اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌ کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خبر داد

افزایش 70 درصدی تولیدات باغداران با استقرار کندوهای زنبور عسل

خبرگزاری فارس: معاون امور دام اداره‌ کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: وجود کندوهای زنبور عسل در باغات و مزارع 30 تا 70 درصد تولیدات را افزایش داده است.

افزایش 70 درصدی تولیدات باغداران با استقرار کندوهای زنبور عسل

برزو هیبتیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: زنبور عسل نقش بسیار مهمی در زمینه گرده‌افشانی دارد، به طوری که یکی از عوامل اصلی بقا و پایداری محصولات کشاورزی محسوب می‎شود.

وی با بیان اینکه تمامی درختان دارای شکوفه رنگی به گرده‌افشانی نیاز دارند، افزود: وجود کندوهای زنبور عسل در باغات و مزارع 30 تا 70 درصد تولید را افزایش داده و تأثیرات عمده‎ای در ارتقای کیفیت محصولات دارد.

هیبتیان با اشاره به نقش تأثیرگذار زنبور عسل در گرده‌افشانی گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته اگر در یک باغ میوه یا مزرعه‌ای که قرار است از آن بذر گرفته شود، در هر هکتار حدود چهار تا پنج عدد کلنی (کندو) زنبور عسل قرار داده شود، کیفیت و کمیت میوه یا بذر حاصله به 10 برابر افزایش می‌یابد.

معاون امور دام جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تمام عواملی که در گرده‌افشانی تأثیر دارند به جز زنبور عسل فقط می‌توانند حدود 10 درصد از شکوفه‌ها را بارور کنند، زنبور عسل علاوه بر عمل گرده‌افشانی در کاهش مصرف سموم شیمیایی که برای دفع آفات به کار می‌روند، نیز تأثیر زیادی دارد.

وی تأکید کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی و پیشرفته، باغداران و مزرعه‌داران از زنبورداران درخواست می‌کنند تا در هنگام شکوفه دادن گل‌ها، کندوهایشان را به باغ یا مزارع آنها ببرند تا عمل گرده‌افشانی توسط زنبوران به خوبی انجام شده و سود سرشاری عاید آنان شود.

هیبتیان گفت: بر اساس شواهد موجود و به ‌طور متوسط، ارزش افزوده محصولات زراعی و باغی که در نتیجه گرده‌افشانی زنبور عسل ایجاد می‌شود، حدود 143 بار بیشتر از ارزش عسل و سایر تولیدات کندو است.

انتهای پیام/68001/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول