اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گزارش تحلیلی فارس از تلاش‌ ناموفق بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه

«بی‌بی‌» به دنبال متحد؛ مهلت نتانیاهو امروز به سر می‌رسد

خبرگزاری فارس: «بنیامین نتانیاهو» چهار هفته است برای تشکیل کابینه تلاش می‌کند، اما اشتباهات استراتژیک وی در چهار ماه منتهی به دوران نخست‌وزیری، وی را با دشواری‌های فراوانی در انجام این مأموریت روبرو کرده است.

«بی‌بی‌» به دنبال متحد؛ مهلت نتانیاهو امروز به سر می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس، پنج ماه قبل اگر «بنیامین نتانیاهو» می‌دانست با اعلام برگزاری زودهنگام انتخابات قرار است خود را در چه مخمصه‌ای گرفتار کند، به احتمال فراوان در تصمیم خود تجدید نظر می‌کرد. اواسط مهر ماه بود که نخست‌وزیر اسرائیل به هوای کنار گذاشتن رقبا و رسیدن به کابینه‌ای یکدست و مطیع، به پایان زودهنگام دومین دوره نخست‌وزیری‌اش تن داد و با انحلال پارلمان، برگزاری زودهنگام انتخابات را اعلام کرد.

البته نتانیاهو چندان بی‌گدار هم به آب نزده بود. همه نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که نتانیاهو در انتخابات بعدی بی‌رقیب است و به راحتی می‌تواند سومین دوره نخست‌وزیری‌اش را البته این بار با کابینه‌ای متشکل از هم‌پیمانانش در جناح راست جشن بگیرد. اما آقای نخست‌وزیر در پنج ماه منتهی به امروز زنجیره‌ای از اشتباهات راهبردی را مرتکب شد که حالا او را برای ائتلاف با دیگر احزاب و ادامه حضور در رأس دستگاه اجرایی رژیم‌صهیونیستی به صرافت انداخته. نتانیاهو حالا بیشتر از همیشه خطر از دست دادن صندلی نخست‌وزیری را احساس می‌کند.

ضرباتی که نتانیاهو از آمریکایی‌ها خورد

انتخاب «آرتور فینکلشتین» آمریکایی به سمت مشاور انتخاباتی، شاید بزرگترین اشتباهی بود که نتانیاهو مرتکب شد. این مشاور کهنه‌کار جمهوری‌خواهان آمریکا همان کسی است که نتانیاهو را به حمایت تمام‌قد از «میت رامنی» رقیب انتخاباتی «باراک اوباما» واداشت. همان زمان روزنامه «هاآرتص» اسرائیل نوشت نتانیاهو در این انتخابات، به اشتباه «روی اسب بازنده شرط بسته» و تمام داشته‌های خود را به پای این انتخاب غلط ریخته است.

حمایت علنی و بی‌حساب و کتاب نتانیاهو از رامنی جمهوری‌خواه باعث شد تا روابط نه‌چندان حسنه اوباما با وی خصمانه‌تر شود. انتقادات رئیس‌جمهور آمریکا از وی حتی در برهه‌ای به رسانه‌ها هم کشید. اوباما قبل‌تر از این هم، حتی حاضر نشده بود نتانیاهو را در حاشیه نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات کند. همین روابط تیره با آمریکا بود که روند هرچه تنها‌تر شدن اسرائیل را به رخ اسرائیلی‌ها کشید و آن‌ها را بیش از پیش نسبت به توان تیم نتانیاهو در مدیریت صحیح روابط خارجی دچار شک کرد.

اما این تنها ضربه فینکلشتین به نتانیاهو نبود. فینکلشتین بود که به نتانیاهو و حزب تحت رهبری‌اش «لیکود»، پیشنهاد ائتلاف با «آویگدرو لیبرمن» وزیر خارجه وقت و رهبر حزب راستگرای «اسرائیل بیتنا» را ارائه کرد. ائتلافی که همان زمان «عاشر کوهن» استاد ارشد علوم سیاسی دانشگاه «عیلان» آن را «بزرگترین اشتباه انتخاباتی» نتانیاهو نامید.

«نتانیاهو» و شریک انتخاباتی‌اش «لیبرمن»

فینکلشتین که از او به عنوان کارشناس نظرسنجی‌های عمومی هم نام می‌برند، در ابتدای تشکیل این ائتلاف پیش‌بینی کرد که اتحاد نتانیاهو-لیبرمن می‌تواند تا 45 کرسی را در انتخابات پارلمانی به دست آورد. پیش‌بینی که آن هم مانند پیش‌بینی او در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا غلط از آب درآمد. ائتلاف «لیکود-بیتنا» در انتخابات سوم بهمن فقط 31 کرسی به دست آورد.

لیبرمن که به عدم رعایت آداب دیپلماتیک شهره بود برای نتانیاهو هم چیزی جر بدنامی به همراه نداشت. این شوروی‌الاصل مهاجر در میانه رقابت‌های انتخاباتی با پرونده فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت روبرو شد و همین امر هم او را وادار کرد تا از کابینه کناره‌گیری کند. پرونده او هنوز هم در جریان است و مشخص نیست که او در کابینه بعدی حضور دارد یا نه.

آغاز عملیات «ستون دفاعی» علیه مقاومت غزه و نهایتا تن دادن به آتش‌بسی که حقوق بی‌سابقه‌ای را برای ساکنان منطقه غزه به رسمیت شناخت، و پس از آن شکست دیپلماتیک در مجمع عمومی سازمان ملل و ارتقا وضعیت فلسطین به «دولت ناظر غیر عضو» وقایعی بود که هرچه بیشتر نتانیاهو را تضعیف کرد.

چهار هفته مذاکرات بی‌نتیجه نتانیاهو و رقبا

امروز فرصت 28 روزه نتانیاهو برای تشکیل کابینه به پایان می‌رسد. نتانیاهو در این مدت برای آنکه بتواند کابینه‌ای تشکیل دهد باید 61 کرسی از 120 کرسی پارلمان را با خود همراه می‌کرد. اما این فرصت حالا تمام شده و آقای نخست‌وزیر تنها با حزب تازه‌تاسیس «هاتنوعا» (جنبش) به رهبری «زیپی لیونی» ائتلاف کرده است. حزب جنبش در انتخابات اخیر تنها 6 کرسی به دست آورد. جلب 6 کرسی حزب «جنبش»، نه تنها کمکی به نتانیاهو نکرد، بلکه روند تشکیل کابینه را هم از جنبش انداخت. با ورود این حزب به کابینه، سران دو حزب «یش عاتید» و «هبیت هیهودی» که مجموعا 31 کرسی را در پارلمان به دست آورده‌اند، عملا از ائتلاف با نتانیاهو کنار کشیدند.

ائتلاف با «لیونی» معادلات را برای نتانیاهو پیچیده‌تر کرد

«نفتالی بنت» رهبر «هبیت هیهودی» (خانه یهودیان) از راستگرایان افراطی و مخالف درجه یک لیونی به شمار می‌رود. از سوی دیگر «یعیر لاپید» رهبر «یش عاتید» (آینده‌ای هست) هم که بنا بر گزارش‌های منتشر شده، گرفتن پست وزارت خارجه را شرط ورود خود به کابینه اعلام کرده، با اعطای نمایندگی تام‌الاختیار به لیونی برای پیشبرد روند صلح که عملا بخشی از اختیارات وزارت خارجه را محدود می‌کند، مخالف است. همین دشمنی مشترک با لیونی، حالا به عاملی برای اتحاد این دو تازه‌وارد دنیای سیاست اسرائیل بدل شده است. حتی گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه این دو حزب در پشت پرده برای کنار گذاشتن نتانیاهو و در اختیار گرفتن کابینه در حال توافق با هم هستند.

نتانیاهو در مسیر تشکیل کابینه حتی مجبور شده به سراغ سرسخت‌ترین مخالفان خود هم برود. او چند بار علنا از «شلی یخیموویچ» رهبر حزب کار اسرائیل خواسته است به کابینه او بپیوندد. یخیموویچ و حزب چپگرایش از مهمترین مخالفان نتانیاهو به شمار می‌آیند. پاسخ این حزب در برابر درخواست‌های متعدد لیکودی‌ها برای ائتلاف، هر بار منفی بوده و عملا نتانیاهو از 16 کرسی هم که این حزب در پارلمان به دست آورد محروم شده است.

 

گزارش شده که «لاپید» و «بنت» برای سرنگونی «نتانیاهو» توافق کرده‌اند

حتی لیونی هم که حالا با نتانیاهو کنار آمده و در قبال دریافت پست وزارت دادگستری و نمایندگی پیشبرد مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها به کابینه پیوسته، از مهمترین مخالفان نتانیاهو به شمار می‌آید. او تا سه هفته قبل از انتخابات به دنبال تشکیل جبهه واحدی متشکل از سه حزب «هاتنوعا»، کار و «یش عاتید» در برابر ائتلاف لیکود-لیبرمن بود. او حتی در مراسم ائتلاف با نتانیاهو هم از اختلافاتش با وی گفت و اعلام کرد که این اختلافات همچنان پابرجاست.

نتانیاهو عصر امروز باید به اقامتگاه «شیمون پرز» رئیس رژیم برود و رسما ناتوانی خود در تشکیل کابینه را اعلام کند. البته وی حق خواهد داشت تا از «شیمون پرز» بخواهد که مهلت او تا دو هفته دیگر تمدید شود؛ که احتمالا این درخواست را هم مطرح می‌کند و به احتمال قریب به یقین با آن موافقت هم می‌شود. اما آنچه مسلم است این است که نتانیاهو در دو هفته‌ای که آخرین فرصت وی برای تشکیل کابینه‌ است، کار ساده‌ای پیش رو ندارد و باید کاری را که نتوانست در یک ماه به انجام برساند، در مهلتی 14 روزه انجام دهد.

به هر روی، هرچند که ممکن است در مدت باقی‌مانده «بی‌بی‌» بتواند با دادن امتیازهای زیاد و چشم‌پوشی از سمت‌های ارشد، کابینه‌ای نیم‌بند تشکیل دهد، اما قطعا کنترل وی بر کابینه جدید بسیار کمتر از کابینه پیشین او خواهد بود.

یادداشت از صادق قربانی

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول