اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می دهد

سهم سوادکوه در اقتصاد نوروزی

شهرستان سوادکوه با قابلیت‌های مختلف توریستی، سهم چندانی از اقتصاد نوروزی ندارد.

سهم سوادکوه در اقتصاد نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، اقتصاد نوروزی به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها اطلاق می‌شود که در طول تعطیلات نوروزی به شهرستان، استان و کشور تزریق می‌شود که شهرستان‌ها، استان‌ها و یا کشورهایی که در زمینه صنعت توریسم برنامه‌ریزی و ساختارسازی کرده‌اند به درآمدهای شگرفی دست یافته‌اند.

ظرفیت‌های خالی برای استفاده گسترده اقتصادی از صنعت توریسم

ایران از نظر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در بین 10 کشور برتر جهان و از نظر تنوع زیست محیطی در بین 5 کشور برتر جهان قرار دارد.

صنعت گردشگری تا 11 درصد درآمد و 12 درصد اشتغال جهانی را به خود اختصاص داده است.

میانگین سهم درآمد کشور از صنعت گردشگری جهان حدود 5 صدم درصد است که افزایش این سهم فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و تبلیغات عمومی، اجرای برنامه‌های آموزشی، زمینه‌سازی برای حضور بخش خصوصی در صنعت توریسم و تقویت همکاری بین مؤسسات و سازمان‌های داخلی و بین المللی برای تقویت ارتباط را شامل می‌شود.

سهم اشتغال مازندران در بخش توریست را تا 3 درصد اعلام کرده‌اند که با توجه به جاذبه‌های مختلف و متنوع، افزایش این آمار با برنامه‌ریزی مدون مورد انتظار است.

اشتغالزایی و سهم صنعت توریسم در اقتصاد شهرستان سوادکوه بیشتر از آمار استانی نیست که لازم است مسئولان با تهیه آمار موثق، اولین قدم در استفاده اقتصادی از توریسم را بردارند.

همکاری همگانی برای استفاده از ظرفیت اقتصادی توریسم

اشتغالزایی و افزایش درآمد اقتصادی از صنعت توریسم با همکاری ادارات و نهادهای مختلف با مدیریت واحد شهرستانی و استانی به دست می‌آید.

ایجاد، توسعه و تقویت زیر ساخت‌های صنعت توریسم در زمینه‌های راه ارتباطی، انرژی، تسهیلات جاذب برای سرمایه‌گذاران و حل موانع اجتماعی برخی از ابزارهای مورد توجه در افزایش سهم توریسم در توسعه اقتصادی است.

شهرستان سوادکوه با بیش از 700 جاذبه گردشگری، توریستی و فرهنگی و مذهبی دارای جایگاه ویژه‌ای از نظر کمیت و کیفیت این بخش در استان و کشور است که با 3 مشکل عمده زیرساخت‌های ضعیف، عدم تبلیغ و اطلاع رسانی و عدم وجود مراکز خدماتی و رفاهی و فرهنگی مناسب روبروست.

 کمال علیپور: صنعت گردشگری مازندران جهت‌دهی شود

 

کمال علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به اینکه استان مازندران، گردش‌پذیر و توریستی است ولی عایدات آن ضعیف است، گفت: از توانمندی‌های گردشگری کلان استان مازندران در زمینه اقتصادی و اطلاع رسانی، استفاده مناسبی نمی‌کنیم.

نماینده سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائم شهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که عایدات مردم از گردشگران نوروزی و تابستانی مناسب است، افزود: حضور گردشگر و گردش مالی و اشتغال و اقتصاد مردم با افزایش گردشگران و مسافران رونق می‌یابد.

وی خواستار اقدامات برنامه‌ریزی شده برای استان و استفاده از صنعت گردشگری شد و افزود: توجه به افزایش و تجهیز زیرساخت‌های گردشگری در استان مازندران باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

علیپور به برنامه‌ریزی استان‌های موفق در صنعت گردشگری و جهت‌دهی مسئولان برای استفاده بهینه از این صنعت اشاره کرد و یادآور شد: هتل‌های مناسب، زیرساخت‌های قوی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و توجه جهت‌دار و هدفمند برای افزایش درآمد استانی باید مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گیرد.

استفاده مناسبی از توانمندی‌های گردشگری مازندران نشده است

نماینده سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائمشهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با تاکید بر استعدادهای توریستی مازندران و سوادکوه، گفت: برنامه‌ریزی هدفمند و آینده‌نگرانه‌ای باید برای استفاده از نعمت گردشگری مازندران انجام گیرد.

سید هادی حسینی بر پیگیری لازم برای استفاده مناسب از جاذبه‌ها و قابلیت‌های توریستی سوادکوه تاکید کرد و یادآور شد: استفاده مناسب و شایسته‌ای از توانمندی‌های گردشگری مازندران و سوادکوه انجام نشده است.

وی خواستار تلاش بیشتر مسئولان برای استفاده بهینه از توانمندی‌های سوادکوه شد و یادآور شد: مسئولان تلاش بیشتری برای استفاده اقتصادی از توانمندی‌های توریستی مازندران انجام دهند.

 زیرساخت های گردشگری سوادکوه تقویت شود

رضا دانش زاده با اشاره به ظرفیت‌های بالای گردشگری در سوادکوه به لزوم افزایش زیرساخت‌ها در این حوزه تاکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری سوادکوه باید مورد توجه قرار گیرد و زیر ساخت‌ها تقویت شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سوادکوه بر قابلیت‌های شناسایی نشده گردشگری و میراث فرهنگی سوادکوه تاکید کرد و یادآور شد: در زمینه اطلاع‌رسانی و تبلیغات و افزایش زیر ساخت‌ها در حوزه گردشگری سوادکوه باید تلاش بیشتری انجام شود.

سوادکوه سهم چندانی از اقتصاد نوروزی ندارد

نرگس کمالی با اشاره به شرایط استراتژیکی شهرستان سوادکوه و استفاده میلیون‌ها مسافر از محور سوادکوه، گفت: حضور مسافران حرم رضوی و استفاده از جاذبه‌های گردشگری استان‌های شمالی موجب استفاده مسافران از این محور شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان‌های کشور به برخی از جاذبه‌های برجسته سوادکوه مانند پل ورسک، رصدخانه الاشت، برج لاجیم و پل شاهپور اشاره کرد و افزود: سهم اقتصادی سوادکوه از جاذبه‌های مختلف گردشگری، طبیعی و تاریخی و مذهبی قابل توجه نیست.

عضو شورای شهرستان سوادکوه به لزوم تقویت زیرساخت‌ها و افزایش امکانات در سوادکوه تاکید کرد و خاطرنشان کرد: سوادکوه سهم چندانی از اقتصاد نوروزی ندارد.

وی با اشاره به وجود حدود 100 کیلومتر جاده ترانزیتی در سوادکوه و عبور آن از میان شهرهای پل سفید، زیراب و شیرگاه یادآور شد: توقف مردم در کنار جاده‌های سوادکوه عموما به صورت گذرا و عبوری است که لازم است امکانات رفاهی و خدماتی و درمانی بیشتری به این شهرستان اختصاص یابد.

------------------------------

گزارش از عمران اکبرنژاد

---------------------------

انتهای پیام/86015/خ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول