اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل:

بارندگی در اردبیل کمتر از 150 میلی‌متر بوده است / 24 درصد کسری بارش در اردبیل

خبرگزاری فارس: معاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: تاکنون در فصل زراعی جاری 150 میلی‌متر بارش در استان اردبیل اتفاق افتاده است.

بارندگی در اردبیل کمتر از 150 میلی‌متر بوده است / 24 درصد کسری بارش در اردبیل

سید کمال‌الدین میر‌جعفریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: این میزان بارش نسبت به سال‌های گذشته 24 درصد کسری نشان می‌دهد که با بارش‌های اخیر کسری 45 درصد پنج ماه اخیر به 24 درصد کاهش یافته که امیدواریم تا آخر اسفند ماه همچنان با بارش نزولات جوی شاهد به حداقل رساندن این وضعیت باشیم.

وی متوسط بارش کشور را 250 میلی‌متر اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و توپوگرافی استان اردبیل هدف‌گذاری ما 350 میلی‌متر بارش در فصل زراعی جاری بود که به دلایل مختلف این رقم در حال حاضر به حدود 150 میلی‌متر رسیده است.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل مدیریت بهینه آب و تمهیدات مورد نظر را برای دفع تهدیدات و مقابله با هرگونه خشکسالی ضروری اعلام کرد و گفت:‌ هم در بحث آب شرب و هم استفاده از منابع آبی در بخش کشاورزی باید مدیریت بهینه صورت گیرد.

میر‌جعفریان آب را از نیازهای بشر و جامعه در برطرف کردن بسیاری از خواسته‌ها و مطالبات اقتصادی و اجتماعی توصیف کرد و بیان داشت: با توجه به رشد جمعیت، مصرف درست آب و بهره‌برداری بهینه از منابع موردنظر یکی از هدف‌گذاری‌هاست به طوری که در دهه‌های اخیر همیشه خشکسالی تهدیدی جدی بوده و خساراتی از این راه وارد کرده است.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به محتمل بودن خشکسالی ستاد خشکسالی با کمیته‌های موثر در استان شکل گرفته ولی با پیش‌بینی‌های هواشناسی امیدواریم هم در روزهای باقیمانده از سال 91 و هم دو ماه ابتدایی سال 92 بارش‌های خوبی را در مناطق مختلف استان شاهد باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل بیشترین آسیب را متوجه جنوب استان دانست و ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد وارد آمدن خسارت‌های میلیونی از محل خشکسالی بودیم که به هر نحو ممکن سعی شده این خسارت جبران شود.

میر‌جعفریان ضرورت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب و صنایع را به عنوان عمده مصارف در این حوزه یادآور شد و افزود: بحث انتقال آب و همچنین توجه به کشاورزی حاصلخیز یکی از ضروریت‌هاست که بدون انتقال درست آب امکان آن میسر نیست.

احداث 47 سد و ذخیره‌سازی 271 میلیون متر‌مکعب آب در اردبیل

وی به سدهای احداث شده در استان با هدف مهار آب‌های سطحی اشاره کرد و گفت: 47 سد بزرگ و متوسط در این استان احداث شده که توان ذخیره 271 میلیون مترمکعب آب را دارند.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: با احداث این سدها تامین آب کشاورزی 39 هزار و 580 هکتار در دستور کار و اولویت قرار گرفته و در کنار آن تامین آب شرب و صنعتی نیز جزو هدف‌گذاری‌های اصلی است.

میر‌جعفریان از در حال احداث بودن هفت سد با گنجایش 312 میلیون متر‌مکعب در سطح استان خبر داد و یادآور شد: در صورت اتمام این پروژه‌ها ذخیره‌سازی و تامین آب شرب و صنایع به خوبی انجام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: با طرح‌های مطالعاتی و در حال اجرا امیدواریم جلوی خارج شدن آب از حوزه‌های داخل استان گرفته شده تا بدین وسیله نیاز استان به شکل مطلوب فراهم شود.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل تاکید کرد: با پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان سال و اوایل سال آینده با بارش‌هایی که انجام می‌شود بخش عظیمی از کسری آب بخش زراعت و شرب تامین شده و تلاش می‌شود تا همکاری‌ها همچنان مستمر و پیگیرانه در اولویت و دستور کار باشد.

میر‌جعفریان ابراز داشت: دو کارگروه خشکسالی در استانداری و فرمانداری‌ شکل گرفته که در صورت نیاز کمیته‌های آن فعال خواهد بود و با هماهنگی‌های انجام شده، قرار است حتی از محل تصفیه پساب فاضلاب‌ها تامین آب کشاورزی صورت گیرد.

وی ضرورت تغییر نوع آبیاری را در بخش زراعی و باغی یادآور شد و اظهار داشت: امیدواریم با هدف‌گذاری‌ درست و اجرای طرح‌های مختلف به ویژه آبیاری قطره‌ای و بارانی بتوانیم بخش عظیمی از نیازها را به سرعت برطرف کنیم.

انتهای پیام/62003/ب40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول