اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه تجلیل از قهرمانان سال 91 قم

سیر صعودی ورزش قم پس از انقلاب/ درخشش ورزشکاران قمی در میادین بین‌المللی

خبرگزاری فارس: پس از انقلاب اسلامی ایران و با تبدیل شدن قم به استان به فرمان رهبر معظم‌ انقلاب، روند توسعه فضاهای ورزشی و گسترش رشته‌های ورزشی در قم رشد چشمگیری پیدا کرد.

سیر صعودی ورزش قم پس از انقلاب/ درخشش ورزشکاران قمی در میادین بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، فعالیت‌های رسمی ورزش در شهرستان قم از سال 1360 هجری شمسی به صورت همزمان با تاسیس اداره فرهنگ قم و اجباری شدن درس تربیت بدنی در مدارس آغاز شد که در آن سال‌ها دبیرستان حکیم نظامی در قم عملا کانون فعالیت‌های ورزشی شهر قم بود.

از سال 1315 تیم‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، دو و میدانی، وزنه‌برداری، کشتی و ورزش زورخانه‌ای در قم شکل گرفت.

* آغاز تحول در ورزش قم با مدال نقره سلطانی‌نژاد

ورزش قم با کسب مدال نقره مسابقات کشتی آزاد در سال 1961 میلادی توسط زنده‌ یاد نصرالله سلطانی‌نژاد آغاز شد و در سال‌های 1966 و 1970 میلادی قهرمان محمدرضا ناصحی با مدال‌های برنز خود در مسابقات قهرمانی آسیا، المپیک آسیایی و نیز المپیک مونترال در سال 1976 برگ زرینی در ورزش قم به نام خود ثبت کرد.

همچنین حضور پهلوان جمال در سال‌های 1965 و 1967 میلادی در رقابت‌های قهرمانی کشتی جهان نشان از توان بالای ورزش و قهرمانان قم در تاریخ این شهر دارد.

جمال

با تشکیل اداره تربیت بدنی شهر قم در سال 1351 هجری شمسی، روند ساماندهی و گسترش ورزش در شهر قم جدی‌تر گرفته شد.

طی سال‌های 1961 تا 1973 تا قبل از تشکیل اداره تربیت بدنی شهر قم تنها دو مدال در دو رشته ورزشی از سوی قهرمانان یاد شده به دست آمده و در سال‌های 1961 تا 1980 یعنی در فاصله سال‌های 1351 تا 1358 تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مجموعا پنج مدال تنها در دو رشته ورزشی کشتی و وزنه‌برداری از سوی قهرمانان نامی شهر مقدس قم کسب شده است.

میرصالحی

* رشد ورزش قم با عنایت رهبر معظم انقلاب

این در حالی است که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی یعنی از سال 1358 و به ویژه از سال 1375 به بعد که شهر قم به فرمان رهبر معظم‌ انقلاب به استان تبدیل شد روند توسعه فضاهای ورزشی و گسترش رشته‌های ورزشی در قم رشد چشمگیری پیدا کرد و قهرمانان ارزنده و ممتاز این شهر توانستند با حضور سرافرازانه خود در رقابت‌های مختلف از جمله بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان، بازی‌های المپیک و پارالمپیک صاحب عناوین و افتخارات فراوانی شوند.

حاصل حضور قهرمانان شهر مقدس قم در رقابت‌های ورزشی یاد شده در سال‌های بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در 18 رشته ورزشی کسب بیش از 116 مدال است.

امیرمهدی‌زاده، قهرمان کاراته جهان

* افتخارآفرینان ورزش قم

با مروری بر تاریخ ورزش قم از سال 1961 به نام‌های بزرگی برخورد می‌کنیم که در ورزش این شهر از خود نام نیکی به جای گذاشته‌اند.

سلطانی‌نژاد، جمال، طباطبایی، مرادی‌گنجه، دلیریان، میرصالحی، پودنکی و علیزاده در کشتی، روحانی،‌ ناصحی و برزه‌کار در وزنه‌برداری، عموزاده، آشتیانی، کتیرایی، عبدالحسینی، جعفری، مهدی‌زاده، علی‌پور، نجفی، شایگان و مربی ارزنده و سازنده غلامرضا دباغیان در کاراته، صحرایی و سالاری در جودو، چاووشی، محمدیان‌قمی، حیدری، مولایاری، حسینلو، حسینی، بحری و خانم‌ها مستقیمی و پارس‌لاری در ورزش‌های جانبازان و معلولین و بیماران خاص، ربانی در دو و میدانی، رفیعی و حیدری در تکواندو و حسن‌زاده در فوتسال بخشی از قهرمانانی هستند که موجب سربلندی و عزت استان و مردم قم در میادین جهانی، آسیایی و پارالمپیک‌ شده‌اند.

هادی علیزاده

روند رو به رشد ورزش قهرمانی در سال‌های اخیر به ویژه در سال 91 با افتخارآفرینی‌های جوانان این استان استمرار داشته و کسب نزدیک به 40 مدال رنگارنگ از رقابت‌های جهانی، آسیایی و بین‌المللی موید این مهم است.

افتخاراتی که سرآمد آنها کسب مدال نقره ووشو جوانان جهان توسط امیر نجفی‌پور، پنج مدال ارزشمند هادی علیزاده پورنیا در کشتی فرنگی، مقام سوم والیبال جوانان آسیا توسط رضا رزاقی، مدال نقره ربانی در پرش با نیزه غرب آسیا، مدال طلای امیر مهدی‌زاده از کاراته قهرمانی جهانی، مدال برنز علی‌پور و نجفی از کاراته بزرگسالان و مدال طلای قاضی از کاراته نوجوانان آسیا بوده است.

حضور خانم فاطمه متقی‌کاشانی به عنوان سرمربی بانوان تیم ملی تیراندازی با کمان کشورمان در بازی‌های پارالمپیک 2012 لندن نیز ظرفیت غنی ورزش بانوان در شهر کریمه اهل بیت را نوید می‌دهد.

فاطمه متقی کاشانی، سرمربی تیم ملی در رقابت‌های تیراندازی با کمان جانبازان و معلولان پارالمپیک 2012

* لزوم حمایت هرچه بیشتر از قهرمانان

این در حالی است که رشته‌هایی همچون بوکس، کاراته‌، دو و میدانی، کشتی، تکواندو و ووشو در صورت حمایت مناسب شانس بالایی برای کسب مدال در بازی‌های آسیایی سال 2014 کره جنوبی و المپیک 2016 برزیل خواهند داشت.

در پایان می‌توان به این نکته تاکید داشت که با تقویت و حفظ وضع موجود و حمایت بیش از پیش از قهرمانان و مربیان استان قم به ویژه در رشته‌هایی که شهر مقدس قم در بازی‌های آسیایی و المپیک شانس کسب مدال دارد، کتاب زرین ورزش قهرمانی در قم تاریخ‌ساز می‌شود.

علیرضا قاضی، قهرمان کاراته نوجوانان آسیا

علیرضا کتیرایی، قهرمان سابق کاراته جهان و سرمربی تیم ملی کاراته

اصغر حسن‌زاده، بازیکن تیم ملی فوتسال

سید محمد رفیعی قهرمان تکواندو نوجوانان جهان در کره جنوبی 2005

محمدمحسن ربانی قهرمان سال 2007 پرش با نیزه آسیا

محمدرضا صحرایی و محمدحسن سالاری، قهرمانان رشته کاتا جودو آسیا و جهان

--------------------------

گزارش: مهدی جعفری

--------------------------

انتهای پیام/78010/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول