قرار گرفتن در کریدور شمال، جنوب و شرق، غرب و دسترسی آسان به کشورهای حوزه آسیای میانه باید از این ظرفیت در راستای توسعه صادرات غیرنفتی استان استفاده شود.

در ادامه ناصر فخرموحدی، رئیس سازمان صنعت، صنعت و تجارت خراسان‌رضوی نیز با بیان اینکه هم‌اکنون 623 پروانه بهره‌برداری معدن در استان صادر شده گفت: از مجموع 66 ماده معدنی موجود در کشور 46 نوع آن در استان موجود است.

وی افزود:هم اکنون 7 هزار نفر در این صنعت در خراسان‌رضوی مشغول به فعالیت هستند.

فخرموحدی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مواد معدنی موجود در استان شامل آهن، طلا، نقره، زغال سنگ، گچ، فیروزه و سنگ‌های ساختمان است.

انتهای پیام/70005/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول