اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد

وضعیت دادرسی نوجوانان اسفناک است/ راه‎اندازی دادگاه اطفال و نوجوانان در کشور

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی از وضعیت اسفناک دادرسی اطفال ابراز نگرانی کرد و گفت: آئین دادرسی در این زمینه کافی نیست.

وضعیت دادرسی نوجوانان اسفناک است/ راه‎اندازی دادگاه اطفال و نوجوانان در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمدعلی اردبیلی بعدازظهر امروز در ششمین مراسم تحلیف وکلای استان گلستان و جشن استقلال وکلا در گرگان اظهار داشت: قانون آئین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی در آستانه تحول است که تا پایان سال‌جاری برای اجرا، ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه تغییرات ژرفی در دادرسی کیفری به وجود خواهد آمد، تصریح کرد: نوآوری‎های زیادی در قانون آئین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی پیش‎بینی شده که می‎تواند وضعیت موجود را بهبود بخشد.

مجازات‎های سخت اطفال واکنش‎های داخلی و بین‎المللی را برانگیخته است

این حقوقدان با بیان اینکه وضعیت اطفال و نوجوانان بزهکار در قانون کنونی مطلوب نیست، ابراز داشت: بعضی از نوجوانان به اتهام جرایمی به مجازات‎های سخت محکوم می‎شوند که اجرای این مجازات‎ها، واکنش‎های داخلی و بین‎المللی را برمی‎انگیزد.

اردبیلی یادآور شد: از سال‎های پس از انقلاب با یک قاعده کلی در خصوص اطفال و نوجوانان روبه‌رو هستیم چنانچه بلوغ شرعی دختران 9 سال تمام و در پسران 15 سال تمام است و زمانی که از این محدوده سنی عبور کنند در صورت جرم، مسئولیت کیفری مانند بزرگسالان خواهند داشت.

وی افزود: در قانون برای نخستین‎بار برای این دسته از نوجوانان، فصلی از جرایم اختصاص داده شده به طوری که در دوره یک تا 18 سال دو گروه اطفال و نوجوانان داریم.

مرجع دادرسی کیفری به جرایم خاص اطفال و نوجوانان رسیدگی می‎کند

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: در سال 1371 پیمان‎نامه حقوق کودک منعقد شد و پس از آن مقامات قوه قضائیه و نمایندگان مجلس درصدد تغییر قوانین برآمدند.

اردبیلی خاطرنشان کرد: در قانون دادرسی کیفری جدید خوشبختانه برای نخستین‎بار در کشور یکی از دادگاه‎های چهارگانه‎ای که در پیش‎نویس پیش‎بینی شده، دادگاه اطفال و نوجوانان است.

وی با بیان اینکه هیچ‎گاه دادگاه اطفال و نوجوانان وجود نداشته است، متذکر شد: برای نخستین‎بار یک مرجع دادرسی کیفری به جرایم خاص اطفال و نوجوانان اختصاص داده شده است.

این حقوقدان گفت: رسیدگی کیفری در خصوص اطفال تا 15 سال در دادگاه اطفال و نوجوانان انجام خواهد گرفت.

اردبیلی در خصوص قانون مجازات اسلامی اظهار داشت: در این قانون فصل دهم را به مجازات تربیتی اطفال و نوجوانان اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/83001/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول