اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان:

بیداری اسلامی از برکات حوزه‌های علمیه شیعه است/ پذیرش رایگان حوزه علمیه خواهران

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان با بیان اینکه بیداری اسلامی از برکات حوزه‌های علمیه شیعه محسوب می‌شود، گفت: نمونه این برکات در جهان اسلام را نیز در منطقه مشاهده می‌کنیم.

بیداری اسلامی از برکات حوزه‌های علمیه شیعه است/ پذیرش رایگان حوزه علمیه خواهران

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان حجت‌الاسلام سید مهدی ابطحی صبح امروز در نشست خبری با موضوع پذیرش سراسری در حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: حوزه‌های علمیه جایگاه والایی در دین ما و جامعه‌ اسلامی دارند و بنیان‌گذار این حوزه‌ها در واقع امام محمد باقر (ع) و امام صادق (ع) هستند.

وی افزود: حوزه‌ها تاکنون برکات زیادی برای جامعه ما داشته است و هیچ موسسه‌ آموزشی همانند حوزه‌ها در تمام دنیا وجود ندارد که منشأ خیرات و برکات در جامعه باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان تاکید کرد: افرادی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی علم‌الهدی، شیخ کلینی (صاحب کتاب کافی)، شیخ انصاری، امام (ره)، تربیت یافتگان حوزه‌های علمیه بوده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین افرادی همچون امام خمینی (ره)، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله مکارم و رهبر معظم انقلاب نیز از جمله نمایندگان این حوزه هستند که تاکنون برکات زیادی برای کشور ما و جهان اسلام داشتند.

حجت‌الاسلام ابطحی با بیان اینکه بیداری اسلامی از برکات حوزه‌های علمیه شیعه محسوب می‌شود، تاکید کرد: نمونه این برکات در جهان اسلام را در بیداری اسلامی منطقه مشاهده می‌کنیم که همه انسان‌های مؤمن و موحد به پیروی از هدایت‌های حضرت امام خمینی (ره) نهضت‌های خوبی برقرار کردند.

وی با اشاره به آیاتی در قرآن کریم و روایات اهل‌بیت درباره تشویق به تحصیل علم اظهار کرد: مطابق روایات اسلامی در آموزش علم فرقی میان زن و مرد نیست و هر فرد می‌تواند با کسب علم به مقام و مرتبه‌ای که در آیات قرآن اشاره شده برسد.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان تاکید کرد: در تاریخ اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) را محدثه و حضرت زینب (س) را عالمه غیر معلمه نامیده‌اند و مادر امام موسی کاظم (ع)  نیز به قدری از نظر علمی بالا بود که امام (ع) زنان مدینه را برای یادگیری احکام به نزد وی ارجاع می‌داد.

وی اضافه کرد: دختر علامه مجلسی در عصر ما عالمه دارای مقام اجتهاد بود و بانو امین نیز در زمان اوج خفقان رضاخانی با تحصیل علم به درجه اجتهاد رسید، به گونه‌ای که افتخار جهان اسلام شد.

ابطحی با بیان اینکه بر این اساس امام خمینی (ره) دستور تشکیل حوزه علمیه خواهران را دادند، تصریح کرد: سال 75 رهبر معظم انقلاب در سفر به قم 40 دستورالعمل صادر کردند که از جمله آنها گسترش حوزه‌های علمیه خواهران بود.

وی اضافه کرد: از آن زمان تا امروز که 16 سال می‌گذرد، 370 حوزه علمیه در کل کشور وجود دارد و بیش از 65 هزار طلبه خواهر در این حوزه‌ها تحصیل می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان با اشاره به اینکه لازم است گام‌های بلندتری برداریم تا این تعداد را به 600 هزار برسانیم، اظهار کرد: اگر فضای لازم برای آموزش خواهران را داشتیم استقبال از حوزه‌های علمیه خوب بود، اما اکنون تنها یک سوم افراد متقاضی را توانستیم جذب کنیم.

وی افزود: در استان اصفهان 52 حوزه علمیه خواهران در سطح دو کارشناسی و سطح سه کارشناسی ارشد وجود دارد، به گونه‌ای که به جز سمیرم تمام شهرستان‌های استان دارای حوزه علمیه هستند و در خود شهرستان اصفهان نیز 11 حوزه علمیه وجود دارد.

ابطحی افزود: اکنون در خود شهر اصفهان 6 هزار خواهر طلبه سطح 2 و 550 نفر سطح 3 تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه سطح دو شامل دروس عمومی و سطح سه شامل دروس تخصصی است، اضافه کرد: رشته‌های تحصیلی سطح سه شامل تفسیر علوم قرآنی، فقه و اصول، کلام اسلامی با گرایش‌های مختلف امامت، مهدویت، فلسفه اسلامی، تاریخ اسلامی، اخلاق و تربیت اسلامی است.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان با بیان اینکه پذیرش در حوزه‌های علمیه به صورت حضوری، پاره‌وقت و نیمه حضوری است، تاکید کرد: افرادی که برای تحصیل حضوری پذیرش می‌شوند باید تمام واحدهای خود را در مدرسه طی کنند.

وی تصریح کرد: افراد پذیرش شده در بخش نیمه‌حضوری  76 واحد درسی را با گروه حضوری طی می‌کند و بقیه را می‌تواند به شکل غیر حضوری بگذرانند.

ابطحی با اشاره به اینکه دو واحد درسی در تمام این گروه‌ها تحقیقات پژوهشی است، ادامه داد: مدرکی که فرد سطح دو و سه دریافت می‌کند رسمی است و فرد با همین مدرک می‌تواند در دانشگاه یا حوزه ادامه تحصیل دهد و در هر کجا که خواست استخدام شود که این مسئله از امتیازات حوزه علمیه خواهران است.

وی با بیان اینکه در سال آینده سطح چهار حوزه که معادل مدرک دکتراست در اصفهان ایجاد می‌شود، تصریح کرد: ثبت‌نام این دوره‌ها تا 28 اسفند ماه ادامه دارد و افراد علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به حوزه‌ها کارت ثبت‌نام را دریافت و یا به آدرس www.whs.ir مراجعه کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان تصریح کرد: آزمون کتبی حذف شده و تنها مصاحبه انجام می‌شود که حالت علمی ندارد، معدل سه سال دبیرستان افراد متقاضی نباید کمتر از 12 باشد و برای دوره حضوری نیز سن 30 سال در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر اساتید این حوزه خواهران هستند، ادامه داد: ثبت‌نام و تحصیل در حوزه‌های علمیه رایگان است و کمک‌های تحصیلی مانند 30 درصد تخفیف به آنها داده می‌شود.

انتهای پیام/63008/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول