اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با نقاش خوزستانی

هنر نزد ایرانیان است ولی خالق هنر صاحب جایگاهی نیست

امید فاضلی یکی از این هنرمندان خلاق خوزستانی است که در رشته نقاشی فعالیت می‌کند و این روزها نمایشگاهی از آثار خود را در موزه هنرهای معاصر اهواز دایر کرده است.

هنر نزد ایرانیان است ولی خالق هنر صاحب جایگاهی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، هنرمندان خوزستانی از زمره نقش آفرینان این سرزمین باستانی هستند که بدون هیچ پشتوانه مالی و کمک سازمانی توانسته‌اند در همه عرصه‌های هنری بدرخشند.

"امید فاضلی" یکی از این هنرمندان خلاق خوزستانی است که در رشته نقاشی فعالیت می‌کند و این روزها نمایشگاهی از آثار خود را در موزه هنرهای معاصر اهواز دایر کرده است، این نمایشگاه در افتتاحیه مورد استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر قرار گرفت.

آثار امید فاضلی در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی زیادی به نمایش درآمده است و علاوه بر این هنرجویان بسیاری از آگاهی وی در دانشگاه و مراکز هنری استفاده کرده‌اند.

وی کارشناس ارتباط تصویری است و مدرس مرکز تربیت دبیر علی‌بن مهزیار، هنرستان شوراب، مرکز آموزش حوزه هنری استان خوزستان است.

این چهارمین نمایشگاه انفرادی فاضلی است که به این بهانه با این هنرمند جوان و خوش ذوق شهرمان به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: در مورد تجربیات شخصی‌تان در عرصه نقاشی و اینکه چه شد که هنرمند شدید و به نقاشی روی آوردید بگویید؟

فاضلی: من در زندگی شخصی همیشه علاقه داشتم دیده شوم که با خلق هنر و یک اثر ماندگار این امر محقق می‌شود، علاقه من به هنر به این شکل نیست که صرفا با آن بخواهم محیط اطراف را بازنمایی کنم بلکه نشان دادن زیبایی‌ها است.

وقتی که تاریخچه زندگی خود را مرور می‌کنم یک خاطره به ذهنم می‌آید که همچنان آثار آن باقی است کودک بودم که یک نقاش ساختمان برای رنگ کردن دیوارهای خانه ما آمده بود و من در حال شیطنت همه رنگ‌ها را بر سر خود ریختم و در حالی که گریه می‌کردم با دست آثاری را روی دیوار کشیدم، خانواده من به نقاش اجازه ندادند که آن قسمت از دیوار را رنگ کند و نقش دست من بر دیوار باقی ماند شاید احترامی که به اثر دست من در دوران کودکی گذاشته شد در کسب موقعیت حال بی‌تاثیر نبوده است.

فارس: تعریف شما از هنر و هنرمند چیست؟

فاضلی: هنر ادعای زنده ماندن است، هنر زندگی را لذت بخش می‌کند و به آن جلا می‌دهد و باعث می‌شود به طرف تکامل بیشتر قدم برداریم، من معتقدم کسانی به هنر روی می‌آورند که می‌خواهند از غرق شدن نجات پیدا کنند و هنرمندان دیده شدن و ایجاد تعجب را دوست دارند.

فارس: جایگاه هنر در ایران در حال حاضر چگونه است؟

فاضلی: با وجود اینکه گفته می‌شود هنر نزد ایرانیان است و بس، در ایران به هنر و هنرمند هیچ اهمیتی نمی‌دهند. در شب عید ساده‌ترین خانواده‌ها هم برای خرید تابلو و نصب آن به دیوار اتاقشان هزینه می‌کنند و کپی یک تصویر را خریداری می‌کنند اما حاضر نیستند از تابلوهای یک هنرمند در نمایشگاه او دیدن کنند و با همان قیمت تابلوهای او را بخرند این نشان دهنده یک فقر هنری در بین مردم است. مدعیان هنر همیشه دوست دارند ادعا کنند که یک اثر را می‌فهمند در حالی که فهم یک اثر هنری مهم نیست و مهمترین پیام یک اثر زیبایی آن است.

فارس: برای برگزاری نمایشگاه در خوزستان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

فاضلی: همیشه افتخار خوزستان به هنرمندانی است که رفته‌اند و برای کسانی که هستند، هیچ ارزشی قائل نیستند و دیده نمی‌شوند و من برای هزینه نمایشگاه به جاهای زیادی مراجعه کردم که متاسفانه هیچ نهادی حاضر به حمایت از من نبود به جز حوزه هنری که به پاس سابقه تدریس من در این نهاد حاضر شد در پرداخت هزینه‌ها به من کمک کند مشکل دیگری که وجود دارد این است که در اهواز زمانی که یک سیرک به شهر می‌آید یا اینکه یک نمایشگاه پوشاک افتتاح می‌شود سطح شهر از بنر و تبلیغات برای آنها پر می‌شود اما زمانی که نمایشگاهی از آثار یک هنرمند گذاشته می‌شود هیچگونه اطلاع رسانی و تبلیغاتی نمی‌شود و همه اقدامات ما شخصی و انفرادی است.

فارس: چرا هنرمندان خوزستانی بعداز اینکه مطرح می‌شوند مهاجرت می‌کنند؟

فاضلی: آنها فکر می‌کنند که در شهرهای دیگر زودتر به نتیجه می‌رسند زیرا در استان‌های دیگر برگزاری یک نمایشگاه هنرمند را به نمایشگاه‌های دیگر و رسانه‌ها ربط می‌دهد و فرد می‌تواند در سطح کشوری و بین‌المللی مطرح شود در حالی که در خوزستان این ضعف وجود دارد که روابط ضعیف است و هنوز این مسئله مرتفع نشده است.

فارس: مردم هنردوست خوزستان برای ترغیب به سوی نمایشگاه‌ها و دیدن آثار به یک تلنگر نیاز دارند به نظر شما چگونه می‌توان این تلنگر را ایجاد کرد؟

فاضلی: تنها کافی است یک بیلبورد در مرکز شهر نصب شود و روی آن نوشته شود موزه هنرهای معاصر اهواز در خدمت شماست؛ به موزه بیایید، راه‌حل دیگر این است که در این مکان هنرهای دیگری مانند تئاتر نمایش داده شود تا این محیط برای مردم شناخته شود، زیرا افتتاح نمایشگاه در مکانی که اینگونه مظلوم و تنها است بسیار جرأت می‌خواهد.

فارس: شما تا به حال در چند نمایشگاه انفرادی آثارتان را در معرض نمایش قرار داده‌اید؟

فاضلی: سال 1384 گالری اشراق و 1391 موزه هنرهای معاصر در اهواز، 1387 موزه دکتر سندوزی و سال 1388 گالری مهروا در تهران.

فارس: در مورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه کردید بیشتر توضیح دهید؟

فاضلی: در این نمایشگاه 11 اثر در ابعاد 70 در 70 به سبک دیجیتال آرت زیر شاخه فتوکلاژ در معرض دید عموم قرار داده‌ام این آثار به گونه‌ای دوران قاجار را تداعی می‌کند من به دوره قاجار به خاطر نوع پوشش مردمش علاقه‌مند بودم زیرا این سبک لباس پوشیدن به نوعی ایرانی بودن و اصیل بودن را نشان می‌دهد. مردم و حکام این دوره بسیار ساده لوح بودند و دسیسه، زیرآب‌زنی و مکر زن‌ها به وضوح مشخص بوده است که همه این‌ها را من داستان‌وار در آثارم به تصویر کشیده‌ام.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، نمایشگاه آثار امید فاضلی تا 20 فروردین‌ماه در موزه هنرهای معاصر اهواز دایر است.

گفت‌وگو از سهیلا باوری

انتهاییام/72011/ع40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول