اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره هواشناسی کاشان:

هفته گذشته شاهد 10.7 میلی‌متر بارندگی در کاشان بودیم

خبرگزاری فارس: رئیس اداره هواشناسی کاشان، بارندگی پنجشنبه هفته گذشته شهرستان کاشان را 10.7 میلی‌متر اعلام کرد.

هفته گذشته شاهد 10.7 میلی‌متر بارندگی در کاشان بودیم

عباس اسلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: این میزان بارندگی که در قالب برف در 24 ساعت روز پنجشنبه هفته گذشته صورت گرفت در شهرستان کاشان بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در سال زارعی جدید ابراز داشت: میزان بارندگی در شهرستان کاشان از ابتدای سال زارعی جدید یعنی مهرماه امسال تا کنون 101.7 میلی‌متر بوده است.

به گفته وی این میزان بارندگی از ابتدای سال زارعی جدید تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین 20 سال گذشته این شهرستان افزایش قابل توجهی داشته است.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان کاشان همچنین یادآور شد: ناپایداری جوی در شهرستان به صورت رگبارهای پراکنده تا پایان سال جاری و بعد از عید در حد عادی شهرستان کاشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اسلامی خاطرنشان کرد: بر خلاف افزایش نسبی بارش نسبت به سال گذشته و بلند مدت، توزیع نامناسب زمان بارش، تغییر در الگوهای بارشی از فصل زمستان به اواخر فصل و بهار، افزایش نسبی دما در زمستان سال گذشته و عدم ذخیره برف مناسب در سرچشمه‌ها و منابع آبی مشکلاتی را در بخش هیدرولوژی و کشاورزی ایجاد کرده است.

وی، سرمازدگی شکوفه‌های زودرس بهاری، حمله آفات، شرایط نامناسب برداشت دیم و عدم ذخیره برف مناسب به علت خشکسالی‌های دو سال گذشته را از جمله این مشکلات ذکر کرد.

اسلامی همچنین بروز طوفان گرد و خاک را نمونه‌ای از اثرات خشکسالی دانست و افزود: خشکسالی‌های اخیر به ایران محدود نبوده و کشورهای همسایه در خاورمیانه به ویژه کشورهای واقع در غرب ایران را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

وی یکی از پیامدهای خشکسالی را کاهش پوشش گیاهی و رطوبت خاک اعلام کرد و گفت: با زیاد شدن مقدار خاک نرم در مراتع و زمین‌های زراعتی و بیابان‌ها ظرفیت ایجاد گرد و خاک در هنگام وزش باد افزایش یافته و آستانه سرعت باد مورد نیاز برای برخاستن گرد و خاک به هوا با کاهش مواجه می‌شود.

به گفته وی آستانه حرکت گرد و خاک روی دشت عراق حدود 6 تا هفت متر بر ثانیه محاسبه شده است.

اسلامی با اشاره به اینکه وزش باد در سامانه‌های جوی با رطوبت کم، از سامانه‌های جوی مرطوب و بارش‌زا بیشتر است، افزود: این امر با افزایش میانگین سرعت باد در ایران همراه است و موجب بالا رفتن رخداد طوفان روی کشورهای خاورمیانه می‌شود.

وی افزود: جریانات غالب غربی در لایه‌های مجاور سطح زمین تا سطوح میانی جو و حرکت گرد و خاک حاصل از این طوفان‌ها به سوی نیمه غربی کشور موجب پدیده گرد و خاک غلیظ در استان‌های کشور به ویژه خوزستان شده است.

انتهای پیام/2406/غ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول