اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره آموزش دامپزشکی گیلان خبر داد

کاهش 68 درصدی کانون بیماری‌های هاری گیلان

رئیس اداره آموزش، بررسی و مراقبت‌های دامی گیلان از کاهش 68 درصدی تعداد کانون‌های بیماری هاری استان در سال گذشته خبر داد.

کاهش 68 درصدی کانون بیماری‌های هاری گیلان

محمد فرج‌واجاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت هاری را بیماری ویروسی مهلک و مشترک بین انسان و دام دانست و اظهار کرد: این بیماری 100 درصد کشنده است اما می‌توان از وقوع آن پیشگیری کرد.

وی عمده‌ترین راه انتقال بیماری هاری را ویروس از طریق گزش و یا خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا عنوان کرد و گفت: به سبب وجود حضور ویروس در بزاق این جانداران منجر به ابتلای انسان با حیوان مورد گزش می‌شود.

این مسئول وقوع بیماری هاری در سال 87 را با افزایش ذکر کرد و افزود: با انجام یک مطالعه گذشته‌نگر از سال 81 تا 87، طغیان بیماری هاری در گاو مورد تایید قرار گرفت و اقدام‌های کنترلی و پیشگیری به اجرا گذاشته شد.

وی شناسایی نقاط پرخطر استان و انجام واکسیناسیون جمعیت گاو و گوساله برای نخستین بار در نقاط پرخطر را از جمله اقدام‌ها ذکر کرد.

فرج‌واجاری اضافه کرد: علاوه بر واکسیناسیون معمول در سگ‌های صاحب‌دار و گله، این عمل در تمام استان اجرا شد.

به گفته وی، با واکسیناسیون 46 هزار راس گاو و گوساله در سال‌های 88 تا 90 و ایمن شدن گاوهای این مناطق، تعداد کانون‌های بیماری هاری در سال گذشته 68 درصد کاهش یافته است.

رئیس اداره آموزش و بررسی و مراقبت‌های دامی گیلان مبارزه با بیماری هاری را بر سه اصل استوار خواند و خاطرنشان کرد: این سه اصل شامل کنترل هاری در حیات‌وحش، کنترل جمعیت حیوانان گوشت‌خوار بدون مالک مانند سگ‌های ولگرد و کنترل و پیشگیری از بیماری هاری در جمعیت سگ‌های صاحب‌دار است.

وی یادآور شد: در زمینه اجرای بند یک و دو سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر ارگان‌های مربوطه مسئول بوده و دامپزشکی آمادگی خود را برای هر گونه همکاری فنی اعلام کرده است.

انتهای پیام/2300/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول