اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور:

برگزاری انتخابات رایانه‌ای به نظر شورای نگهبان بستگی دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: وزارت کشور آمادگی دارد که انتخابات را به صورت رایانه‌ای در برخی از شعبه‌ها برگزار کند که این موضوع به تصمیم شورای نگهبان بستگی دارد.

برگزاری انتخابات رایانه‌ای به نظر شورای نگهبان بستگی دارد

به گزارش خبرنگار فارس از خرم‌آباد، حسنعلی نوری صبح امروز در حاشیه دهمین همایش منطقه‌ای آموزشی توجیهی دست‌اندرکاران و مجریان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که با حضور سه استان مرکزی همدان و لرستان و خرم‌آباد برگزار شد، در نشستی با خبرنگاران خاطرنشان کرد: قانون انتخابات ریاست جمهوری و همچنین شوراهای شهر و روستا تصمیمات و اصلاحاتی در آن ها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار دو انتخابات در سطح ملی و محلی یعنی ریاست جمهوری و شوراها به طور همزمان در خرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود، گفت: در روستاهایی که 100 نفر جمعیت و 20 خانوار دارند دستگاه‌های نظارتی آن متفاوت است.

وی افزود: در بحث ریاست جمهوری شورای نگهبان وظیفه اجرا و تعیین صلاحیت‌ها را بر عهده دارد و در شوراهای شهر و روستا این کار به عهده مجلس شورای اسلامی است.

نوری یادآور شد: همایش‌های منطقه آموزشی، توصیه دست‌اندرکاران و مدیران دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با این هدف برگزار می‌شود که آن ها با تغییرات جزئی در قانون اصلاح انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا آشنا شوند، زیرا هر چه مجریان ما بیشتر شناخت داشته باشند، در مرحله اجرا بهتر می‌توانند کمک کنند.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: عمده‌ترین تغییرات اصلاح قانون بحث تشکیل هیئت اجرایی مرکزی است که در وزارت کشور تشکیل می‌شود.

نوری افزود: این هیئت در سطح کشور با حضور چهار عضو وزیر کشور، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور و یک نفر از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود که عضو منتخب مجلس شورای اسلامی حق رأی ندارد و فقط می‌تواند در این هیئت حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم وزیر کشور 30 نفر معتمد به شورای نگهبان معرفی می‌کند که از بین آن ها هفت نفر به عنوان هیئت اجرایی مرکز انتخاب می‌شوند.

نوری تصریح کرد: در ترکیب هیئت‌های اجرایی شهرستان‌ها یک عضو دیگر به آن ها اضافه شده که آن حضور رئیس دادگستری است.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در ادامه با بیان اینکه همه مردم باید در این انتخابات علاوه بر شناسنامه، کارت ملی خود را به همراه داشته باشند، گفت: داشتن کارت ملی و شناسنامه در روز اخذ رای الزامی و یک قانون است.

وی خاطرنشان کرد: متولدین 24 خرداد 1374 به قبل که سن آن ها 18 سال کامل است، می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

نوری یادآور شد: کسانی که تاکنون موفق نشده‌اند کارت ملی خود را دریافت کنند، اداره ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دارد که در اسرع وقت کارت ملی آن ها را صادر کند.

وی به تغییرات قانون انتخابات شهر و روستاها اشاره کرد و گفت: در این دوره از انتخابات سطح سواد داوطلبان شوراها و تعداد منتخبان افزایش یافته است.

وی گفت: روستاهای 200 خانوار در حد خواندن و نوشتن، 200 خانوار به بالا دیپلم، شهرهای 20 هزار نفر جمعیت فوق‌دیپلم و شهرهای بالای 20 هزار نفر به بالا لیسانس یا معادل آن است.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در ادامه یادآور شد: روستاهای با تعداد هزار و 500 نفر جمعیت، سه نفر عضو اصلی و دو نفر علل و بدل، روستاهای بالای 1500 نفر جمعیت پنج نفر اصلی و سه نفر علل و بدل، می‌توانند به عنوان شوراهای این روستاها انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه در فضاهای شهری، شهرهای بالای 20 هزار نفر پنج نفر اصلی و دو نفر علل بدل انتخاب می‌شوند، خاطرنشان کرد: شهرهای تا 50 هزار نفر جمعیت هفت نفر عضو اصلی سه نفر علل و بدل، تا 100 هزار نفر 9 عضو اصلی چهار نفر علل و بدل، شهرهای با جمعیت 200 هزار نفر 11 عضو اصلی پنج علل و بدل، شهرهایی تا 500 هزار نفر جمعیت 13 عضو اصلی شش علل و بدل، تا یک میلیون نفر 15 اصلی و هفت علل و بدل، تا دو میلیون نفر 21 نفر عضو اصلی هشت نفر علل و بدل، بیش از دو میلیون نفر 25 عضو اصلی 10 نفر علل و بدل و برای استان تهران 31 نفر اصلی و 12 نفر علل و بدل انتخاب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در هر دوره انتخابات استکبار جهانی به دنبال تهدید است، در این دوره نیز همه مردم باید هوشیار باشند زیرا استکبار به دنبال فرصت انتخابات ما است و می‌خواهد آن را به تهدید تبدیل کند، اما به لطف خدا و با رهبری مقام معظم رهبری و بصیرت همه مردم فهیم ملت ایران همیشه نقشه‌های شوم دشمنان نقش بر آب شده است.

نوری تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را برای صحت و سالم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا به کار گرفته‌ایم که امیدواریم مردم حضوری گسترده داشته باشند.

نوری گفت: در انتخابات مجلس نهم بخشی از انتخابات به صورت رایانه‌ای برگزار شد و در این دوره نیز ما آمادگی داریم در صورتی که شورای نگهبان مجوز بدهد، بخشی از انتخابات را به صورت رایانه‌ای برگزار کنیم.

انتهای پیام/2304/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول