اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم مبارکه در مجلس:

دولت درصدد پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان اصفهان باشد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و صنایع باید بخشی از اعتبارات خود را در مقابل آب‌بهای مصرفی خود به عنوان خسارت به کشاورزان استان اصفهان پرداخت کنند.

دولت درصدد پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان اصفهان باشد

علی ایرانپور امروز در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه 193 سال از سهمیه آب کشاورزان می‌گذرد، اظهار کرد: هزینه‌هایی که کشاورزان استان طی ده‌‌ها سال گذشته از درآمد‌های خود برای بهره‌برداری از طرح‌های افزایش آب زاینده‌رود پرداخت کرده‌اند و سهمیه خریداری شده توسط آنها به عنوان حق‌آبه قانونی کشاورزان به شمار می‌رود.

وی با طرح این سوال که در حال حاضر معلوم نیست سهمیه و حق‌آبه قانونی کشاورزان به کجا رفته است، اضافه کرد: عنوان می‌شود که به دنبال خشکسالی‌های ایجاد شده در اصفهان میزان ورودی آب به زاینده‌رود کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این سؤال مطرح می‌شود که آیا تنها سهمیه کشاورزان کاهش یافته است و یا سهمیه آب بخش‌های صنعتی نیز کاهش یافته یا خیر، تصریح کرد: گفته شده که آب در رودخانه زاینده‌رود وجود ندارد و به دنبال این موضوع از 6 سال گذشته تاکنون آبی به کشاورزان استان اختصاص نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها آب به کشاورزان اختصاص نمی‌دهند و اگر استان با مشکل خشکسالی و کمبود آب مواجه است، آبی نباید به بخش‌های صنعتی اختصاص داده شود، ادامه داد: زمانی که کشاورزان حق‌آبه خود را برای فعالیت‌های کشاورزی خریداری کرده صنعتی وجود نداشته است.

ایرانپور با بیان اینکه مشکلات کمبود آب برای کشاورزان در اکثر مناطق استان وجود دارد، تاکید کرد: اما کشاورزان شرق، لنجان، مبارکه و فلاورجان به میزان بیشتری با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه این کشاورزان بر اساس طومار شیخ بهایی حق‌آبه و سهمیه‌ای از آب زاینده‌رود داشته‌اند که در حال حاضر این سهمیه و حق‌آبه نادیده گرفته شده است، افزود: عنوان نمی‌کنیم که آب را به فعالیت‌های صنعتی اختصاص ندهند، چرا که در بخش‌های صنعتی یک نوع اشتغال‌زایی و تولید برای استان وجود دارد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر صنایع برای آب‌بهای مصرفی خود اعتباری را به وزارت نیرو و دولت پرداخت می‌کنند که این اعتبار قابل توجه است و این صنایع ده‌ها میلیارد تومان را برای این موضوع به دولت پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اعتبار دریافتی از سوی دولت نیز بر اساس آب‌بهای صنعتی است، اظهار کرد: چندین مرتبه تأکید کرده و به مجلس و مسئولان امر پیشنهاد داده‌ام که صنایع باید بخشی از این اعتبار را به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت کنند.

ایرانپور با تاکید بر اینکه اگر قرار است که این آب اندک برای فعال بودن چرخه تولید و اشتغال در صنایع مصرف شود، نباید مسئولان نسبت به بخش کشاورزی بی‌توجه باشند، ادامه داد: اما در حال حاضر این موضوع به دلایلی هنوز عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به اینکه دولت عنوان می‌کند اعتباری در اختیار خود ندارم که به عنوان خسارت خشکسالی به کشاورزان استان پرداخت کند، تصریح کرد: اما دولت می‌تواند درصدی از آب‌بهای دریافتی از صنایع را به کشاورزان شرق و غرب استان اختصاص بدهد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در راستای برطرف کردن مشکلات کشاورزان استان باید از اقدامات شتاب‌زده جلوگیری شود، اضافه کرد: تحرکات صورت گرفته در راستای مشکلات کمبود آب در بخش کشاورزی باید شناسایی شود و با عوامل این تحرکات باید برخورد جدی شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این مشکلات باز‌خورد نه چندان عاقلانه تصمیم مسئولان در سال گذشته بود که آب در فصل زمستان در رودخانه رها شد و در این فصل هیچ استفاده‌ای از آب صورت نمی‌گرفت، تاکید کرد: پس از آن استان در تابستان با یک مشکل بحرانی مواجه شد و حجم آب سد زاینده‌رود در فصل تابستان به میزان بسیاری کاهش یافت.

ایرانپور با تاکید بر اینکه این موارد از تصمیمات اشتباهی بود که مدیریت استان در این زمینه اتخاذ کرده بود، افزود: بخشی از مشکلات امسال نیز به دنبال این موارد بوده است و باید یک تصمیم‌گیری صریح و روشن برای برون‌رفت از بحران‌های فعلی در حوزه زاینده‌رود اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه طرح‌های آب‌رسانی استان نیز باید تسریع شود، گفت: چندین سال است که مسئولان راه‌اندازی طرح‌هایی مانند تونل سوم، آب‌رسانی از خلیج فارس و آب‌رسانی از خزر را مطرح می‌کنند و تجربه‌های سال‌های گذشته حاکی از عملیاتی نشدن تصمیمات بلند‌پروازانه است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از این طرح‌ها یا به دلیل عدم اختصاص بودجه یا عدم پیگیری‌های لازم هنوز اجرا نشده است، اظهار کرد: در صورت اجرای این طرح‌ها به صورت قطعی ورودی آب به سد زاینده‌رود بیشتر می‌شد و استان شاهد بخشی از تحرکات صورت گرفته طی روز‌های گذشته در اصفهان نبود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت یکپارچه در آب زاینده‌رود از اهمیت بسیاری برخوردار است، ادامه داد: قطع مدیریت یکپارچه حوزه زاینده‌رود از انتقادات وارد شده به وزارت نیرو به شمار می‌رود و مدیریت‌های محلی برای تخصیص آّب زاینده‌رود یکی از مهم‌ترین دلایل بحران‌های امروز در حوزه آب است.

ایرانپور با بیان اینکه استانداری اصفهان و نمایندگان مجلس طی سال‌های گذشته در راستای بحث آّب بهتر باید عمل می‌کرده است، تاکید کرد: مسئولان باید نسبت به این موارد توجه کنند و نقش خود را در راستای برطرف شدن مشکل آب زاینده‌رود و کشاورزان استان به خوبی ایفا کنند.

انتهای پیام/63004/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول