اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از دهمین کنگره رهاورد سرزمین نور گزارش می‌دهد

پایان کنگره سرزمین نور آغاز رسوایی قدرتمندان بی‌چشم و گوش

اختتامیه دهمین کنگره رهاورد سرزمین نور دقایقی پیش با حضور مسئولان کشوری و لشکری و شهری و استانی در محل یادمان شهدای شلمچه کار خود را آغاز کرد.

پایان کنگره سرزمین نور آغاز رسوایی قدرتمندان بی‌چشم و گوش

به گزارش خبرگزاری فارس از شلمچه، مراسم اختتامیه دهمین کنگره رهاورد سرزمین نور دقایقی پیش با حضور مسئولان کشوری و لشکری و شهری و استانی در محل یادمان شهدای شلمچه به کار خود پایان داد.

این کنگره به مدت سه روز از هشتم فروردین‌ماه آغاز شده بود و دهم فروردین از ساعت 10 تا 13 میزبان زائران راهیان نور و مسئولان محلی همچنین جمعی از مسئولان نظامی و انتظامی بود.

جشنواره رهاورد سرزمین نور با حضور سیدجعفر حجازی، استاندار خوزستان، سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه ولیعصر(عج) استان خوزستان، پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن، شهید هسته‌ای کشورمان، بسیاری از مسئولان کشوری و لشکری، نظامی و انتظامی همچنین مسئولان شهری و استانی، 200 هنرمند کشورمان، 38 ملیت، پوشش خبری توسط 16 رسانه خارجی برگزار شد.

* راهیان نور مهمانند، میزبان واقعی شهدا هستند

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور کشور در این جشنواره اظهار کرد: سفرهای راهیان نور مهمانی‌‌ است و میزبان واقعی شهدا هستند.

یعقوب سلیمانی افزود: دهمین کنگره رهاورد سرزمین نور در جوار شهدای کربلای پنج در شلمچه در حال برگزاری بوده و هدف از تحقق این مراسم نیز بسترسازی در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی با بیان اینکه امروز در نظام و جامعه اسلامی هرچه داریم از شهداست، خاطرنشان کرد:  کنگره رهاورد سرزمین نور به‌ عنوان یکی از مردمی‌ترین کنگره‌هایی بوده که برگزار شده است.

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور کشور اضافه کرد: در این مراسم شاهد حضور 38 ملیت، جمع کثیری از هنرمندان، روحانیون، فرماندهان سپاه، کاروان‌های راهیان نور و زائران مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس استان خوزستان هستیم.

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور کشور در پایان با بیان اینکه راهیان نور یک کار بزرگ فرهنگی است، گفت: سرزمین نور باران رحمت است.

* تکلیف پرونده امریکا را باید با پرداخت خون‌بهای 220 هزار شهید و فرزندان یتیم روشن کرد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در این کنگره عنوان کرد: آمریکا تصور نکند که با چند گفت‌وگوی دیپلماتیک می‌تواند، تکلیف پرونده خود را با ملت ایران روشن کند، تکلیف پرونده آمریکا را باید با پرداخت خون‌بهای 220 هزار شهید و صدها هزار جانباز و خون دل‌های مادران شهدا و فرزندان یتیم روشن کرد.

محمدرضا نقدی افزود: منافق سه علامت دارد؛ وقتی حرف می‌زند، دروغ می‌گوید، وقتی وعده می‌دهد، تخلف می‌کند، وقتی به وی اعتماد می‌کنند، خیانت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اوباما منافق‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست، اوباما کسی است که سر تا پا دروغ است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: محاصره اقتصادی، تحریم نفت، تحریم بانک‌ها، تحریم طلا و تجهیز گروهک‌های تروریستی مانند ریگی ... و اضافه شدن شبکه‌های ضد جمهوری اسلامی از 70 به 120 شبکه تنها قسمتی از دوستی‌های آقای اوباماست.

وی بیان کرد: جایزه اسکار بهترین جایزه هنری بوده که بسیاری را شیفته خود کرده و قصد دارند آن را تصاحب کنند.

نقدی افزود: اما خدا دست آمریکا را رو کرد و یک فیلم بی‌مایه، بی‌محتوا و ‌بی‌هنر را که برای جایزه اسکار انتخاب کرده بودند آنها را به رسوایی کشاند.

وی خاطرنشان کرد: اهدای جایزه به فیلم آرگو نشان داد که آنان بویی از هنر نبرده‌اند، چراکه جایزه اسکار را به این فیلم بی‌محتوا داده‌اند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه اهدای این جایزه حقانیت ایران را به جهانیان نشان داد، متذکر شد: میشل اوباما با این حرکت خدمت بزرگی به جهان کرد، چراکه با سال‌ها تلاش نیز نمی‌شد نشان داد که اهدای جایزه اسکار در اصل یک حرکت سیاسی است.

وی با بیان اینکه اهدای جایزه «باروت خیس» تشییع جنازه اسکار است، گفت: اهدای جایزه اسکار توسط میشل اوباما، همسر رئیس جمهور امریکا هدیه بزرگی در راستای آگاهی‌بخشی به مردم جهان بوده است.

* شلمچه، قدمگاه عشاقی‌ست که ابراهیم‌وار برای شکستن بت‌های زمان در آتش سوختند

نقدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حرکت فرهنگی کاروان‌های راهیان نور اظهار کرد: زائرانی که در منطقه شلمچه حضور یافته‌اند، می‌توانستند این ایام را در اماکن خوش آب و هوا و در طبیعتی بکر سپری کنند، اما این مسافران در این منطقه عملیاتی حضور یافته و شلمچه را برای نوروز سال 92 انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: اگر قدمگاه ابراهیم، شایستگی سجده‌گاه انبیا را پیدا کرد، اینجا قدمگاه عشاقی‌ست که ابراهیم‌وار برای شکستن بت‌های زمان در آتش سوختند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: این سرزمین قربانگاه اسماعیل‌هایی‌ست که جان بر کف، خون‌شان ریخته و با عشق به حقیقت، فطرت‌شان به جلوه‌گاه شهادت رهنمون شد.

سردار نقدی خاطرنشان کرد: این زیارتگاه هر ساله شاهد تعداد زیادی از زائران است و هر ساله شاهد جوشش بیشتر مردم در این منطقه هستیم؛ این تداوم حرکت‌های راهیان نور منشأ در حقیقت‌جویی انسان‌ها دارد.

وی با اشاره به جشنواره رهاورد سرزمین نور ابراز کرد: در این کنگره آثاری در قالب شعر، متن ادبی، نمایش، فیلم، داستان و خاطره نوشته، تهیه و ارسال شده است که در راستای تبیین ارزش‌های دفاع مقدس بسیار ارزشمند هستند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: این زمین (شلمچه) محکمه ظالمان و متجاوزان است و خون مظلوم همیشه قاتل را سر صحنه جرم می‌کشاند.

سردار نقدی همچنین با بیان اینکه آمریکا برای دشمنی با ایران از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند، اذعان کرد: اوباما به زبان فارسی عید نوروز را به مردم ایران تبریک گفت، اما به زبان عبری عمل کرد!

وی تصریح کرد: آمریکا در راستای دشمنی با ایران، ملت و کشورمان را شدیداً در محاصره اقتصادی قرار داده و تحریم‌هایی در زمینه‌های نفت، طلا و ارز گواهی بر این ادعاست.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه کشور ما تنها دو یا سه شبکه ماهواره‌ای را برای اعلام صدا به جهانیان ندارد اما امریکا با قطعی این شبکه‌ها نیز قصد مختل کردن و قطع کردن ارتباط کامل ایران با جهان را دارد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: حماسه سیاسی که امسال رهبری از آن صحبت به میان آورده‌اند به معنای پرده‌برداری از چهره تزویرانه امریکا به جهان است و البته اهدای جایزه «باروت خیس» نخستین اقدام در این خصوص است.

* تجلیل از فیلم آرگو فرصت خوبی برای ترسیم چهره مزدورانه امریکاست

رئیس بسیج سازمان صدا و سیما در حاشیه برگزاری مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شلمچه اظهار کرد: جایزه باروت خیس که امروز به همسر اوباما، رئیس جمهور امریکا اهدا شد، نمادین است.

اصغر جعفری با اشاره به ضرب‌المثل «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» افزود: اهدای جایزه اسکار میشل اوباما به فیلم آرگو در راستای نشان دادن حقانیت ایران به جهانیان بود.

وی خاطرنشان کرد: اسکار تبدیل شده بود به قبله‌گاه برخی هنرمندان که تصور می‌کردند در صورت دستیابی به این جایزه به قله معروفیت رسیده و برای کسب آن باید بسیاری از ارزش‌ها را زیر پا بگذارند.

رئیس بسیج سازمان صدا و سیما ادامه داد: تجلیل از فیلم آرگو نشان داد که اینگونه نیست و جایزه اسکار تنها بعدی سیاسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا از جایزه اسکار به ‌عنوان یکی از ابزارهای سیاسی استفاده می‌کند و تجلیل از فیلم آرگو فضاحت هنری برای امریکا و هالیوود بوده است.

جعفری با بیان اینکه میشل اوباما با اهدای این جایزه فرصت خوبی را فراهم کرد تا چهره مزدورانه امریکا به روشنی برای همگان ترسیم شود، گفت: با تحق شعار حماسه سیاسی می‌توان به این مهم بیش از پیش پی برد.

* شهید چمران انسانی وارسته بود

زائر کشور سیرالئون در این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شلمچه اظهار کرد: پیش از اینکه در منطقه شلمچه حاضر شوم، اخبار جنگ تحمیلی ایران و عراق را از طریق رادیو و تلویزیون و رسانه‌های مختلف شنیده و مشاهده کرده بودم.

محمد یاسانیه افزود: اما با آمدن به این منطقه بسیاری از مسائل جدید را کشف و لمس کردم که تنها با حضور می‌توان به آنها رسید.

تصریح کرد: یکی از مواردی که امروز مرا به شگفتی وا داشت، یادمان شهید چمران بود.

وی با بیان خصوصیات این شهید بزرگوار اضافه کرد: شهید چمران کسی بود که در آمریکا ادامه تحصیل داد و به مدارج بالایی در این راستا دست یافت.

این زائر کشور سیرالئون با بیان اینکه شهید چمران انسانی وارسته بوده است، اضافه کرد: در بسیاری از کشورها وقتی فردی به این نقطه می‌رسد به دنبال لذات دنیوی و مادی می‌رود، اما شهید چمران با این وجود به کشور خود بازگشت و در راه دفاع از ارزش‌های سرزمینش به شهادت رسید.

وی در پایان یاد و خاطره شهدا و رزمندگان هشت سال دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی کشورمان را گرامی ‌داشت.

* امریکا سعی در فراموش کردن افکار ولایت‌فقیه دارد

زائر اتیوپی راهیان نور در حاشیه برگزاری مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شلمچه اظهار کرد: وقتی وارد خاک شلمچه می‌شوم از وجود خود خجالت می‌کشم، از اینکه شهدا این‌چنین مظلومانه به شهادت رسیده‌اند!

سعید عبدالسعید با اشاره به غیراخلاقی بودن رفتارهای اوباما، رئیس جمهور امریکا افزود: اوباما دو دختر دارد که هر کجا می‌رود آنها را با خود برده و هیچ‌وقت فرزندانش را از خود جدا نمی‌کند، من این سئوال را از وی دارم که چگونه می‌تواند با جنگ و خونریزی دختران مردم کشورهای دیگر را به کشتن بدهد؟!

وی خطاب به ملت ایران خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی، ایران با همه جهان جنگ کرد، اما امروز این را بداند که مردم و ملت‌های همه جهان در کنار ایران بوده و دوستش هستند.

این زائر کشور اتیوپی اضافه کرد: دشمنی که آمریکا و انگلیس امروز نسبت به ایران روا داشته، فقط یک دلیل دارد و آن هم به واسطه وجود ولایت‌فقیه است.

وی بیان کرد: آمریکا و غرب از سلاح‌های ایران نمی‌ترسد، چراکه آنها هم مجهز به سلاح هستند، شما بدانید که این کشورها از افکار ولایت‌فقیه ترس و واهمه دارند.

عبدالسعید با تأکید بر اینکه اگر ولایت‌فقیه نداشته باشید در نبرد با امریکا شکست می‌خورید، گفت: آمریکا با ساخت فیلم‌های مختلف و غصب فضاهای مجازی سعی می‌کند، افکار ولایت‌فقیه را به دست فراموشی بسپارد تا فرهنگ اسلام را بشکند.

وی در پایان بیان کرد: امروز جهان متوجه شده است که حق با ایران است و هیچ راه گریزی از آن ندارد.

* ساماندهی مبلغان/ سنگرهای اعتقادی

 رئیس ستاد مرکزی راهیان نور حوزه‌های علمیه در حاشیه برگزاری مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شلمچه اظهار کرد: امسال محورهای متعددی در زمینه حرکت کاروان‌های راهیان نور درنظر گرفته و در دستورکار داشته‌ایم.

حجت‌الاسلام مجید کافی با اشاره به سه محور اصلی برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه افزود: اعزام زائران در گروه‌های مجردی، خانوادگی و طلبه‌ها که شامل طلبه‌های حوزه برادران، خواهران و حوزه بین‌الملل می‌شود به مناطق عملیاتی دفاع مقدس از جمله نخستین محورهای مدنظر بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع مالی در خصوص اعزام کاروان‌های راهیان نور، امسال حدود 4 هزار و 500 طلبه را به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس اعزام کردیم که البته این روند از 25 اسفندماه سال 91 آغاز و تا 15 فروردین سال 92 همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور حوزه‌های علمیه اضافه کرد: برای سال آینده برنامه‌ریزی داشتیم؛ در صورتی‌که میزان بودجه کافی تخصیص یابد، آمار اعزامی را به 8 هزار نفر می‌رسانیم.

وی با اشاره به محور دوم برنامه‌های ستاد مرکزی راهیان نور حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ساماندهی مبلغان نیز از دیگر محورهای در دستورکار بوده که در این راستا مبلغان دارای باسابقه و تحصیلات مکفی را جذب، آموزش و ساماندهی کرده و همراه با کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی اعزام می‌کنیم.

کافی به سومین و آخرین محور این بخش اشاره کرد و گفت: در زمینه سنگرهای اعتقادی از اساتید مجرب دعوت شده و با تحقق این محورها در راستای تحقق تبیین ارزش‌های دفاع مقدس و نقش روحانیت در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی گام‌های متعالی برداشته می‌شود.

* داوری آثار به مدت یک ماه

دبیر دهمین کنگره رهاورد سرزمین نور نیز در حاشیه برگزاری مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شلمچه اظهار کرد: به دهمین کنگره رهاورد سرزمین نور بیش از 15 هزار اثر ارسال شده و به دست ما رسیده است.

محمد یاشارنادری افزود: آثار ارسالی در قالب سه گروه دانش‌آموزی، دانشجویی و آزاد در بخش‌های فیلم، متن ادبی، خاطره، شعر، داستان کوتاه، انیمیشن و نماهنگ تهیه و به جشنواره رسیده است.

وی تصریح کرد: داوری آثار از 20 فروردین آغاز و به مدت یک‌ماه به طول می‌انجامد.

دبیر دهمین کنگره رهاورد سرزمین نور اضافه کرد: در نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری اجلاسیه آثار در یکی از یادمان‌های دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

نادری در پایان گفت: نفرات اول تا سوم و آثار برتر جشنواره را ارج نهاده و تقدیر و تجلیل می‌کنیم.

* رونمایی از اطلس جغرافیایی دفاع مقدس خوزستان

اطلس جغرافیایی دفاع مقدس استان خوزستان، توسط سردار نقدی و پدر شهید احمدی روشن رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شلمچه، اطلس جغرافیایی دفاع مقدس استان خوزستان، توسط سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و پدر شهید احمدی روشن، شهید هسته‌ای کشورمان رونمایی شد.

مراسم رونمایی همچنین با حضور آیت‌الله عبدالنبی نمازی، عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام علی ابراهیمی‌پور، امام جمعه شهرستان آبادان، علی خرم طوسی، فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش برگزار شد.

اطلس جغرافیایی دفاع مقدس استان خوزستان شناسایی مشخصات اقلیمی و جفرافیایی مناطق عملیاتی جنوب کشور به‌ ویژه استان خوزستان است.

*«باروت خیس» منقوش به «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ»

به گزارش خبرگزاری فارس از شلمچه، جایزه بین‌المللی «باروت خیس» که به شکل یک مغز طراحی شده و درون آن سمعک و عینک جا داده شده است، منقوش به «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ» به معنی «آنها کر و لال و کورند؛ لذا از راه خطا باز نمی‌گردند» بوده است.

برنامه‌ریزی شده بود که سفیر سوئیس این جایزه را به میشل اوباما اهدا کند که به دلیل غیبت وی جایزه به رئیس اداره پست خرمشهر داده شد تا به سفارت سوئیس ارسال و سپس به همسر رئیس جمهور امریکا اهدا شود.

*باروت خیس؛ اعلام رسوایی جایزه پوچ اسکار

به گزارش خبرگزاری فارس از شلمچه، در آیین اختتامیه دهمین کنگره رهاورد سرزمین نور و اهدای جایزه بین‌المللی «باروت خیس» بیانیه این جشنواره توسط محمد یاشار نادری، دبیر دهمین کنگره رهاورد سرزمین نور قرائت شد که متن آن چنین است: همواره بودند فرمان‌روایانی که تمام جهان را  قلمرو حکومت خود می‌پنداشتند، فرمانروایانی که با دستانی گسترده شرق و غرب زمین را با بلند پروازی‌های رویایی خود تصرف می‌کردند و در مواردی نیز همه چیز بر وفق مراد از آب در می‌آمد و همه چیز دست به دست هم می‌داد که حاکم خودکامه جهانگیر و جهان‌دار شود.

در این بیانیه آورده شده است: اما این روایت قرن‌ها پیش است دوره‌ای که جهل همچون سایه‌ای رخوت‌انگیز سرتاسر زمین را در برگرفته بود، مردم هیچ نمی‌دانستند و این فرعون‌ها بودند که می‌تاختند و اسکندرها و ناپلئون‌ها و هیتلرها؛ اکنون زمانه متحول شده است جهان بدل به گوی شیشه‌ای شده که هر رخدادی در آن می‌گذرد در چشم به هم زدنی توسط میلیاردها چشم رصد می‌شود، زمانه آگاهی است و دانش، دیگر بازی عروسک‌های خیمه شب بازی ابر قدرت‌‌های جهان برای کسی جلوه‌‌گری نمی‌کند.

در بیانیه دهمین کنگره رهاورد سرزمین نور تصریح شده است: دست‌های نهان در پس این صحنه تاریک رخ نشان داده است اکنون دیگر هر کسی سخنی به لب آورد همه می‌دانند مقصودش چیست؛ ابرقدرت‌های شرق و غرب دیگر برای ما ابرقدرت نیستند بلکه بدل به ابر و هاله‌ای از توهم قدرت شده‌اند و زمانه به قدر کافی شرایطی را فراهم ساخته که عروسک‌های خیمه شب بازی دستشان را برای چشم بینندگان رو می‌کنند؛ تکرار این اشتباهات توهم قدرت را در نظر بینندگان واژگون ساخته و اکنون همه بینندگان می‌دانند آنانکه بر فراز صحنه قدرت‌نمایی می‌کنند تکه‌هایی از پارچه و نخ‌هایی کهنه و فرسوده هستند.

در ادامه بیانیه عنوان شده است: این عروسک‌ها در پس بازی‌هایشان ناخواسته دست به افشاگری‌هایی می‌زنند که حقایق را بیش از پیش در برابر دیدگان مردم می‌نهند، همان نخ‌هایی که عروسک‌ها را وادار به حرکت زندگی می‌کنند، گاهی بدل می‌شوند به طناب‌های دار عروسک‌ها و این پایان عمر آنهاست؛ این روز اکنون فرا رسیده، روزی که هویت و ماهیت واقعی عروسک‌ها آشکار شده است.

در بیانیه دهمین کنگره رهاورد سرزمین اضافه شده است: باروت خیس آغازی‌ست در معرفی عروسک‌ها با ظاهری خطرناک و قدرتمند اما باطنی نخ‌نما و فرسوده، عروسک‌های قدرت پهلوانانی از جنس پنبه و پارچه اما بسیار اغواگر و فریبا، القا کننده توهم قدرت و تسلط، باروت خیس کلکسیونی از این عروسک‌ها را گرداگرد هم می‌چیند و موزه‌ای را فراهم می‌آورد از آدم‌هایی که مدعی قدرت و سلطه‌اند اما اکنون پس از اشتباهات سهوی خود دیگر برای ما بدل به کاریکاتوری مضحک شده‌اند، باروتی که خیس شود اما همچنان دعوی قدرت و تهدید داشته باشد کاریکاتوری بیش نیست.

در ادامه بیانیه این کنگره اظهار شده است: جایزه باروت خیس به نمایندگی از مردم شریف ایران اسلامی جسورانه دست به انتخاب و نمایش آدم‌های مضحکی می‌زند که همواره پوشالی بودنشان برای همه آشکار بوده و هست و این ماهیت هنگامی که آمیخته با خود باوری کاذبشان می‌شود بدل به حماقت بی‌پایان می‌شود، باروت خیس با شعار "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" از همین لحظه موجودیت خود را به عنوان رسواکننده قدرتمندان بی‌چشم و گوش به مردم جهان اعلام می‌دارد، این به معنی تعریف و تمجید نیست بلکه ماهیت سیاستمداران بیگانه است عقل سلیم حکم می‌کند باروتی که خیس شده باشد هر چند باروت است و به ظاهر خطرناک اما هیچ خطری ندارد چون تنها براده‌ای بی‌خاصیت و بی‌اثر از جنس کینه و بخل است.

در پایان این بیانیه اشاره شده است: امسال این جایزه تعلق می‌گیرد به خانم میشل اوباما به خاطر پرده‌برداری رسمی از سرسپردگی مطلق هالیوود به کاخ سفید و اعلام رسوایی جایزه پوچ اسکار. 

انتهای پیام/72001/ذ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول