اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از کردستان گزارش می‌دهد

بازارهایی با هویت اسلامی‌ ایرانی+تصاویر

خبرگزاری فارس: بازارهای سنتی استان کردستان از نشانه‌های توجه ایرانیان به هویت و فرهنگ اصیل خود آمیخته با تزئینات اسلامی به کار رفته در آن است.

بازارهایی با هویت اسلامی‌ ایرانی+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج ایران از دیرباز محل نمود و ترویج فرهنگ‌ها و آئین‌های باستانی و کهن بوده است. پیشینیان ما همواره در تلاش بوده‌اند تا آداب و رسوم اصیل خود را به شکلی هنرمندانه در ساخت منازل، اماکن و محل‌های تردد نشان دهند.

یکی از مصادیق این کار هنری در بازارهای این منطقه عینیت یافته است که نقش و نگارهای منحصر به فرد همراه با مهندسی ساخت آن جلوه‌ای از شکوه و هنر ایرانی و کردی را به نمایش می‌گذارد.

* بازار سنندج نماد هویت و ذوق ایرانی

بازار سنندج که کار ساخت آن به دوران صفویه برمی‌گردد و با الگوگیری از بازار امام اصفهان طراحی شده است که بنا به دلایلی متوقف شده بود و در زمان قاجاریه دوباره ادامه پیدا کرد. احداث خیابان انقلاب موجب شد بازار قالب اصلی خود را از دست داده و به بازار سنندجی و آصف تقسیم شود.

بازار سنندج از قسمت‌های عمومی و خدمت‌رسانی اعم از حمام، میدان‌ها و مغازه‌های خدماتی تشکیل شده است که در راستای گذر آهنگران، گذر بزازان و گذر عطاران قرار دارند.

حمام‌ها یکی از اماکن دیدنی این بازار با تزئینات فاخر است. حمام خان و حمام خلیفه‌فتاح که در این بازار قرار دارند اخت آنها مربوط به دوران قاجاریه است و حمام اسرامی در زمان معاصر است که در حال حاضر متروکه است. مسجد قیامتی، مسجد رشید قلابیگی و مسجد داروغه از دیگر مکان‌های تاریخی و دیدنی بازار سنندج به شمار می‌آیند.

بازار آصف به صورت زیرزمینی احداث شده  به نحوی که حداقل تبادل حرارتی با محیط اطراف و کم‌ترین اتلاف گرما را داشته باشد. بنای این بازار طوری ساخته شده است که در تابستان محیطی خنک و در زمستان فضایی گرم دارد و سیستم سازه‌ای آن دیوار حمال و دیوار تاقه چشمه است. این بازار از راستاهای اصلی و فرعی اعم از تیمچه، چهارسو، میدان‌ها و سراها تشکیل شده است.

بازار سرتپوله یکی دیگر از بازارهای تاریخی سنندج است که در ابتدا درون محله‌ایی بوده و به‌خاطر بنای امامزاده هاجرخاتون رونق پیدا کرده است و الان بازار به شکل سر باز درآمده که از راستای مغازه‌ها تشکیل شده است در کنار این بازار منازل تاریخی کاراگاهی و رحیم‌زاده با تزئینات بسیار وجود دارد.

بازار قدیمی بیجار معمولا از یک راستا و به صورت تخطی با پوشش بنا طاق رومی گنبدشکل ساخته شده است. از بنای قدیمی بازار تنها 7 دهنه از ضلع جنوبی باقی مانده است و مابقی آن در جنگ جهانی در زمان حمله قشون روسیه از بین رفت.

این بازار بعدها بازسازی شد و بجای پوشش گنبدی از پوشش چوبی و فلزی استفاده شده است. قدمت این بازار به زمان صفویه برمی‌گردد که البته در زمان قاجاریه مرمت و بازسازی شد. این بنا از دو تیمچه حاج شهبازی و امیر تومان تشکیل شده است.

تیمچه امیر تومان در ضلع غربی بازار واقع شده و ساخت این بنا متعلق به زمان صفویان است. این تیمچه شامل یک حیاط مرکزی با 12 دهنه در اطراف که دو دهنه اضلاع شرقی و غربی ورودی‌های بنا را شامل شده است و در وسط حیاط، حوض آب مدوری قرار دارد که از سنگ تراشیده شده است. پوشش سقف این بنا از نوع رومی است که به وسیله آجر به صورت خفته و راسته به شیوه بسیار زیبایی تزئین شده است.

تیمچه حاج شهباز هم در ضلع شرقی راستا بازار بیجار قرار دارد که بنایی است بسیار زیبا با تزئینات ٱجری و گچبری‌های بسیار زیبا که با لعاب تزئین شده است. این بنا به صورت سالن مرکزی با 12 حجره در اطراف به صورت قرینه است که دارای دو درب ورودی شرقی و غربی است.

در پایان باید گفت، بازارهای سنندج و بیجار از جمله مکان‌های تاریخی استان کردستان است که گردشگران می‌توانند ضمن بازدید از این مکان، خریدهایی نیز داشته باشند.

===========

گزارش از الهام امانی

===========

انتهای پیام/79016/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول