اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

شرکت‌های پتروشیمی از 15 اسفند از ارائه کودشیمیایی خودداری می‌کنند

معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی مشکل تامین کود را یکی از مشکلات کنونی کشاورزان عنوان کرد و گفت: شرکت‌های پتروشیمی با وجود دریافت بهای کودشیمیایی، متاسفانه از 15اسفند سال گذشته از ارائه کود شیمیایی خودداری کرده است.

شرکت‌های پتروشیمی از 15 اسفند از ارائه کودشیمیایی خودداری می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، ایوب ایرانی‌فام، اظهار کرد: اهرم قانونی لازم برای اجرای طرح الگوی کشت وجود نداشته و متاسفانه برخی از بهره‌برداران به دلیل عدم توجه به الگوی کشت ارائه شده از سوی سازمان، در فصل برداشت محصول متضرر شده و از این بابت خسارت می‌بینند. 

وی با بیان اینکه الگوی کشت با توجه به شرایط اقلیمی و نیاز بازار طراحی شده است اما در اجرا با مشکل مواجه هستیم، افزود: یکی از مشکلاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد، بحث الگوی کشت است و کشاورزان باید بدانند چه تعداد محصول تولید کنند تا در بازار به فروش برسد چراکه الگوی کشت ارائه شده به اندازه نیاز و توان صادراتی محصولات کشاورزی تعبیه می‌شود.

وی با بیان اینکه چنانچه طرح الگوی کشت در تمام استان اجرا شود، قیمت‌ها تعدیل شده و کشاورزان متضرر نخواهند شد، ادامه داد: عدم اجرای الگوی کشت ارائه شده و بی‌توجهی برخی از بهره‌برداران مدیران بخش را در فصل برداشت محصول با مشکل روبه‌رو می‌سازد. 

ایرانی‌فام مشکل تامین کود را یکی از مشکلات کنونی کشاورزان عنوان کرد و گفت: به دلیل همراهی نکردن شرکت‌های پتروشیمی کود اختصاص یافته به استان هنوز تهیه نشده است.

وی با اشاره به اینکه کود باید در زمان مناسب استفاده شود، خواستار همراهی مسئولان وزارت نفت در رفع این مشکل شده و افزود: با وجود دریافت بهای کودشیمیایی، متاسفانه پتروشیمی از 15اسفند سال گذشته از ارائه کود شیمیایی خودداری کرده است. 

ایرانی‌فام با بیان اینکه در راستای تحقق بیش از پیش اهداف توسعه بخش کشاورزی استان و برنامه پنجم توسعه و نیز قانون افزایش بهره‌وری، استفاده از کودهای آلی و زیستی به جای کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی در فاز اجرایی قرار گرفته است، افزود: محصولات کشاورزی جزو محصولات پر مصرف و مهم در سبد غذایی خانواده‌ها محسوب می‌شود و برخی از آنها به صورت تازه‌خوری و برخی دیگر به صورت فرآوری شده از مصرف بالایی برخوردار است و کاربرد نادرست کودهای شیمیایی با توجه به کثرت و تعدد استفاده از این محصولات در سطح اقشار مختلف جامعه، ناخواسته می‌تواند موجبات شیوع و افزایش برخی از بیماری‌های خاص در جامعه را فراهم سازد ولی این برنامه نباید بهانه‌ای شود تا تولیدکنندگان از تحویل میزان کود تخصیصی در استان کوتاهی کنند.

انتهای پیام/60002/ی/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول