اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از رسوخ ماهواره در شهرستان‌ها

«سواد رسانه‌ای» سدی در برابر «تهاجم فرهنگی» / آژیر قرمز برای نفوذ ماهواره در خانواده‌ها

خبرگزاری فارس: این‌ روزها امواج ماهواره نه تنها در کلان‌شهر‌ها مخاطب بسیاری پیدا کرده بلکه شهرستان‌ها نیز از رسوخ این ابزار تهاجم فرهنگی بی نصیب نمانده است.

«سواد رسانه‌ای» سدی در برابر «تهاجم فرهنگی» / آژیر قرمز برای نفوذ ماهواره در خانواده‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، هر جامعه‌ای متناسب با شرایط ، فرهنگ و رشد خود با انواعی از انحرافات و مشکلات رو به‌رو بوده که تاثیرات مخربی روی فرآیند ترقی آن جامعه دارد. 

شناخت چنین عواملی می‌تواند مسیر حرکت جامعه را به سوی ترقی و تعامل هموار سازد، به طوری که علاوه بر درک عمل آن‌ها و جلوگیری از تداوم آن عمل با ارائه راه حل‌هایی به سلامت جامعه کمک کند. 

ورود بی‌مقدمه و بدون زمینه‌سازی ابزاری چون ماهواره طی سه دهه اخیر و نیز اینترنت بیشترین آسیب را به خانواده ایرانی وارد کرده است.

 این ابزار به مهاجمان فرهنگی و دشمنان آداب، سنن، فرهنگ و عقاید ملت‌های مستقل این امکان را داده که بتوانند در خارج از مرزها بدون هرگونه کنترلی هویت آن‌ها را مورد هجمه قرار دهند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی فرهنگی کنند.

با این حال به نظر می‌رسد که برای مقابله با تاثیرات منفی استفاده از ماهواره ما باید به دنبال «سواد رسانه‌ای» باشیم.

منظور از سواد رسانه‌ای آگاهی نسبت به تبعات مثبت و منفی ابزارهای ارتباطی نوین و بهره‌گیری منطقی از این ابزار است. هر وسیله‌ای یک فرهنگ استفاده دارد و اگر ما ابزاری را از غرب وارد می‌نماییم حداقل باید فرهنگ استفاده از آن را مبتنی بر نیازها و ارزش‌های خود تدوین کنیم.

 حجت‌الاسلام سید نصیر حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دهدشت، ماهواره را در کل یک وسیله خوب ارتباط جمعی خواند و اظهار داشت: مثل چاقو که در دست یک کودک با اطلاعات و مهارت ناکافی خطرناک است و در دست دیگری کارآمد و حتی ضروری می‌نماید کارآمدی ماهواره نیز وابسته به کاربری در دست مصرف کننده است.

 امام جمعه دهدشت با بیان این‌که فرهنگ و شیوه استفاده از این وسیله متفاوت است، خاطرنشان کرد: استفاده نامطلوب از شبکه‌های مختلف و فیلم‌های غیر اخلاقی ماهواره باعث تخریب مسائل اخلاقی، فکری و عقیدتی اشخاص می‌شود.

 رئیس شورای فرهنگ عمومی این شهرستان این نوع استفاده نابه جا را یک تهدید جدی برای خانواده‌ها  دانست و ابراز داشت: سرپرست خانوارها باید مراقب فرزندان خود باشند که این سم مهلک آنان را از پای در نیاورد.

 حسینی نقش دستگاه‌های دولتی و حاکمیت در جلوگیری از آثار مخرب ماهواره را متذکر شد و اذعان داشت: باید به شیوه‌ای عمل شود که بتوان از منافع این تکنولوژی بهره جست بدون این‌که خطری متوجه عقاید و افکار استفاده‌کنندگان شود. 

وی نیاز به مراقبت ویژه از سوی حاکمیت از طریق فیلترگذاری شبکه‌های نامطلوب را امری لازم خواند و گفت: متأسفانه تاکنون چنین اقدامی به صورت جدی انجام نشده است.

 این کارشناس مذهبی، تبیین روش‌های استفاده صحیح از ماهواره، غنی‌سازی برنامه‌های رسانه ملی مطابق با نیازهای مخاطبان و آگاهی بخشیدن به خانواده‌ها درباره پیامدهای استفاده غیر اصولی از ماهواره را از جمله راهکارهای جلوگیری از آثار مخرب این وسیله برشمرد.

 * تسلط  رسانه  بر جوامع بشری، منجر به زیر سؤال رفتن فرهنگ و عقاید بومی ملت‌ها می‌شود

علی تاج‌الدینی نیز در  گفت‌وگو با فارس آسیب‌های اینترنت و ماهواره بر خانواده را مورد تشریح قرار داد و  اظهار داشت: وقتی خانواده‌ای، جامعه‌ای و جهانی در ثبات و آرامش به سر می‌برد ارزش آن را درک نمی‌کند ولی مادامی که درگیر اختلال و بی‌نظمی شد امنیت و آرامش هویدا می‌شود و اهمیت خود را بروز می‌دهد.

 این کارشناس امور اجتماعی با بیان این‌که در سایه امنیت و آرامش است که کشور به رشد و تعالی می‌رسد، عنوان کرد: تحرک چرخ اقتصاد یک مملکت  وابسته به برقراری نظم و امنیت اجتماعی است.

این مسئول حوزه انتظامی با برشمردن برخی از آسیب‌های اجتماعی در جامعه یادآور شد: دشمنان قسم خورده این نظام سال‌هاست از روش‌های مختلف درصدد تخریب اعتقادات و ارزش‌های دینی مردم توطئه می‌کنند و ما باید هوشیار باشیم. 

*جنگ نرم تهدیدی برای تخریب و تضعیف جسم و روح جوانان و نوجوانان است

وی راه انداختن جنگ سخت با همکاری بیش از 50 کشور خارجی را نمونه‌ای از نقشه‌های شوم دشمن ذکر کرد و گفت: امروز نیز از طریق جنگ نرم در قالب فیلم‌های مستهجن، ماهواره، پوشش‌های نامناسب و تولید مواد مخدر در جهت تخریب و تضعیف جسم و روح جوانان و نوجوانان ما وارد عمل شده است.

 تاج‌الدینی با اشاره به پیامدهای سوء اینترنت و لزوم هوشیاری والدین در کنترل فرزندان ابراز داشت: امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، دستیابی به اطلاعات فردی و خانوادگی در فضای مجازی به راحتی صورت می‌گیرد و عواقب ناخوشایندی برای والدین و خانواده به بار می‌آورد.

 *استفاده بیش از هشت ساعت از اینترنت اعتیاد محسوب می‌شود

 این کارشناس انتظامی با ابراز این‌که معتاد اینترنتی کسی است که نمی‌تواند یک روز را بدون اینترنت سپری کند و روزانه چندین ساعت در فضای اینترنت گشت می‌زند، خاطرنشان کرد:  افسردگی، اضطراب، انزوا، مختل شدن فعالیت‌های روزمره و رها کردن شغل از جمله آسیب‌های ناشی از اعتیاد به اینترنت است.  

 وی با برشمردن جنبه‌های مثبت فضای مجازی افزود: البته به دلیل اثرات مثبت اینترنت و ماهواره نمی‌توان استفاده از آن‌ها را ممنوع کرد بلکه والدین باید با نظارت صحیح و مدیریت خوب، راه استفاده درست از این تکنولوژی را به فرزندان بیاموزند.

 این مسئول، آگاه کردن جوانان و نوجوانان از خطرهای اینترنت را منوط به افزایش علم والدین نسبت به فرزندان دانست و گفت: ماهواره و اینترنت شمشیری دو لبه است که اگر نوع استفاده از آن کنترل نشود، سبب به هم ریختن انسجام خانواده می‌شود.

 تاج‌الدینی افول فرهنگ، تخریب باورها و اعتقادهای دینی، رنگ باختگی ارزش‌های دینی و بلوغ زودرس را از جمله پیامدهای منفی ماهواره برشمرد و عنوان کرد: استفاده نا به جا از این وسیله زمینه سقوط خانواده را فراهم می‌سازد.

 وی در ادامه عنوان کرد: اکثر شبکه‌های ماهواره‌ای مضامین و اصول اخلاقی را زیر سؤال برده و غرایض حیوانی را در کودکان و نوجوانان بر می‌انگیزند.

 *راه‌اندازی شبکه دیجیتال نیاز به ماهواره و پیامدهای سوء آن را کاهش داده است

 تاج الدینی با تشریح راهکارهای جلوگیری از این آسیب‌های اجتماعی، نقش مسئولین در ایمن‌سازی در برابر هجوم بیگانگان را متذکر شد و گفت: گسترش شبکه‌های رسانه‌ای از طریق صدا و سیما و راه‌اندازی شبکه دیجیتال  که به تازگی صورت گرفته اقدام خوب و اثربخشی است که نیاز به ماهواره و مشکلات اخلاقی ناشی از استفاده این وسیله را کم می‌کند.

 

 وی تبیین صحیح برنامه‌های ماهواره‌ای از طریق والدین، مطبوعات و مراکز علمی را از دیگر راهکارهای  جلوگیری از پیامدهای مخرب ماهواره برشمرد. 

-----------------------------------

گزارش از طیبه سعادتی‌نیک

-----------------------------------

انتهای پیام/82008/ج40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول