اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام حسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

قطع رابطه با آمریکا افق تازه‌ای پیش روی ایران باز کرد

قطع رابطه آمریکا با ایران سال‌ها پیش در چنین روزی رخ داد و این روزها نیز حلقه تحریم‌ها با وجود ابراز تمایل آمریکا برای مذاکره، هر روز تنگ‌تر می‌شود اما بسیاری از کارشناسان معتقدند تحریم‌ها، افق تازه‌ای برای ملت ایران بوده است.

قطع رابطه با آمریکا افق تازه‌ای پیش روی ایران باز کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، قطع رابطه با آمریکا از آنجا به نفع ملت ایران تمام شد که در سایه تحریم‌ها، جوانان به خودباوری رسیدند و آنچه مورد نیاز آنها بود و آمریکا و هم‌پیمانانش از جمهوری اسلامی ایران دریغ کردند، به دست آورده و امروز به قله‌های پیشرفت رسیدند.

اکنون بیش از سه دهه از قطع رابطه سیاسى ایران و آمریکا و فشارهاى اقتصادى و سیاسى آمریکا با عنوان تحریم‏هاى یک‌جانبه و چند جانبه علیه ایران می‌گذرد و آنچه نصیب ملت ایران شد، پیشرفت بود.

این موضوع در گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار فارس با حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی، امام جمعه ابرکوه و کارشناس مسائل سیاسی به بحث گذاشته شده است.

* علت به رسمیت شناختن جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب اسلامی و بعد از آن مقابله با این انقلاب مردمی از جانب آمریکا چه بود؟

در پى پیروزى انقلاب اسلامى ایران در بهمن 57، نظام سلطه بین‏المللى که در آن زمان به دو اردوگاه شرق و غرب تقسیم مى‏شد، دچار حیرت شد. پیروزى ناگهانى انقلاب اسلامى چنان خروشان و بنیان‌کن بود که نظام سلطه بین‏المللى از درک همه جوانب آن عاجز شده بود و از این‌رو هر دو اردوگاه شرق و غرب در برخورد با نظامى که در پى‏انقلاب در حال شکل‏ گیرى بود، دچار خطاهاى اساسى شدند.

اردوگاه شرق به تصور اینکه نظام برآمده از این انقلاب به دامان آنها خواهد افتاد به گونه‏اى عمل مى‏کرد و نظام غرب به سرکردگى ایالات متحده آمریکا با ترس از دست دادن منافع خود در منطقه و پایگاه استراتژیک ایران که جزیره ثبات منافع آمریکا محسوب می‌‏شد، در پى راهى براى بازگشت به قدرت سابق خود در ایران بود.

در چنین فضایى بود که هر دو جناح قدرت جهانى، انقلاب اسلامى را در ظاهر به رسمیت شناختند اما در مدت زمان کوتاهى پس از آن دست به مقابله با این نظام زدند.

آمریکا هنگامى به مقابله صریح با نظام اسلامى پرداخت که با کنار رفتن دولت موقت، دیگر امید به آنکه نیروهایى آمریکایى بر این کشور مسلط شوند و به آرامى قدرت را به دست گیرند از دست رفته بود و از این‌رو آمریکا به شیوه‏هاى دیگرى برای از میان بردن نظام اسلامى تلاش کرد.

* مهم‌ترین شیوه‌های مقابله آمریکا برای تقابل با ایران اسلامی در آن دوران و بعد از آن، قطع رابطه بود به نظر شما این کار نتیجه داشت؟

یکى از اصلی‌ترین تلاش‌های آمریکا، قطع رابطه سیاسى و اقتصادى و تحریم‏هاى یک‏جانبه و نیز تلاش براى تحریم‏هاى بین‏المللى علیه ایران بود.

بیش از سه دهه از آغاز تحریم‏هاى آمریکا علیه جمهورى اسلامى ایران مى‏گذرد و به طور قطع دشمنى و مشکل‏ تراشى دشمنان ملت ایران توانسته زحمات و دردسرهایى براى مردم و مسئولان ایران ایجاد کند.

دشمن از طریق ایجاد فشارهاى سیاسى و اقتصادى و دیپلماتیک از توان همه‏جانبه خود استفاده کرده تا ملت ایران را به زانو درآورد و در این راه صدماتى هم بر ملت ایران وارد کرده است.

ایجاد فشارهاى اقتصادى و سیاسى فراوان و تحمیل تحریم‏هاى شدید یکى از این موارد است اما به صراحت مى‏توان بیان کرد که این تحریم‏ها، فشارها و بازى‏ها نتوانسته ملت ایران را به زانو درآورد و راهى که دشمن در پیش گرفته با شکست مواجه شده است.

* آیا تحریم‌ها با وجود مشکلات، دستاوردهای قابل توجهی نیز برای ما داشته است؟

فشارهایى که دشمن بر ملت ایران وارد کرده، فواید و نتایج جانبى هم براى ملت ایران داشته است. ایجاد حس خودباورى و استقلال، ایجاد توان اتکا به خود و تلاش براى ‏پیشرفت، جدا کردن ملت ایران از وابستگى به خارج و وابستگى به منابع نفتى و ... تنها مواردى از دستاوردهاى‏ این مبارزه پر دامنه ملت ایران در راه استقلال و شرف خویش بوده است.

دستاوردهاى فراوان علمى و فن‏آورى‏هاى مختلفى که ایران اسلامى به آن دست یافته و نیز پیشرفتى که اکنون ملت در مسیر آن گام بر مى‏دارد همه و همه حاکى از آن است که ایران اسلامى توانسته بدون اتکا به غرب راه خویش را به سوى سعادت مورد نظر خویش پیدا کند و این دستاوردها نشان مى‏دهد که ملت ایران رو به زوال و به زانو در آمدن نیست.

ملت ایران به واسطه دشمنى‏هاى دشمنان نه تنها ضعیف‏تر نشده بلکه سرسخت‏تر و پر تلاش‏ و موفق‏تر شده است.

* وضعیت خودمان را در مقایسه با کشورهای منطقه که رابطه خوبی با آمریکا دارند چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با مقایسه وضعیت ملت ایران با کشورهاى همسایه‏اى که در زیر سایه آمریکا زندگى کردند، مى‏توان به حقایق فراوانى پى‏برد. آیا اوضاع جمهورى اسلامى ایران در هر یک از عرصه‏ها، با عربستان سعودى که کاملا زیر چکمه آمریکایى‏هاست، قابل مقایسه است؟ ایران اسلامى به لحاظ توانمندى‏هاى نظامى، اقتصادى، فرهنگى و سیاسى و... همه و همه در مقایسه با کشورى مانند عربستان سعودى برتر است و آیا چنین کشورهایى از زندگى در زیر سایه آمریکا بهره زیادى برده‏اند و آیا وضع اسفبار سیاسى و اجتماعى در این‏ کشورها چیزى است که قابل آرزو کردن باشد.

آمریکا مدعى مى‏شود که مخالفتش با جمهورى اسلامى ایران به خاطر مسائلى ‏چون آزادى‏هاى سیاسى و حقوق بشر است و این در حالى است که کشورى چون عربستان در زیر چکمه آل سعود از هیچ آزادى‏ برخوردار نیست و بسیارى از حقوق اولیه انسان‏ها رعایت نمى‏شود و علاوه بر همه این موارد، باید توجه داشت که اکنون این آمریکاست که از ایران تقاضاى رابطه دارد و همین نشان مى‏دهد که در این زورآزمایى پردامنه بین‏المللى، ملت ایران پیروز بوده است.

* آیا دلیل موجهی وجود داشت که آمریکایی‌ها در دوران سرکوب حکومت شاه ایران از حقوق بشر دفاع نمی‌کردند؟

پیش از پیروزى انقلاب اسلامى در ایران، نظام شاهنشاهى سرکوبگر ایران مورد حمایت غرب و ایالات متحده آمریکا بود و ایالات متحده در مورد نظام ستم‏شاهى ایران از حقوق بشر و آزادى‏هاى سیاسى سخن چندانى نمى‏گفت و سخت‏ترین نوع شکنجه‏ها و بدترین نوع سرکوب حرکت‏هاى مردمى از سوى رژیم منحوس پهلوى مورد حمایت و پشتیبانى و کمک آمریکا قرار مى‏گرفت.

ایالات متحده در آن زمان، نه تنها تحریم کننده ایران نبود بلکه ایران را به عنوان یکى از بازارهاى اصلى فروش کالاهاى خود مى‏دانست و اقتصاد ایران در عرصه‏هاى مختلف به سوى وابستگى به آمریکا و بلوک غرب پیش مى‏رفت و سرکوب سیاسى و اوضاع کاملا ضد انسانى که پهلوى‏ها در ایران ایجاد کرده بودند، مورد مخالفت آمریکایى‏ها قرار نمى‏گرفت.

انتهای پیام/2464/و40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول