اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل خبرگزاری فارس:

سیاست‌گذاری در حوزه رسانه نداریم/ آیین‌نامه نقد نوشته شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: سیاست‌گذاری در حوزه رسانه انجام نشده است.

سیاست‌گذاری در حوزه رسانه نداریم/ آیین‌نامه نقد نوشته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید نظام‌الدین موسوی در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه و مطبوعات در تالار اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: با توجه به مسئولیتی که در خبرگزاری فارس دارم ولی باز هم خودم را یک خبرنگار می‌دانم و به خبرنگار بودن خود افتخار می‌کنم.

وی افزود: از خداوند متعال می‌خواهم باقی عمر ما را در عرصه خبرنگاری که مرضی رضای او باشد قرار دهد تا بتوانیم در این راه قلم بزنیم.

*سابقه روزنامه‌نگاری در ایران

وی در ادامه به تشریح سابقه حوزه رسانه در استان‌های مختلف کشور پرداخت و گفت: رسانه از لحاظ مکتوب و دیجیتال، در نقاط مختلف ایران سابقه طولانی دارد.

موسوی با بیان این نکته که سابقه روزنامه‌نگاری در کشور ما از بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر است اضافه کرد: از‌‌ همان ابتدا در ایران روزنامه نگاری یک شغل تشریفاتی نبوده است و طیف‌های مختلف مردم از جمله افراد مومن و متدین سراغ این عرصه می‌رفتند.

 

مدیر عامل خبرگزاری فارس به انتشار برخی از نمونه‌های نشریات و روزنامه‌ها در کشور اشاره کرد و خاطر نشان کرد: سید جمال‌الدین اسدآبادی که یکی از مبارزین بود روزنامه منتشر می‌کرد و همچنین شیخ فضل‌الله نوری نیز در زمان تحصن در صحن حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) حرف‌های خود را در یک روزنامه انتشار می‌داد.

*در حوزه رسانه سیاستگذاری نداریم

موسوی تاکید کرد که در طول زمان‌های مختلف نگاه به رسانه و مطبوعات نگاه مثبتی بود به طوری که در زمان طاغوت فداییان اسلام و حوزه علمیه نیز دارای نشریاتی بودند.

وی در ادامه به برخی از مشکلات مطبوعات و رسانه در ایران اشاره کرد و گفت: در سطح کلان کشور از‌‌ همان ابتدا برای رسانه‌ها فکری اساسی نشده و نگاهی جدی به آن‌ها نشده است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس تاکید کرد: برای رسانه ملی چشم‌انداز وجود دارد ولی متاسفانه برای رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی سند و چشم‌اندازی وجود ندارد.

موسوی با بیان اینکه در حوزه رسانه‌ها سیاستگذاری نداریم عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد یک بسترسازی نازل برای رسانه‌ها کار انجام می‌دهد.

* تعریف نشدن جایگاه مطبوعات و رسانه‌ها در ایران

وی با اشاره به اینکه برای مطبوعات و رسانه‌ها در کشور ما جایگاهی تعیین نشده است گفت: در تمام دنیا منافع ملی و حرکت در آن مسیر، برای رسانه‌ها و جایگاه آن‌ها در این راه تعریف شده و این در حالی است که در ایران این کار صورت نگرفته است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه نداشتن چشم‌انداز را یک ضعف جدی برای کار مطبوعاتی و رسانه‌ای در ایران عنوان کرد و اظهار داشت: برخلاف آنچه گفته می‌شود در برخی موارد مطبوعات و رسانه‌های ما آنقدر آزادی دارند که در هیچ جای دنیا این آزادی وجود ندارد ولی چون جایگاه درستی برای رسانه‌ها تعریف نشده است تعاریف مختلفی از آزادی مطبوعات صورت می‌گیرد.

*حدود مشخص شود

موسوی در ادامه به عملکرد روزنامه‌ها در دوران‌های مختلف اشاره کرد و با بیان اینکه روزنامه‌ها در دوران اصلاحات کارکرد حزبی پیدا کرده بودند تاکید کرد: در طول مدتی که در خبرگزاری فارس مشغول خدمت هستم کسی جایگاه و نقش مطبوعات و رسانه‌ها را در پیچ تاریخی که رهبر معظم انقلاب بیان فرموده‌اند تعریف نکرده است و اگر کاری هم صورت پذیرفته هر کس از نگاه خودش به آن پرداخته است.

وی یکی از مشکلات حوزه رسانه و خبر را مشخص نبودن حدود برای ورود به مباحث بیان کرد و ادامه داد: پیشنهاد می‌شود یک جمعی تشکیل شود و با مسئولان جلساتی برگزار کنند و حدود و اختیارات رسانه برای وارد شدن به مباحث را تعیین کنند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه رسانه‌های خارجی کار برای منافع ملی خود را تمرین کرده‌اند گفت: مسئولان نیامده‌اند جایگاه رسانه‌ها را برای حفظ منافع ملی تعریف کنند.

*آیین‌نامه نقد نوشته شود

موسوی اعلام کرد که نباید رسانه‌ها در کشور سیاه نمایی کنند بلکه در مسیری حرکت کنند که روح امید در مردم ساری شود البته باید خدمات به طور واقعی به اطلاع مردم رسانده شود نه به صورت تبلیغاتی و آگهی رپرتاژ.

مدیرعامل خبرگزاری فارس نبود آیین‌نامه نقد کردن را یکی دیگر از مشکلات کار در رسانه‌ها و مطبوعات دانست و اظهار کرد: باید در حوزه نقد مسئولان آیین نامه‌ای نوشته شود که چگونه نقد‌ها منتشر شود زیرا نقد کردن به مسئولان کمک زیادی می‌کند.

*نبود صنف رسانه‌ای

وی تاکید کرد: مردم مشکلات زیادی دارند و حقایقی نیز وجود دارد که باید بیان شود که گفتن این حقایق گاهی به مسولان نیز کمک خواهد کرد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس یکی از مشکلات اساسی رسانه‌های داخلی را نبود صنف مربوط به مطبوعات و رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: در کشور ما همه مشاغل و حرفه‌ها حلقه وصل دارند که نظام صنفی آن‌ها است ولی مطبوعات و رسانه‌ها از آن محرومند.

*راه‌اندازی سایت‌های استانی خبرگزاری فارس

موسوی با بیان اینکه جا دارد به خوزستان بیش از گذشته توجه شود ادامه داد: با اینکه خوزستان اقتصاد خوبی دارد ولی‌‌ همان طور که بیان شد بیکاری زیادی هم در این استان وجود دارد که این مسئله باید بررسی شود که گیر کار در کجاست.

وی با بیان اینکه سایت‌های استانی خبرگزاری به زودی راه‌اندازی می‌شود افزود: این کار سرعت انتشار اخبار را بالا می‌برد و خوزستان نیز جزو نخستین استان‌هایی است که سایت استانی‌اش راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس از همه مطبوعات و رسانه‌ها خواست همه موضوعات را پوشش دهند و به مسائل فرهنگی و اجتماعی بیشتر بپردازند.

انتهای پیام/72010/ع40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول