اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل:

طرح ملی داناب در حال اجراست

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: همچون سال‌های گذشته طرح ملی داناب با هدف تامین منابع آبی کشاورزان و مشترکان امور آب در حال اجراست.

طرح ملی داناب در حال اجراست

بهروز محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در بخش آب‌های سطحی ما حدود 132 میلیون متر مکعب ظرفیت داریم که بیش از یک میلیارد و 732 میلیون متر مکعب مصرف ما است که بخشی از آنها به صورت سنتی و بخشی نیز مدرن است.

وی استفاده مدرن از این شبکه‌های آبیاری را شامل زهکشی و اجرای طرح‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی عنوان کرد و افزود: این میزان بهره‌برداری سبب می‌شود تا میزان تولید بخش کشاورزی ارتقا یابد.

این مسئول با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با اجرای طرح‌های توسعه بخش کشاورزی مهار آب‌های سطحی و زیرزمینی را با مقبولیت انجام دهیم، افزود: در بهره‌برداری درست از آب‌های سطحی 47 سد در استان اردبیل در حال بهره‌برداری است که بر اساس این ظرفیت 830 هزار هکتار اراضی آبی، تامین کافی منابع آب شده و در صورت احداث کامل شبکه‌های پایین دست این ظرفیت قابل ارتقاست.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با بیان اینکه حدود 125 هزار هکتار تبدیل اراضی دیم به آبی نیز در دستور کار است، افزود: با مطالعات 26 سد احداثی در استان اردبیل به این میزان 36 هزار و 500 هکتار افزوده می‌شود تا بهره‌برداری به شکل کامل صورت بگیرد.

محمدی گفت: در مجموع ظرفیت آبی استان که قابل استحصال و مهار است در قالب 75 سد بزرگ و کوچک و ظرفیت 245 هزار هکتار اراضی آبی در حال اجراست که به یقین وارد مرحله بهره‌برداری می‌شود.

وی بهره‌برداری بهینه از این شبکه‌های گسترده را ضروری اعلام کرد و افزود: در کنار مهار و تامین منابع آبی بحث حفاظت و بهره‌برداری بهینه جزو دستور کار است که در همین راستا ترویج و توسعه شبکه‌های آبیاری به صورت تحت فشار و قطره‌ای در دستور کار است.

این مسئول ترغیب و تشویق کشاورزان برای استفاده بهینه از منابع خدادادی را جزو برنامه‌های اولویت‌دار برشمرد و ابراز داشت: در این زمینه برنامه‌های فرهنگی و آموزشی جزو اولویت‌های اصلی قرار گرفته به طوری که امسال همچون سال‌های گذشته طرح ملی دانا برای بهره‌برداری درست مشترکان امور آب هم در آبهای سطحی و هم زیرزمینی اجرا می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در اجرای این طرح ضرورت دارد برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد تا کشاورزان راغب به آبیاری مدرن باشند، افزود: در قالب این طرح سعی می‌شود زارعان با نحوه آبیاری مدرن بیش از هر زمان دیگر آشنا شوند.

انتهای پیام/62002/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول