اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سال گذشته محقق شد

برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت زندگی در 20 روستای کبودراهنگ

رئیس بهزیستی شهرستان کبودراهنگ گفت: در شهرستان کبودراهنگ در سال گذشته برای تعداد بیش از یک‌هزار نفر در 20 روستا، دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی برگزار شد.

برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت زندگی در 20 روستای کبودراهنگ

محمود محمدی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در حال حاضر دو مرکز اقامتی میان‌مدت در همدان فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: در شهرستان کبودراهنگ یک مرکز متادون‌تراپی هم به مراجعان خدمات ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: در هر ماه تعداد پنج بیمار با استفاده از یارانه بهزیستی شهرستان در مرکز متادون‌تراپی درمان می‌شوند.

رئیس بهزیستی شهرستان کبودراهنگ در ادامه به برخی از فعالیت‌های پیشگیری انجام شده در بهزیستی شهرستان در حوزه اعتیاد و دیگر مسائل خانوادگی اشاره کرد و یادآور شد: دوره‌های آموزشی کنترل خشم، آموزش مهارت‌های زندگی، کنترل استرس و قدرت نه گفتن از دوره‌های آموزشی است که در کمپ‌ها یا همان مراکز اقامتی میان‌مدت به بیماران ارائه شده است.

وی افزود: در شهرستان برنامه‌های اجتماع محور برای پیشگیری از اعتیاد در خانواده‌ها در حال انجام است که برای جوانان کلاس‌های آموزش پیشگیری از اعتیاد و دختران جوان آموزش خانواده قبل از ازدواج انجام شده است.

محمدی‌راد در ادامه تصریح کرد: در بیش از 20 روستای شهرستان در سال گذشته برای بیش از یک‌هزار نفر کلاس آموزشی پیشگیری از اعتیاد و مهارت‌های زندگی برگزار شده است.

وی عنوان کرد: یکی از کلاس‌های موفقی که در سطح روستاهای شهرستان برگزار شده دوره‌های آموزشی آسیب‌شناسی خانواده، طلاق، تربیت کودک و آسیب‌های استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و خصوصاً شبکه‌های فارسی‌زبان است.

رئیس بهزیستی شهرستان کبودراهنگ خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان، دوره‌های آموزشی پیشگیری از بیماری ایدز در سال گذشته انجام شده است و در سال 92 هم تمام دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین نوع مواد مخدری که در شهرستان و به نوعی در کشور مصرف می‌شود، شیشه است.

محمدی‌راد تصریح کرد: وقتی کارشناسان بهزیستی شهرستان از دو کمپ فعال بازدید کردند شیشه به عنوان نخستین و بیشترین نوع مواد مصرفی معتادان شناسایی شد.

وی در ادامه با بیان اینکه تولید شیشه آسان است، گفت: با توجه به اینکه دسترسی به شیشه بسیار آسان شده و از طرفی دیگر تریاک ناخالصی زیاد دارد و گیرایی لازم را در معتادان ندارد و گرانی دیگر مواد در سطح گرمی شش هزار تومان باعث گرایش معتادان به مصرف شیشه شده است.

رئیس بهزیستی شهرستان کبودراهنگ در ادامه با بیان اینکه متادون‌تراپی درمان قطعی اعتیاد نیست، اظهار داشت: بهترین روش درمان اعتیاد بعد از کمپ‌ها استفاده از روش «ان ای» است.

وی در ادامه به سن اعتیاد در شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: سن اعتیاد در شهرستان بسیار کاهش یافته و به طور متوسط به 15 سال رسیده است که ما نمونه معتاد 13 ساله که همه نوع مواد مصرف کرده بود و تزریقی بود را در یکی از مراکز ترک اعتیاد شهرستان مشاهده کردیم.

محمدی‌راد گفت: با توجه به اینکه سن اعتیاد کاهش یافته باید مسئولان آموزش و پرورش به فکر باشند و توصیه‌های لازم را در مدارس به دانش‌آموزان بدهند که در دام اعتیاد گرفتار نشوند و مدارس می‌توانند به عنوان یکی از مراکز پیشگیری از اعتیاد در جامعه عمل کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه کمپ‌های شهرستان برای درمان معتادان به مواد مخدر سنتی مثل تریاک دوره 21 روزه دارند، اظهار داشت: طول دوره درمان این افراد 21 روزه است که با هزینه 190 هزار تومان انجام می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان کبودراهنگ افزود: برای افرادی که مواد مخدر صنعتی و توهم‌زا مانند شیشه مصرف می‌کنند دو دوره 30 روزه یعنی در مجموع 60 روز طول درمان دارند که علت ماندگاری بیشتر این افراد در کمپ‌ها به خاطر توهم‌زا بودن موادی است که مصرف کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر دو مرکز ترک اعتیاد شهرستان با روش بدون دارو اقدام به درمان معتادان می‌کنند، گفت: در این دو مرکز هیچ گونه دارویی حتی قرص کودئین هم پیدا نمی‌شود و ترک بدون استفاده از دارو انجام می‌شود.

محمدی‌راد عنوان کرد: در کمپ‌ها در طول هشت ماه گذشته هیچ گونه خشونت و بدرفتاری با معتادان را مشاهده نکردیم و در این دو مرکز فعال شهرستان هیچگونه خشونتی علیه بیماران اعمال نمی‌شود.

وی ادامه داد: در هر دوره هر دو کمپ شهرستان ظرفیت پذیرش تعداد 60 بیمار را دارند.

رئیس بهزیستی شهرستان کبودراهنگ در ادامه به بیشترین عامل گرایش جوانان در شهرستان به اعتیاد اشاره کرد و یادآور شد: بیشترین عامل به خاطر موقعیت شهرستان است که شش ماه از سال مردم در مزارع کار می‌کنند و شش ماه از سال بیکار هستند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل گرایش به سمت اعتیاد حلقه دوستان ناباب است که باید خانواده‌ها در دوست‌یابی فرزندان خود مراقبت بیشتری کنند و افراد نخستین تجربه مصرف مواد مخدر را در جمع دوستان خود دارند.

محمدی‌راد در پایان گفت: یکی دیگر از عواملی که فرد را گرفتار مواد مخدر می‌کند لذت اولیه مواد است که باعث می‌شود فرد معتاد برای رسیدن به آن لذت بیشتر مصرف کند.

انتهای پیام/89019/م40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول