اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس اجتماعی:

آموزش مهارت‌های زندگی آمار طلاق را کاهش می‌دهد

خبرگزاری فارس: یک کارشناس اجتماعی گفت: آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان مهیای ازدواج و آمار طلاق را کاهش می‌دهد.

آموزش مهارت‌های زندگی آمار طلاق را کاهش می‌دهد

سجاد رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان نور ایمان و گذشت را راز زندگی سالم و به‌دور از طلاق در خانواده‌های دهه‌های جلوتر ذکر کرد و بیان داشت: تعهدات وجدانی بی‌مثال پدران و مادران سال‌های نه چندان دور را در خانه‌های کوچک و محقر با اجاقی پر دود در کنار هم نگه می‌داشت مگر آنکه مرگ به سراغ یکی می‌آمد و جدایشان می‌کرد.

این کارشناس اجتماعی افزود: امروز با وجود رفع همه کاستی‌های گذشته و زندگی‌های به اصطلاح مجلل شاهد فروپاشی مهم‌ترین نهاد اجتماعی «خانواده» هستیم به طوری که در جامعه آماری از هر چهار ازدواج، یک ازدواج در سال اول زندگی منجر به طلاق و جدایی می‌شود.

وی گفت: رواج زندگی مجردی از عواملی است که امروزه دامن‌گیر جامعه شده و به بنیان خانواده آسیب‌زده و تهدیدی برای جامعه محسوب می‌شود.

رضایی ادامه داد: در سال‌های اخیر پدیده طلاق یک روند روبه رشد داشته و به معضل اجتماعی برای جامعه ما بدل شده و شاهد از هم گسیختن بسیاری از پیوندهای مقدس زناشویی هستیم که تبعات و صدمات جبران‌ناپذیری به ساختار عاطفی، روحی و روانی به فرزندان این افراد وارد می‌کند.

این کارشناس اجتماعی علت بزهکاری کودکان، نوجوانان و جوانان بجا مانده از پدیده شوم طلاق را مشاجرات، درگیری‌ها، اهانت به یکدیگر، روابط نامطلوب و غیرمتعارف والدین دانست و افزود: این اتفاقات در ذهن کودکان این خانواده‌ها نقش بسته و هرگز از ذهن‌شان پاک نخواهد شد و در نهایت پرخاشگری، درگیری‌ها و انواع بزه از آنان سر می‌زند.

وی شایع‌ترین علل طلاق در جامعه کنونی را مشکلات مالی ناشی از بیکاری و فقر، اعتیاد یکی از زوجین، خوشامدگویی به فرهنگ مبتذل غربی از طریق رواج حضور ماهواره دربین خانواده‌ها، استقلال اقتصادی زن، فرهنگ گذر از جامعه سنتی به جامعه به اصطلاح مدرن شهری «که گاهی در این فرهنگ نه تنها طلاق بد نیست بلکه پرستیژ و کلاس محسوب می‌شود»، عدم توجه به جنبه‌های شخصیتی رفتاری، اخلاقی و فرهنگی خانواده‌ها و نیز اختلاف طبقاتی، ناتوانی در ارضاء، مشکلات نازایی، برخوردهای احساسی به‌دور از تعقل و تفکر و گاهی اختلاف سنی فاحش بین زوجین دانست.

کارشناس اجتماعی بخشداری مرکزی نور نگرانی دیگر در جامعه کنونی را رواج و اپیدمی پدیده طلاق در محیط های روستایی ذکر کرد و ابراز داشت: روستا که به‌لحاظ درآمدی، اعتقادات مذهبی، قومی جامع افراد در یک سطح کلی قرار داشتند و پدیده شوم طلاق در آن محلی از اعراب نداشت و به‌حدی سنگین و سخت مذمت می‌شد که گویی مخالفت با رسول خدا است و امروز درصد آماری آن گاهی از جامعه شهری فراتر رفته است.

رضایی بی‌توجهی نهادها و سازمان‌های متولی به امر آموزش مهارت‌های زندگی جوانان را در جامعه کنونی و هجمه فرهنگ‌های مختلف غربی را علت دیگر بحران طلاق ذکر کرد و گفت: بسیاری از جوانان هیچ آشنایی با سبک و روش‌های مقابله با بحران‌های زندگی ندارند و در کنار مشکلات و متغیرهای دیگر، راهکاری جزء پاک کردن صورت مسئله نمی‌دانند، و تنها راه برون رفت از مشکلات و بحران را جدایی می‌بینند.

وی در پایان آموزش مهارت‌های زندگی و چگونگی برخورد و مقابله با بحران برای جوانان مهیای ازدواج و تکرار آن در سال‌های نخستین ازدواج و انجام مشاوره‌ها از سوی نهادها و سازمان‌های متولی را موجب قطع به یقین کاهش آمار طلاق در جامعه عنوان کرد.

انتهای پیام/86023/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول