اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسم سالروز شهادت سردار طوسی عنوان شد

سرداری که نذر کرد فرماندار نشود

ذکر خاطره‌ای تازه از زندگی سیاسی و انقلابی سردار طوسی جلوه‌ای جدید به بیست و ششمین سالروز شهادت سردار سرلشگر شهید محمدحسن طوسی قائم مقام لشگر 25 کربلای مازندران بخشید.

سرداری که نذر کرد فرماندار نشود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بیست و ششمین سالروز شهادت سردار سرلشگر شهید محمدحسن طوسی قائم مقام لشگر 25 کربلا با حضور همرزمان و مسئولان استان مازندران امروز در منزل شهید در ساری برگزار شد.

کیومرث نیازآذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ساری که به ‌عنوان سخنران آغازین پای تریبون رفت، ناگفته‌های بسیاری را از شهید طوسی ارائه کرد که به استناد مراسم سال‌های گذشته تاکنون به آنها اشاره نشده بود.

نیازآذری با یادآوری خاطره‌ای درباره عبودیت و دیانت شهید طوسی گفت: با اینکه شهید طوسی مایل به پیروزی یکی از نامزدهای متعهد در یکی از انتخابات اوایل انقلاب بود، اما در تبیین نگرانی‌هایش تاکید می‌کرد که تمام دغدغه او این است که فقط آرای مردم باید از صندوق‌ها بیرون آمده و همان آرا خوانده شوند و کسی نباید با اعمال علاقه‌هایش، استحکام اعتماد 98 درصدی مردم به جمهوری اسلامی ایران را بشکند.

رئیس دانشگاه آزاد ساری با ذکر خاطره دیگری با اشاره به خلوص و دنیاگریزی شهید طوسی گفت: مرحوم مجدآرا به‌عنوان استاندار مازندران با واسطه قراردادن اینجانب، نهایت تلاش خود را به‌عمل آورد تا ایشان را به‌عنوان فرماندار یکی از شهرستان‌های درجه یک مازندران که آن زمان گلستان هم را شامل می‌شد، منصوب کند، اما ایشان در جلسه نذر می‌کند تا من بتوانم استاندار را منصرف سازم و یا زمانی که می‌خواستند ایشان را به‌عنوان فرمانده عملیات سپاه منطقه 3 گیلان و مازندران منصوب کنند، به من می‌گفت؛ ماموریت موقتی به مقصد اهواز گرفته‌ام تا به جبهه بروم و دیگر بر نخواهم گشت.

نیازآذری افزود: شهید طوسی در حالی که بسیار هم مسئولیت‌پذیر و توانمند بود، این گونه از عنوان‌های مسئولیتی می‌گریخت و اینجاست که من باید تاکید کنم که با طوسی بودن ما هنر نیست، هنر مثل طوسی بودن است که بسیار سخت است و نمونه‌ا‌ش را می‌توانید ببینید که در مقابل قدرت‌گریزی طوسی، بعضاً کسانی را دور و برمان شاهدیم که برای رسیدن به پست‌های بسیار کوچک، صدها نفر را واسطه گرفته و همه کوپن‌هایشان را خرج می‌کنند، آیا اینها می‌توانند در راه شهید طوسی حرکت کنند، خون شهید طوسی را تضمین کرده و یا مثل شهید طوسی برای نسل امروز، الگو باشند.

نیازآذری با اشاره به نقش‌آفرینی‌های ویژه شهید طوسی در پایان دادن به غائله جنگل شمال، متذکر شد که شهید طوسی در حالی که فرمانده عملیات بود، اما دارای دو شم همزمان اطلاعاتی و مدیریتی هم بود و علاوه بر این سه، یک انسان باتقوا، اهل توکل، ولایت‌پذیر و دارای اخلاق اسلامی بود.

وی تاکید کرد: آنچه که البته آلام و زخم‌های این خانواده و دیگر خانواده‌های شهدا را التیام خواهد داد، توجه به آرما‌ن‌ها و جاری شدن فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه و تلاش مضاعف مدیران در خدمت به مردم و پرهیز از مقایسه موفقیت‌ها با زمان طاغوت و توجه متمرکز به لیاقت مردم و بسترهای توسعه و پیشرفت است که کم‌کاری مشهود برخی مدیران مثلاً در رشد ساری کار را به‌جایی رسانده که کار کوچک ما در دانشگاه، تا این اندازه بزرگ دیده می‌شود.

سردار حاضر نبود یک گام برخلاف اسلام بردارد

پس از انجام مداحی توسط مداح اهل بیت حمید برناسی در منقبت شهدا و فاطمیه، سردار کمیل کهنسال از همرزمان شهید طوسی و یادگاران دفاع مقدس، طی سخنانی، شهید طوسی را معیار تمام عیار و نماد شخصیت مازندرانی‌ها دانست و یادآور شد: جلوه و بروز شخصیتی مانند شهید طوسی، نگاه ایران به مازندران را ارتقا بخشید و اعتبار ما را در جنگ و جامعه و تاریخ کشورمان مضاعف کرد.

کهنسال، شهید طوسی را فراتر از یک رزمنده، مظهر تربیت دینی، شجاعت ایمانی، اخلاق حسنه و معارف اعتقادی دانست و تاکید کرد: در تمام حرکات و سکنات طوسی، عقاید دینی و انقلاب متبلور بود و حاضر نبود حتی یک گام برخلاف اسلام بردارد.

وی افزود: طوسی تمام ظرفیت‌های اطلاعات عملیات لشگر را احیا کرده بود و فرماندهان قرارگاه سپاه، در مقابل تسلط و مهارت وی در کارهای تخصصی و اطلاعات میدانی مبهوت مانده و به شدت لذت می‌بردند و تردیدهایشان را در اعتماد به گزارش‌های طوسی در جلسات قرارگاه، برطرف می‌کردند.

کمیل افزود: با آمدن طوسی به لشگر، ویژه بودن لشگر 25 کربلا معنا گرفت و ما در همه زمینه‌های عملیاتی توانمند شدیم و از آن تاریخ به بعد لشگر مازندران پای ثابت همه عملیات‌های سراسری و مهم بود.

طوسی قبل از شهادت هم به مقام شهادت رسیده بود

 

یادگار دفاع مقدس با ذکر خاطراتی ادامه داد: طوسی گاهی به ‌خاطر نقش‌آفرینی بیشتر و فعالیت‌های پرحجم، تا 50 روز موفق نمی‌شد که به خانواده‌اش و به ویژه دختر خردسالش که بسیار هم به او علاقه‌مند بود و در اهواز مقیم بودند، سرکشی کند در حالی که فاصله جبهه‌ها تا اهواز، کمتر از سه ساعت بود.

کهنسال گفت: طوسی قبل از شهادت هم، به مقام شهادت رسیده بود و به معنای واقعی کلمه شهید بود و دلتنگی‌های شدیدش برای شهادت، کاملاً نشان می‌داد که او از قبل برای شهادت آماده بود و می‌دانست که شهید می‌شود و خانواده کاملاً رزمنده و انقلابی‌اش هم با بزرگ کردن عکس او و قاب گرفتن آن، مطمئن بودند که طوسی شهید می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد که طوسی‌ها را به معنای واقعی کلمه باید احیا و شکوفا کرد و در این رابطه باید به ابعاد متنوع این شخصیت بزرگوار توجه مشابه و مشترک نشان داد.

حاضران سالگرد طوسی

در این مراسم استاندار مازندران، حجت‌الاسلام قاسمی از طرف نماینده رهبری در مازندران، معاون استاندار، دادستان استان، سردار جاهد، سردار کمیل، سردار فردوس، سردار شاهچراغی، نیازآذری، غلامعلی رنجبر، دکتر باقری، مدیرکل اطلاعات مازندران، مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، مدیرکل بنیاد شهید، مدیرعامل برق منطقه‌ای، مدیرکل ثبت احوال و دیگر مدیران و فرهیختگان و یادگاران دفاع مقدس و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

انتهای پیام/2296/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول