به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، مشاهدات میدانی خبرنگاران فارس در مبادی ورودی و خروجی شهرستانهای دماوند و فیروزکوه حاکی است که این محورها دارای حجم ترافیک نیمهسنگین و البته روان هستند و راهیان استانهای شمالی کشور، میتوانند به جای محور هراز، مسیر فیروزکوه ـ دماوند ـ قائمشهر را انتخاب کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، شهرستان فیروزکوه در منتهیالیه شمالشرقی استان تهران واقع شده است و این شهرستان از شمال و شرق به استان مازندران، از جنوب و جنوب شرقی به استان سمنان و از غرب به شهرستان دماوند محدود میشود.
فیروزکوه در مسیر شاهراههای ایران قرار گرفته و جزو شهرهای بین راههای ترانزیتی محسوب میشود و از مسائل قابل توجه در این منطقه، صعبالعبور بودن آن است.
فیروزکوه در بین سه گردنه معروف و برفگیر کشور قرار دارد؛ از طرف تهران، گردنه امینآباد و از طرف سمنان به گردنه بشم منتهی میشود؛ اما خطرناکترین و پرحادثهترین گردنه منطقه، گردنه گدوک است که به ناحیه شمال کشور ختم میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، در مجموع 100 هکتار از زمینهای منابع طبیعی شهرستان فیروزکوه به منظور تعریض راههای مواصلاتی، ایجاد فضای سبز در مسیر جادهها و احداث کولاکگیر منطقه گدوک امسال در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
به منظور احداث واحدهای راهدارخانه جدید در گردنههای برفگیر بشم و گدوک و راهدارخانه ارجمند نیز در مجموع 300 متر مربع از زمینهای منابع ملی به راه و شهرسازی واگذار شده است.
حتی ایلراههای شهرستان فیروزکوه نیز در دفتر روزنامه رسمی قوه قضائیه به ثبت رسیده است و با این اقدام، از هرگونه تعرض به ایلراهها جلوگیری میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، دامهایی که از کویر استان سمنان به مناطق ییلاقی طالقان، کرج، دماوند، قزوین، لار، نور، بلده، پلور و حاشیه هراز کوچ میکنند، باید از ایلراههای شهرستان فیروزکوه عبور کنند.
وجود حدود 400 کیلومتر راه عشایری در سطح شهرستان فیروزکوه نشاندهنده گستردگی و وسعت زیاد شهرستان فیروزکوه است.
انتهای پیام/2568/غ20/ف4004