اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی:

30 هزار نفر از موزه‌های استان مرکزی دیدن کردند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز تاکنون 30 هزار نفر از موزه‌های این استان دیدن کرده‌اند.

30 هزار نفر از موزه‌های استان مرکزی دیدن کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، مجتبی رضوانی اظهار داشت: موزه‌های چهار فصل، صنایع دستی و مفاخر اراک، چهارسوق ساوه، مردم شناسی خمین و اسناد و مردم شناسی آشتیان از جمله مهم‌ترین موزه‌های این استان هستند.

وی تصریح کرد: مکان موزه حمام چهار فصل، حدود یکصد سال پیش و در دوره قاجاریه توسط حاج ابراهیم خوانساری ساخته شده و چهار سوی این حمام با نقوش چهار فصل سال و مناظر طبیعی و شکارگاه‌ها مصور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: موزه سلطان‌آباد یکی از موزه‌های این استان است که در بازار اراک و بافت قدیمی شهر واقع شده و مجموعه‌ای نفیس از خطوط مختلف قرون اسلامی از کاتبان مشهور و همچنین تابلوهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نمونه‌های نفیسی از آثار فلزکاری با کتیبه و خطوط اسلامی در آن موجود است.

رضوانی بیان کرد: ساختمان موزه صنایع دستی حسن‌پور اراک در دوره احمد شاه قاجار و بوسیله حاج علی مشیری از تاجران و بازرگانان فرش سلطان‌آباد بنا شده که در ابتدا به عنوان محل شرکت فرش و بعدها به عنوان مدرسه‌ای با نام مدرسه مجیدی به محل تعلیم و تربیت اختصاص یافت.

وی گفت: این بنا در سال 1374 توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وارثان حسن‌پور خریداری و در سال 1377 نیز به شماره 1985 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و پس از انجام عملیات مرمت و بازسازی در سال 1382 به موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی تبدیل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: این خانه در بافت تاریخی اراک و مجموعه بازار در گذر سپهداری به فاصله پنج متری از گذر اصلی مجموعه بازار واقع شده است.

رضوانی ادامه داد: موزه مفاخر اراک نیز با بخش‌های مختلف شامل تالار حضرت امام خمینی(ره)، مفاخر مذهبی، دینی، علمی، فرهنگی و در قید حیات، امیر کبیر، قائم‌مقام فراهانی، سرداران شهید، مرکز اسناد و مدارک مفاخر، کارگاه مرمت و عکاسی، نگارخانه و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و هنری آماده بازدید مسافران و علاقمندان است.

وی اظهار داشت: موزه سالار محتشم خمین، تکیه فرمهین، گنبد چهار سوق و مسجد جامع ساوه، منزل وزیر دفتری و معتمدالدوله آشتیان از دیگر موزه‌های استان مرکزی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: سرچشمه، چشمه‌های آب معدنی و باغات گل و گیاه محلات، سراب‌های شازند، تالاب میقان، غار نخجیر و بافت تاریخی بازار اراک به ترتیب بیشترین بازدید کننده را در ایام نوروزی داشته‌اند.

رضوانی ادامه داد: تعداد مسافران ورودی به این استان از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون 37 درصد و مسافران مقیم در استان 56 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/87001/ب/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول