اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رونق بازار سنتی در هیاهوهای پاساژها و مراکز خرید

تجلی تکنیک معماری قاجار در بازار زنجان/ مدرنیته جایی در این سرا ندارد

خبرگزاری فارس: بازار تاریخی شهر زنجان با سراها و تیمچه‌های مختلف، طولانی‏ترین بازار مسقف کشور به شمار می‏رود.

تجلی تکنیک معماری قاجار در بازار زنجان/ مدرنیته جایی در این سرا ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مجموعه تاریخی بازار زنجان در قلب بافت قدیمی که روزگاری مشرف به دروازه قلتوق، دروازه جنوبی شهر بود، قرار دارد.

گفتنی است، این بازار که طویل‏ترین بازار ایران است از سوی غرب و شرق گسترده شده که به بازار پایین و بازار بالا تقسیم و نام‏گذاری شده است.

ساخت بازار تاریخی شهر زنجان در سال 1205 هجری قمری و در دوران حکومت آقامحمدخان قاجار آغاز و در سال 1213 هجری قمری مقارن با حکومت فتحعلی شاه قاجار پایان یافته است.

در دوره‌های بعد به بنای بازار چندین سرا، مسجد، گرمابه و… افزوده شده است به گونه‎ای که مجموعه بازار بالا مشتمل بر بازار قیصریه، بازار بزازها، سراهای حجت‎الاسلام، امامزاده و عبد‎العلی‌بیک می‎شود.

این مجموعه از نظر تولید و عرضه کالا و خدمات جنبی وابسته، بسیار غنی و مهمترین مرکز اقتصادی و تجاری شهر محسوب می‎شده است.

*وجود 8 راسته در بازار زنجان

بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته شامل راسته زرگرها، کفاش‏ها، بزازها، سراج‏ها و … تقسیم می‏شود.

از کاروانسراهای جالب این مجموعه که نقش مؤثری در عرضه کالاها ایفا کرده می‏توان به سرا یا کاروانسرای حاج علی قلی و سرای حاج کربلایی علی اشاره کرد که در سال 1300 هجری قمری تکمیل شده است.

گستردگی جغرافیایی بازار از یک‌سو و تنوع راسته‏ها، تعدد سراها و کاروانسراهای درون‌شهری در راسته‎های فرعی که هر کدام به نامی و به فعالیتی ویژه اختصاص یافته از سوی دیگر، همچنین وجود مساجد فراوان گویای پویایی این مجموعه فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و هنری در طول زمان و به فراخور اوضاع و شرایط حاکم بوده است.

*تجلی تکنیک معماری قاجار در بازار زنجان

تکنیک‎های معماری و سبک‏ها و شیوه‎های تزئینی دوران قاجار در راسته‎ها، حجره‎ها، چهار سوق‎ها، مساجد، سراها و کاروانسراهای درون‌شهری، گرمابه‎ها به زیباترین شکل و شیوه در بازار زنجان اجرا شده است.

*مسجد جامع زنجان یادمان ارزشمند دوره قاجار

کاربرد انواع طاق و قوس‎های هلالی، جناغی و ضربی، گهواره‎ای به ویژه در راسته‏های اصلی و فرعی مزین به آجرچینی‎هایی با طرح‎های مختلف هندسی، خفته و راسته، حصیری و به کارگیری تکنیک آجر و کاشی، و کاشی‏کاری به رنگ‏ها و طرح‏های قاجاری در سطوح خارجی و داخلی بناها، طاق‌نماها، طاق و قوس‎ها و همچنین ستون‌نماهای گلدانی در مساجد و سراها قابل ذکر است که اوج این سبک‎های معماری و شیوه‎ها و نوآوری‎های تزئینی در اجزا و ارکان مساجد از جمله مسجد جامع دیده شده و این مجموعه را در طول تاریخ خود تبدیل به یکی از یادمان‏های ارزشمند و زیبای هنری و معماری دوران قاجار ساخته است.

*ثبت بازار تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی کشور

این مجموعه در فهرست آثار ملی کشور به شماره 444/1/14/6/1374 به ثبت رسیده است.

*راسته‏های بازار زنجان

راسته اصلی بازار زنجان از خیابان سعدی شروع شده و پس از قطع آن از طریق خیابان فردوسی، در خیابان اصغریه به پایان می‎رسد که حدود یک کیلومتر طول دارد.

در نقطه آغازین بازار از سمت شرق، دو راسته به موازات یکدیگر شکل می‎گیرند که هر یک به سراهای مختلفی مرتبط شده است، این دو راسته، راسته امامزاده و راسته عبدالعلی‌بیک نام دارد.

*راسته‌های فرعی

تنوع مشاغل و گردش برای استقرار صنوف همسان باعث تشکیل راسته‎های تخصصی و فرعی در اطراف راسته اصلی می‎شود که در بیشتر موارد به عرضه نوع خاصی از اجناس یا خدمات اشتغال می‎یابند.

راسته‏های حاج حسن، ترابی، حاج حیدر، انگورانی، صباغ‎ها، رستم‎خانی و آقا از جمله راسته‎های فرعی بازار زنجان محسوب می‎شوند.

مهمترین شاخه فرعی بازار، راسته حجت‏الاسلام است که به موازات راسته اصلی به وجود آمده و به قیصریه متصل می‎شود.

* قیصریه

بازار قیصریه یا راسته قیصریه محل ارائه اجناس ظریف و پر بها است.

در حال حاضر قیصریه زنجان محل فروش اجناس لوکس است که از راسته‎های اصلی منشعب شده و به خیابان امام خمینی و سبزه میدان متصل می‏شود.

بازار قیصریه زنجان در حال حاضر یکی از فعال‏ترین محورهای بازار تاریخی این شهر است.

*سراها

کاروانسراهای بازار زنجان یا سراهای آن از ارزشمندترین عناصر تجاری و معماری این بازار به شمار می‏آیند.

سراها محل استقرار تجارت‎خانه‏ها بوده‏اند که همه آنها حیاط مرکزی دارند.

سراهای ملک، حاج شعبان، حاج فتح‎الله، حاج جواد، نهالی، شاطر علی، حاج رحمان قربانی، حاج کلب‌علی، حاج شامی، بالا و پایین از جمله سراهای یک حیاطی بازار زنجان محسوب می‏شوند.

*تیمچه‏ها

تیمچه‏های بازار زنجان علاوه بر خصوصیات کالبدی ویژه‏ای که دارند از نقاط عطف حرکت‏های پیاده راسته بازار به شمار می‏روند.

==============

گزارش از فاطمه حیدری

انتهای پیام/73006/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول