اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده هیئت داوران چهارمین جشنواره تئاتر کوتاه بوشهر مطرح کرد

ضعف خلاقیت در نمایشنامه‌نویسی نکته برجسته جشنواره تئاتر کوتاه گناوه

خبرگزاری فارس: نماینده هیئت داوران چهارمین جشنواره تئاتر کوتاه بوشهر گفت: ضعف مفرط خلاقیت در نمایشنامه نویسی، کارگردانی، بازیگری و دیگر عوامل یک اثر نمایشی از نکات بارز این جشنواره بود.

ضعف خلاقیت در نمایشنامه‌نویسی نکته برجسته جشنواره تئاتر کوتاه گناوه

به گزارش خبرگزاری فارس از گناوه، جهانشیر یاراحمدی ظهر امروز در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر کوتاه بوشهر با ارائه برخی نکات آموزشی به قرائت بیانیه هیئت داوران این جشنواره پرداخت و اظهار داشت: همه جشنواره‌های تئاتر تنها بهانه‌ای برای تمرین انسانیت است و بیایید دست در دست هم این مشق مهم را با هم تمرین کنیم.

جشنواره تئاتر گناوه بهترین جشنواره امسال بود

یاراحمدی گفت: در سال 91 بیشتر جشنواره‌های تئاتر بوشهر به دلایل متعدد به محاق رفت و تنها جشنواره‌ای که با تلاش‌های شبانه روزی و پیگیری‌های مستمر به بار نشست، همین جشنواره تئاتر کوتاه گناوه است.

وی ادامه داد: هیئت داوران این جشنواره برخود لازم دانست تا از زحمات بی دریغ و شبانه روزی رئیس انجمن هنرهای نمایشی گناوه و تیم برگزار کننده این نمایش تقدیر به عمل آورد.

یاراحمدی با بیان نکات آموزشی خطاب به گروه‌های نمایشی شرکت کننده در این جشنواره افزود: استفاده از منابع ادبی و هنری پیشین و معاصر همچنان که نیاز مبرم تئاتر امروز ایران است، موجب ریشه داری هر اثر خلق شده‌ای می‌شود.

وی بیان داشت: نکته مهم آنکه در صورت استفاده از هر اثر دیگری به هر شکل، وظیفه اخلاقی و قانونی بهره‌بردار است که بدون هیچ واهمه‌ای ازآن اثر در بروشور جشنواره یادکند.

جشنواره تئاتر کوتاه گام آغازین و تجربه گری است

یاراحمدی ضمن تکرار همه آموزه‌های جشنواره‌های پیشین مانند آموزش و مطالعه خطاب به گروه‌های نمایشی جشنواره گفت: ضعف مفرط خلاقیت در نمایشنامه نویسی، کارگردانی، بازیگری و دیگر عوامل یک اثر نمایشی از نکات بارز این جشنواره بود که لازم است با پیگیری و تلاش در بهبود و تقویت خلاقیت نمایشی برای خلق لحظات ناب، تلاش بیشتری شود.

وی اظهار داشت: جشنواره تئاتر کوتاه گام آغازین و تجربه‌گری است برای حضور در جشنواره‌های بزرگ و جدی‌تر است و پس با ایجاد بستری مناسب لازم است بر استواری این گام نخست و تقویت نمایشی شدن آن کوشید.

یاراحمدی تصریح کرد: انتخاب یک متن نمایشی و خوانش آن از زبان چند بازیگر صرفا کارگردانی نیست، بلکه انتخاب دقیق یک بازیگر و مهم تر از آن هدایت صحیح آن (چیزی که در جشنواره کمتر دیدیم) در کنار شناخت لازم و در خور نظام‌های نشانه‌ای تئاتر، شناخت جامعه پیرامون خود و مخاطب شناسی از اصول مهمی است که یک کارگردان باید خود را به آن مسلح کند و بنابراین دانش افزایی هنرمندانی که در حوزه کارگردانی فعالیت می کنند، لازم و ضروری است.

وی افزود: هر چند تجربه می‌تواند یک بازیگر را روز به روز کامل کند، اما بر هر بازیگری واجب است که با تلاش‌های مستمر و پیگیر ، خود را از منظر درونی و برونی رشد دهد تا به مرز خلاقیت برسد.

حضور استعدادهای درخشان در جشنواره مشهود بود

یاراحمدی خاطر نشان کرد: حضور استعدادهای درخشان تئاتری به ویژه در بازیگران مرد، در این جشنواره مشهود بود و این بازیگران باید با تلاش بیشتر و رسیدن به مرز خودباوری آینده تئاتر استان را نورانی کنند.

وی با انتقاد از مسئولان شهرستان گناوه گفت: دوستان ارجمند، همه امروز گناوه بازار، گمرک، لنج و ته لنجی نیست، اگر چه اینها مهم و خیلی هم مهم است، اما مهمتر از همه اینها فرهنگ است.

یاراحمدی اضافه کرد: تاریخ گناوه نشان داده است که بازار و تجارت جزر و مد داشته است، اما مقوله فرهنگ، مقوله ای است که همواره بوده، هست و خواهد بود و بنابراین واجب، لازم و ضروری است که متولیان امروز گناوه بیش از این به مقوله فرهنگ گناوه اهمیت دهند تا آینده‌ای درخشان در حوزه فرهنگ داشته باشیم.

این کارشناس ارشد ادبیات نمایشی در پایان گفت: امروز فرهنگ و هنر گناوه بیش از همیشه نیازمند توجه شماست و در پایان از همه هنرمندانی که با حضور گرم خود چراغ این جشنواره را روشن کردید و برگی زرین در تاریخ تئاتر استان رقم زدید، تشکر می‌کنم و باشد که حضورتان در عرصه تئاتر پیوسته باد.

انتهای پیام/66007/ق40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول