اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

چهارشنبه‌ای که شادی جای خود را به غم می‌دهد

خبرگزاری فارس: چند سالی هست که چهارشنبه آخر سال به یک تراژدی برای خانواده‌ها تبدیل شده و ترقه‌بازی جای برخی رسوم کهن را گرفته و شرر بر جان برخی جوانان و نوجوانان و خانواده‌های آنان در آستانه سال نو زده است.

چهارشنبه‌ای که شادی جای خود را به غم می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، شاید اغراق نباشد که اگر بگوییم ارزش‌ها و سنت‌های ما ایرانیان به اندازه وسعت خاک سرزمینمان است و ما ایرانیان با سنت‌ها و باورهای خود که رنگ و بوی اسلامی دارد عجین شده‌ایم و باید به سرزمین سنت‌ها لقب بگیریم.

یکی از همین سنت‌ها که از سالیان بسیار دور ریشه گرفته و به امروز رسیده، برگزاری مراسم چهارشنبه شب آخر سال بوده که به نام چهارشنبه سوری لقب گرفته است.

رسم است در چهارشنبه آخر سال به شیوه‌های مختلف از جمله برافروختن آتش و پریدن روی آن به شادی می‌پردازند و به استقبال نوروز و سال جدید می‌روند.

در سال‌های اخیر نحوه برگزاری این سنت تغییر شکل داده و در آن مردم و به خصوص جوانان فقط به برافروختن آتش و پریدن از روی آن نمی‌پردازند بلکه با آتش بازی‌های خطرناک و پرتاب ترقه و مواد منفجره شکل جدیدی به آن داده‌اند، شکلی که حوادث‌های سال‌های گذشته پیامدهای آن را به ما فهمانده‌اند.

حوادثی که سالیان گذشته در برگزاری مراسم چهارشنبه سوری به وجود آمده، چه برای آن‌هایی که در آن شرکت می‌کنند و چه برای رهگذران، سبب شده که هر ساله  در چهارشنبه آخر سال مردم دلهره و ترس بیشتری داشته باشند.

حوادث سال‌های اخیر مراسم چهارشنبه سوری به گونه‌ای بوده که بسیاری از خانواده‌ها از بیرون آمدن از خانه خودداری و خود را حبس می‌کنند و اجازه بیرون رفتن به فرزندان خود را نمی‌دهند چرا که می‌دانند که آتش‌بازی برخی افراد در کوچه و خیابان‌ها به کسی رحم نمی‌کند.

در سال‌های اخیر در مراسم چهارشنبه سوری بارها اتفاق افتاده که برخی افراد به راحتی جان خود را از دست داده‌اند و یا قطع عضو شده و خانواده‌های بسیاری عزادار شده‌اند و عید به کام آن‌ها تلخ شده است.

اما این سؤال مطرح می‌شود که چرا این مراسم که یک سنت بسیار قدیمی است باید این گونه برگزار شود و در آستانه عید نوروز حوادث ناگواری را به دنبال داشته باشد؟

چرا این مراسم که می‌تواند بهانه‌ای برای یک شادی دسته جمعی باشد باید به گونه‌ای برگزار شود که در آن حوادث تلخی رخ دهد و برای برخی افراد غم را جانشین شادی کند؟

آیا بهتر نیست که این سنت به بهترین شکل برگزار شود و به گونه‌ای باشد که امکان شرکت همه مردم در آن فراهم شود و حتی کوچکترین اتفاقی برای مردم رخ ندهد نه اینکه برخی از ترس در خانه‌های خود محبوس شوند؟

به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی و آگاه کردن مردم از عواقب آن از طریق رسانه‌ها از جمله صدا و سیما بهترین راهکار برای برگزاری هر چه بهتر مراسم چهارشنبه آخر سال است و تنها از این راه می‌توان از حوادث ناگوار و تلخ چهارشنبه سوری جلوگیری کرد.

امیدواریم که امسال در چهارشنبه آخر سال هیچ گونه حادثه‌ای در آستانه عید نوروز برای هموطنان پیش نیاید.

----------------------------------

یادداشت از احسان طالبی

----------------------------------

انتهای پیام/82010/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول