اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی قم عنوان کرد

ضرورت رفع گلایه‌های رهبری در زمینه منابع طبیعی

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی قم با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برخی افراد سودجو به دنبال از بین رفتن پوشش گیاهی هستند، گفت: مسئولان باید با همت و جدیت بیشتری دغدغه‌های رهبری را رفع کنند.

ضرورت رفع گلایه‌های رهبری در زمینه منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، احمد عفتان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم با بیان اینکه منابع طبیعی از مهم‌ترین موهبت‌های الهی است که خداوند در اختیار انسان‌ها قرار داده است، اظهار کرد: اصلی‌ترین عناصر منابع طبیعی آب و خاک است که استفاده صحیح و بهینه از این منابع حیاتی می‌تواند شکرانه بخشی از این موهبت الهی باشد.

وی با اشاره به آیات و احادیثی از ائمه معصومین (ع) مبنی بر حفظ درختان و منابع طبیعی تصریح کرد: تاکید ائمه معصومین (ع) بر توسعه و حفظ منابع طبیعی نشان از اهمیت این موضوع دارد که مردم و مسئولان باید به منابع طبیعی دقت و توجه بیشتری داشته باشند.

*جنگل‌های کشور در معرض تهدید قرار دارد

مدیرکل منابع طبیعی قم با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برخی افراد سودجو به دنبال از بین رفتن پوشش گیاهی و توسعه ساختمان‌های بلند مرتبه هستند، گفت: این هشدار صریح رهبر فرزانه انقلاب نشان می‌دهد که شاهد اتفاقات نامناسبی در این زمینه هستیم و مسئولان باید با همت و جدیت بیشتری به این رهنمود مقام معظم رهبری توجه کنند.

عفتان با تاکید بر اینکه مجموعه جنگل‌های کشور در معرض تهدید قرار دارد، اضافه کرد: برای حفظ و مراقبت از جنگل‌ها و مراتع کشور باید امکاناتی به ویژه از نظر مالی فراهم شود و یک اراده قوی نیز در این زمینه برای مقابله سودجویان شکل بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برنامه صحیح برای حفظ، حمایت، توسعه و بهره‌برداری مناسب از منابع طبیعی از وظایف عمده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است.

*83 درصد فضای قم را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم مساحت استان را حدود یک میلیون و 124 هزار هکتار دانست و اضافه کرد: حدود 83 درصد از سطح استان را منابع طبیعی شامل جنگل، مرتع، اراضی بیابانی و حوزه‌های آبخیز تشکیل می‌دهد.

عفتان شرایط اقلیمی شکننده و حساس حاکم بر استان قم، خشکسالی‌ها، عدم تعادل دام و مرتع، توسعه بی‌رویه کشاورزی و صنعت، افزایش جمعیت، تغییر کاربری اراضی، افزایش بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش ورودی و گاه خشکیدگی رودخانه‌های استان را از عوامل تهدیدکننده منابع طبیعی استان برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: عمده عرصه‌های منابع طبیعی استان قم را عرصه‌های مرتعی و بیابانی تشکیل می‌دهد و کمتر پوشش جنگلی طبیعی در این استان وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان حدود 15 درصد از مساحت قم را نواحی بیابانی تشکیل می‌دهد و بیش از 40 درصد استان قابلیت بیابان شدن را دارد.

عفتان اضافه کرد: شرایط اقلیمی استان، عدم پوشش‌های جنگلی انبوه و فضاهای سبز شهری، قم را جزو استان‌های خشک و نیمه خشک قرار داده است.

عفتان با اشاره به اینکه کنترل و مهار منابع آب و خاک از شاخص‌های مهم توسعه پایدار محسوب می‌شود، اضافه کرد: می‌توان با کنترل و تغذیه منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی به پایداری منابع آب و خاک کشور کمک کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم در بخش پایانی سخنان خود همکاری و تعامل مردم استان را برای حفظ منابع طبیعی خواستار شد و تصریح کرد: با افزایش سطح فرهنگی عمومی می‌توانیم ارتباط مسالمت آمیزی را با طبیعت که نقش موثری در حفظ حیات جانداران دارد، داشته باشیم.

انتهای پیام/78008/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول