اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر هیئت نظارت مراکز آموزش عالی فارس عنوان کرد

خالی ماندن 30 درصد صندلی‌های دانشگاه‌های فارس

خبرگزاری فارس: دبیر هیئت نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فارس گفت: تا سال 94، حدود 30 درصد صندلی‌های اختصاص یافته برای آموزش عالی در این استان خالی می‌ماند.

خالی ماندن 30 درصد صندلی‌های دانشگاه‌های فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جعفر ترک‌زاده بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: چند ماه پیش بر اساس نرخ رشد جمعیت پیش‌بینی کردیم که برخی دانشگاه‌ها و رشته ‌شهرها در استان فارس با کاهش استقبال مواجه می‌شود که این اتفاق امروز رخ داده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اضافه کرد: وظیفه ما نظارت و ارزیابی کیفیت فعالیت‌ها در موسسات آموزش عالی است، اما مسئولیتی برای برنامه‌ریزی مدیریتی دانشگاه‌ها نداریم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی هیئت نظارت برای دانشگاه‌ها الزامی نیست بلکه ارشادی است و ما در طرح آمایش آموزش عالی فارس تمام این موارد را طرح کرده بودیم.

به مراکز پیام نور فارس هشدار داده بودیم

دبیر هیئت نظارت مراکز آموزش عالی فارس در ادامه بیان داشت: به مراکز دانشگاه پیام نور این استان گفته بودیم که با این مشکل مواجه می‌شوند.

ترک‌زاده تصریح کرد: اینکه بیش از 390 رشته‌محل از مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور شهرهای فارس بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند نشان می‌دهد که طرح آمایش مراکز آموزش عالی باید هر چه سریع‌تر ابلاغ تا از حالت ارشادی به الزامی تبدیل شود.

به گفته وی، توسعه مراکز آموزش عالی بدون برنامه‌ریزی دقیق و مطالعات آینده‌نگرانه هدر دادن سرمایه‌ها است چنان که در برخی دانشگاه‌های دور افتاده فارس سالن‌های اجتماعات مجهز و گران‌قیمت، نیروی انسانی متعدد و تجهیزات هزینه‌بر بسیاری بدون استفاده مانده است.

استادیار بخش مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز ابراز داشت: شورای عالی نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارتخانه اختیارات و وظایف خود را به برخی استان‌ها واگذار کرده که استان فارس از جمله آنها است.

این مسئول ادامه داد: در دو سال گذشته استان فارس در ردیف سه هیئت نظارت و ارزیابی برتر کشور معرفی شده است.

دبیر آمایش آموزش عالی استان فارس خاطرنشان کرد: وزارت علوم یک طرح ملی برای آمایش آموزش عالی دارد که در آن تناسب بین نیازها، ظرفیت‌های منطقه‌ای و توسعه آموزش عالی ایجاد می‌شود.

ترک‌زاده ابراز داشت: در طرح آمایش که اجرای آن در فارس بر عهده هیئت نظارت در دانشگاه شیراز گذاشته شده، راه‌اندازی رشته‌های جدید، میان‌رشته‌ها، حجم پذیرش دانشجو، تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تمام مولفه‌های آموزش عالی بررسی شده است و بر اساس آن برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

رشته‌های ارزان‌قیمت در فارس توسعه بیش از حد یافته است

دبیر هیئت نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فارس تصریح کرد: برخی دانشگاه‌ها در این استان برای اینکه آمار رشته‌ها و حجم صوری دانشگاه خود را بالا ببرند بدون توجه به برنامه‌ریزی‌ها و نیازسنجی دقیق هر روز یک رشته ارزان‌قیمت جدید راه‌اندازی می‌کنند.

وی اضافه کرد: رشته‌ای به دلیل اینکه زیرساخت و تجهیزات خاصی نیاز ندارد و استاد آن به تعداد بسیار وجود دارد بیش از حد توسعه یافته که به طور مسلم با کاهش دانشجو و عدم کارآیی و اشتغال فارغ‌التحصیلان مواجه می‌شود.

این مسئول از انجام 136 بازدید سرزده از دانشگاه‌های فارس خبر داد و افزود: در این بازدیدها 637 بند تذکر لازم‌الاجرا به مراکز آموزش عالی این استان ابلاغ شده و بیش از نیمی از این موارد برطرف شده است.

به گفته وی، از 380 مورد شکایت رسیده به هیئت نظارت بیش از 80 درصد آن موارد آموزشی و مابقی موارد مالی، مسائل فرهنگی، عدم رعایت قانون و موارد اخلاقی بوده است.

ترک‌زاده دو شماره 6282795 و 6134732 را برای ارتباط اساتید، کارمندان و دانشجویان با هیئت نظارت اعلام کرد و گفت: از طریق سامانه «سامد» سامانه ارتباطی مردم و دولت نیز ارتباط با هیئت نظارت و ارزیابی دانشگاه‌های فارس میسر می‌شود.

کاهش 38 درصدی تعداد دانشجویان فارس در 6 سال

دبیر هیئت نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فارس این نشست ابراز داشت: از سال 84 تا 90 تعداد ورودی‌های دانشگاه‌های فارس 38 درصد کاهش یافته است.

این مسئول اضافه کرد: کاهش جمعیت ورودی فرصت انتخاب متقاضیان را بیشتر می‌کند و  با توجه به اینکه اولویت متقاضیان از دانشگاه دولتی به سایر دانشگاه‌ها است، باید منتظر کاهش ورودی‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی در مرحله اول و پیام نور و آزاد در مراحل بعد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اعلام پذیرش بدون کنکور نیز به صورت مقطعی شاید جوابگو باشد و با اقداماتی مانند ایجاد رشته‌های جذاب و پرکاربرد و حرکت بیشتر به سمت اهداف اولیه تاسیس شاید بتوان از ریزش شدید دانشجویان در دانشگاه‌های فارس ممانعت کرد.

ترک‌زاده، برگ برنده دانشگاه پیام نور در این زمینه را بازگشت به اهداف اولیه و جذب افراد شاغل و استفاده هر چه بیشتر از امکانات مجازی و راهکار دانشگاه آزاد را کاهش شهریه‌ها در حد توان و افزایش مستمر کیفیت دانست.

دانشگاه‌های دولتی در فارس توسعه مطلوبی ندارند

دبیر ستاد طرح دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان فارس در این نشست گفت: در مطالعات طرح آمایش بر خلاف تصور مشخص شد که آموزش عالی در فارس توسعه مطلوبی نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: در فارس توسعه پیام نور و دانشگاه آزاد را شاهد هستیم، اما احداث و پراکنش دانشگاه‌های دولتی که مصداق اصلی عدالت آموزشی است در شهرستان‌های فارس مناسب نیست.

دبیر هیئت نظارت مراکز آموزش عالی استان فارس در ادامه بر لزوم ایجاد رشته‌های کاربردی، فرهنگی و هنری متناسب با شاخصه‌های بومی فارس تاکید کرد و متذکر شد: به جای تعدد و تکرار برخی رشته‌های ارزان‌قیمت فاقد آینده شغلی باید رشته‌هایی که ارتباط علم و صنعت را محقق می‌کنند راه‌اندازی کنیم.

این مسئول در پایان از اجرای طرح توانمند‌سازی و دانش‌افزایی با برگزاری دوره‌های مدرسی و معرفتی برای اساتید خبر داد و اذعان داشت: تبدیل وضعیت همکاران منوط به شرکت در این دوره‌ها است.

به گزارش فارس، در این جلسه مهدی همتی رئیس اداره رسیدگی و پاسخگویی به شکایات هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان فارس نیز حضور داشت و برخی مطالب را در زمینه موضوعات مرتبط مطرح کرد.

انتهای پیام/‌2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول