اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی کردستان خبر داد

استقرار پایگاه پلیس نوروزی در تفرجگاه‌های استان / مشارکت مردم ضامن برقراری امنیت

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس پیشگیری انتظامی کردستان با اشاره به تمهیدات پلیس در ایام پایانی سال برای حفظ امنیت و آسایش شهروندان، از استقرار پایگاه‌های پلیس نوروزی در اماکن تفریحی استان در ایام تعطیلات خبر داد.

استقرار پایگاه پلیس نوروزی در تفرجگاه‌های استان / مشارکت مردم ضامن برقراری امنیت

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، با نزدیک شدن به ایام تعطیلات سال نو، لزوم حفظ امنیت در اماکن تفریحی بیش از پیش احساس می‌شود. یکی از نهادهای مهم در این رابطه پلیس و نیروی انتظامی است.

شاید در این میان وظیفه پلیس پیشگیری در این روزها چندان حیاتی به نظر نرسد، اما واقعیت این است که این نهاد نیز به موازات سایر بخش‌های پلیس برای ایجاد و حفظ امنیت در این روزها برنامه‌های متنوعی تدارک دیده است.

علی‌محمد رستمیان رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کردستان در همین خصوص به سوالات فارس پاسخ داده است.

وی از استقرار پایگاه پلیس نوروزی علاوه بر پایگاه‌های همیشگی این سازمان در مناطق تفریحی استان همچون آبیدر و دریاچه زریبار خبر می‌دهد.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی کردستان همچنین مشارکت و نقش مردم برای برقراری امنیت در تعطیلات نوروز را بسیار مؤثر می‌داند و از آنها می‌خواهد با عمل به توصیه‌های پلیس بیش از پیش مسئولان این دستگاه را یاری کنند.

رستمیان از برخورد قاطع و بدون اغماض با متخلفان و برهم‌زنندگان آسایش مردم خبر می‌دهد و تاکید می‌کند جلوی این افراد گرفته خواهد شد.

فارس: رویکرد پلیس در روزهای پایانی سال به چه صورت است؟

حقیقت این است که درصد بالایی از موفقیت پلیس ناشی از مشارکت مردم و تعامل آنها با پلیس است، چرا که اگر این همکاری نباشد، نیروی انتظامی در اجرای برنامه‌هایش موفق نخواهد بود.

کردستان از لحاظ وقوع جرم جزو رتبه‌های انتهایی است و به این دلیل در زمره استان‌های امن قرار می‌گیریم که این با مشارکت معنادار و مسئولانه مردم که نشات گرفته از تقویت باورهای دینی و تشخیص نقش سازنده خود هستند، محقق می‌شود.

اما دو مسئله را در مورد چهارشنبه‌سوری خانواده‌ها باید رعایت کنند. نخست آنکه به فرزندان خود اجازه دسترسی به این مواد را ندهند چون موجب بروز اتفاقات ناگوار از جمله قطع عضو می‌شود. 

البته جامعه هم نسبت به این قضیه حساس شده و این اتفاقات هر سال کم‌تر می‌شود و والدین قطعا نمی‌خواهند برای فرزندانشان مشکل ایجاد شود.

مسئله دوم این است که خانواده‌ها اجازه بودن فرزندان خود در جمع‌های مجردی و با دوستان را در این شب ندهند. چون یکی از عوامل بروز این حوادث همین قضیه است.

فارس: در خصوص افرادی که ایجاد رعب و وحشت در این ایام می‌کنند چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

ببینید، تمام اقدامات و تدابیر نیروهای انتظامی بویژه پلیس پیشگیری جلب رضایت‌ مردم در جامعه و آسایش مردم است. در این ایام که عده‌ای فرصت‌طلب وضعیت را آماده برای ارتکاب جرم می‌بینند پلیس به منظور ادای تکلیف خود برنامه‌هایی را برای مقابله با آنها طراحی کرده است.

به همین منظور از دو ماه قبل با تدوین برنامه‌ها تلاش کرده‌ایم به صورت منسجم در این راستا عمل کنیم به گونه‌ای که هر سال کاستی‌های سال‌های گذشته را به حداقل برسانیم.

از جمله اقدامات پلیس در این ایام تقویت و افزایش گشت‌های جاده‌ای، استفاده از کارکنان بیش‌تر و نیروی کمکی در کلانتری‌ها، حضور فعال پلیس در تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌ها و مناطق پرتردد است.

همچنین استقرار چند پایگاه پلیس نوروزی به صورت ویژه در محل‌های اتراق مردم از جمله آبیدر و دریاچه زریبار که این پایگاه‌ها علاوه بر پایگاه‌های همیشگی است.

اما در خصوص این ایام که تب و تاب خاصی برای حضور مردم در بازار فراهم و اماکن شلوغ و پرتردد است همواره بستر مناسبی برای ارتکاب جرم برخی افراد سودجو و متخلف به وجود می‌آید.

برخی افراد فرصت‌طلب با سوء‌استفاده در این ایام با توزیع مواد محترقه آسیب‌رسان و غیراستاندارد قصد برهم‌زدن نظم عمومی را دارند که با آنها برخورد می‌کنیم، لذا نباید به فکر فرصت‌طلبی در این روزها باشند.

فارس: شیوه صحیح اجرا شدن مراسم چهارشنبه آخر سال به چه صورت است؟

پلیس مخالفتی با شادی و اجرای برنامه‌های سنتی مانند چهارشنبه آخر سال که رسمی نیک و به جا مانده از نیاکان ماست، ندارد. اما آن چیزی که پلیس با آن مخالف است همان چیزیست که مردم و خانواده‌ها با آن مخالفند.

پرتاب مواد محترقه و ایجاد مزاحمت فرهنگ غلطی است که وارد آئین و شریعت ما شده است. اگر این مراسم طبق آئین نیاکان ما و در حدی معقول و متعارف برگزار و به حقوق و آسایش دیگران تجاوز نشود ما نیز با آن مشکلی نداریم.

فارس: به عنوان سوال پایانی چه توصیه‌ای برای روزهای پایان سال به مردم دارید؟

در ایام تعطیلات ایستگاه‌های پلیس نوروزی در مدخل ورودی و خروجی برای راهنمایی مسافران و همشهریان تدارک دیده شده است تا سرگردان نشوند و می‌توانند از این ایستگاه‌ها اطلاعات کامل را دریافت کنند.

نکته مهم‌تر افرادی که قصد اسباب‌کشی در ایام تعطیلات را دارند باید ابتدا به کلانتری‌ها مراجعه کرده و فرم پر کنند، چراکه ماموران در این قضیه با توجه به خالی بودن منازل در تعطیلات حساس هستند.

کسانی هم که خانه‌های خود را به قصد عزیمت به مسافرت خالی از سکنه می‌گذارند باید هشدارهای پلیس را که در قالب بنر و بروشور پخش می‌شود را رعایت کنند.

پلیس در ایام نوروز برای برگزاری جشن همراه با شادی آماده برقرای فضای مورد پسند مردم است.

==============

مصاحبه از: کیوان قاسمی

==============

انتهای پیام/79012/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول