اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تایمز اسرائیل: نتانیاهو روز چهارشنبه کابینه را به پرز معرفی می‌کند

خبرگزاری فارس: رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که در صورت موافقت نهایی دو حزب «یش عاتید» و «هبیت هیهودی»، «بنیامین نتانیاهو» قصد دارد روز چهارشنبه کابینه ائتلافی جدید خود را به رئیس رژیم معرفی کند.

تایمز اسرائیل: نتانیاهو روز چهارشنبه کابینه را به پرز معرفی می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، «بنیامین نتانیاهو» قصد دارد روز چهارشنبه کابینه ائتلافی خود را به «شیمون پرز» معرفی کند. این اقدام پس از آن انجام می‌شود که پرز از سفر اروپایی خود بازگردد. وی همچنین قصد دارد مراسم تحلیف کابینه را نیز چهارشنبه یا پنج‌شنبه برگزار کند. این خبر را رسانه‌های مختلف اسرائیل گزارش داده‌اند.

بنا بر قوانین انتخاباتی اسرائیل، ریاست رژیم که در حال حاضر در اختیار «شیمون پرز» قرار دارد، پس از انتخابات پارلمانی فردی را مأمور تشکیل کابینه می‌کند. در این دوره «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کنونی مأمور تشکیل کابینه شده است. وی و حزب تحت رهبری‌اش لیکود «لیکود» با همراهی حزب «اسرائیل بیتنا» توانستند 31 کرسی را در پارلمان جدید به دست آورند و در جایگاه نخست‌ قرار گیرند. تعدد احزاب در اسرائیل موجب شده تا هیچ وقت هیچ حزبی نتواند به تنهایی تشکیل کابینه دهد و نخست‌وزیر همواره مجبور به ائتلاف با دیگر احزاب بوده است.

نتانیاهو برای تشکیل کابینه جمعا 42 روز (28 روز مهلت اولیه و 14 روز مهلت تمدیدی) زمان داشته که از این زمان تنها یک هفته باقی مانده است. وی در این مدت فقط رسما با حزب «هاتنوعا» به رهبری «زیپی لیونی» ائتلاف کرده و باقی احزاب تاکنون رسما اعلام ائتلاف نکرده‌اند. نتانیاهو برای آنکه بتواند تشکیل کابینه دهد باید 61 کرسی از 120 کرسی پارلمان را با خود همراه کند. ائتلاف «لیکود-بیتنا-هاتنوعا» جمعا 37 کرسی در پارلمان جدید دارند. حزب «یش عاتید» به رهبری «یعیر لاپید» و حزب «هبیت هیهودی» به رهبری «نفتالی بنت» دو حزب اصلی هستند که نتانیاهو تلاش می‌کند با آن‌ها ائتلاف کند. این دو حزب جمعا 31 کرسی در پارلمان دارند.

نتانیاهو روز پنج‌شنبه با «نفتالی بنت» دیدار کرده و پس از آن هم ملاقاتی با «یعیر لاپید» داشته است. گفته می‌شود که بنت قرار است احتمالا در پست وزارت دارایی اسرائیل منصوب شود. لاپید هم پیش از این تصدی بر وزارت خارجه را برای ائتلاف با نتانیاهو شرط کرده بود، اما تلویزیون اسرائیل گزارش داده است که وی پذیرفته پست دیگری را در کابینه داشته باشد. تعیین تکلیف تصدی پست وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی در چند هفته اخیر به یکی از مشکلات اصلی تشکیل کابینه بدل شده بود، چراکه «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه سابق و رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» هم آن را برای خود می‌خواست. با این حال گزارش شده که هم لاپید و هم بنت گفته‌اند که مشکلات اصلی برای پیوستن آن‌ها به کابینه رفع شده است.

کابینه جدید رژیم‌صهیونیستی احتمالا 23 یا 24 وزیر خواهد داشت. وزارتخانه‌های این کابینه 5 یا 6 مورد کمتر از تعدادی است که نتانیاهو در نظر داشته و در مقابل 5 یا 6 مورد بیشتر از تعدادی است که لاپید مد نظر داشت. لاپید گفته است که تعداد بالای وزارتخانه‌ها موجب هدر رفتن بخش زیادی از بودجه می‌شود.

تایمز اسرائیل به نقل از منبعی در حزب «هبیت هیهودی» هم نوشته است که نتانیاهو در این مذاکرات پذیرفته است که هرگونه قرارداد صلح با فلسطینی‌ها را به همه‌پرسی عمومی بگذارد. نتانیاهو در ائتلاف خود با «زیپی لیونی» وی را به علاوه بر وزیر دادگستری به عنوان نماینده مستقیم خود در امر مذاکره با فلسطینی‌ها نیز منصوب کرده است. «نفتالی بنت» رهبر «هبیت هیهودی» از مخالفان اصلی لیونی است و پذیرش این امر از سوی نتانیاهو به منزله کاهش اختیارات لیونی در کابینه آینده است.

پیش از این هم گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه ممکن است نتانیاهو بخش‌هایی از پیمان خود با لیونی را با هدف جذب لاپید و بنت تغییر دهد. اتحاد لاپید-بنت و به خطر افتادن جایگاه نتانیاهو همچنین موجب شد تا احزاب مذهبی اسرائیل هم از ورود به کابینه بازمانند. کنار گذاشته شدن احزاب تندرویی چون «شاس» و «یهودیان متحد تورات» از جمله شروط لاپید و بنت برای پیوستن به کابینه جدید نتانیاهو بوده است.

نتانیاهو در ماه مهر به دلیل بروز اختلافات جدی در کابینه و با هدف تشکیل کابینه‌ای یکدست اعلام برگزاری زودهنگام انتخابات کرد. اما به نظر می‌رسد کابینه جدید وی حتی از کابینه قبلی نیز ناهماهنگ‌تر باشد و نتانیاهو باید خود را برای چالش‌های جدید در این کابینه آماده کند.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول